Cum ne face internetul mai sănătoşi cu ajutorul datelor noastre. Discuţie cu Microsoft şi Centrofarm despre conceptul care schimbă lumea

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Poate ştii Microsoft după produse precum Windows sau Office, dar în lumea Internetului compania s-a adaptat şi spre alte servicii. Unele cu care poate nu vei interacţiona niciodată, dar care se folosesc de ceea ce produci online. „Tech Adevărul“ a discutat cu Microsoft România despre aceste oportunităţi şi cu Centrofarm despre cum se poate aplica în realitate acest concept.

Big Data. Nu sună prea bine, nu? Nici nu spune nimic prin cele două cuvinte. Este conceptul despre care Marius Filipaş, Server & Tools Business Group Lead la Microsoft România, spune că va schimba lumea. Schimbarea a început deja, iar compania pentru care lucrează se asigură că are uneltele necesare pentru a fi în faţă. Americanii le-au denumit, în traducere, „inteligenţă pentru afacere“. În sediul Microsoft de la Casa Presei am discutat cu Filipaş şi Marius Dumitrescu, director IT Centrofarm, despre Big Data şi cum poţi transforma cantităţi tot mai mari de date în ceva utilizabil şi util.

Facebook, Twitter şi alte reţele sociale, „zăcăminte“ cu date

Conceptul „Big Data“ nu e sexy, deşi sunt fani ai acestuia care încearcă să îl promoveze ca atare. Nu este nici vital. Este. Doar atât şi asta pentru că au crescut suficiente medii care să faciliteze colectarea de date de la utilizatorii care le dau de bunăvoie. Foloseşti Facebook, iar dacă ai încărcat cel puţin o poză şi ai publicat cel puţin un mesaj, atunci ai contribuit. Puţin, dar ai contribuit. Pe scurt, „Big Data“ nu înseamnă nimic, dar ce poţi face cu acest concept e ca diferenţa dintre mersul în căruţă şi cu avionul. Tot acolo ajungi, dar într-un alt timp şi cu alt confort.

Filipaş mi-a dat un exemplu din Barcelona în care Big Data a însemnat ceva. Oamenii care voiau să se plimbe cu bicicletele din oraş şi nu le-au găsit, s-au plâns pe Twitter. Datele de acolo au fost analizate, au fost descoperite acele puncte în care nu erau suficiente biciclete şi au fost „plimbate“ stocurile pentru a alimenta zonele cu nevoi.

Când vine vorba de industria farmaceutică, un exemplu poate fi în sezonul de gripă. „Ştii deja când începe, iar dacă urmăreşti reţelele sociale după reacţii precum: «am gripă, mi-e rău» sau «m-am îmbolnăvit», poţi face o hartă a zonelor mai afectate. Se poate face la nivel de stat, la nivel de farmacie, un plan pentru gestionarea stocurilor de vaccin“, susţine Filipaş.

Şi oamenii, dacă ai cont pe vreo reţea socială, ştii că vor să împărtăşească tot mai mult despre ei. Unii caută validare socială (bine, cei mai mulţi) şi împărtăşesc tot mai mult. Acele date sunt inutile, în mare parte, pentru reţeaua socială. Facebook, spre exemplu, le poate folosi pentru o publicitate mai bună. Dar datele pot fi accesate şi de către alţii, iar atunci devine interesant şi tentant conceptul „Big Data“.

Cum foloseşte Barcelona conceptul

„Depozitul“ cu informaţii

Filipaş spune că până în 2007 omenirea a produs o cantitate de date online. S-a dublat, între timp. Şi la fiecare 5 ani, nivelul creşte de 10 ori. „Să zicem că tu ai nevoie de o informaţie. Îţi pun la dispoziţie pentru a o găsi aproape 20 de cărţi. Cât timp ţi-ar lua să o găseşti? Poate o săptămână, să citeşti pe sărite şi să ai noroc să găseşti repede. Eh, volumul de date pe care îl avem trebuie prelucrat şi găsită o cale prin care utilizatorul să interacţioneze cu el. Aici apare ideea de Business Intelligence adusă la nivelul de utilizator“, menţionează el. Microsoft s-a gândit să integreze uneltele BI în ceea ce deja este un instrument rudimentar de prelucrare date: Excel.

„Experienţa reală de BI presupune să aduci la un loc date de pe Internet şi date locale. Întrebarea a fost: cum faci să le integrezi, vezi şi procesezi mai bine? Aşa a apărut Excel 2013, unde sunt incluse facilităţi precum Power Map, Power Query şi Power Pivot. Aşa s-a ajuns la toată implementarea din prezent“, afirmă Filipaş.

Pe lângă integrarea datelor, cum e cazul Centrofarm care are patru surse pentru acestea, trebuie să ai un singur adevăr. Marius Filipaş

Mi-a prezentat un exemplu de folosire a acestor unelte pe rapoarte cu zăcămintele de petrol din Europa. Sau pe cantitatea de alcool vândută în ţările Europei. Deocamdată, platforma e în engleză, dar traducerea ar fi cea mai mică problemă în acest caz. Interogarea se face într-o formă destul de naturală, sunt luate în calcul cuvinte cheie precum „ţară“, „populaţie“ şi ceea ce cauţi. Apoi, poţi sorta în funcţie de orice criteriu, în funcţie de perioadă. Practic, ai datele şi le vizualizezi după cum doreşti pentru scopul tău.

„Pe lângă integrarea datelor, cum e cazul Centrofarm care are patru surse pentru acestea, trebuie să ai un singur adevăr. Asta pentru că cei de la Marketing au date din altă sursă, cei de la Vânzări din altă sursă şi tot aşa. Cu actualele unelte, pot fi vizualizate vânzările pe magazin, pe produs, pe judeţ sau chiar per produs pe o anumită perioadă“, completează Filipaş.

„IT-ul, ramură de care se ocupă Marius (n.red.: Dumitrescu), furnizează un sistem implementat pentru compania în cauză care îi oferă utilizatorului posibilitatea să îşi facă raportul după cum doreşte. IT-ul are grijă de acurateţea bazelor de date şi de aducerea lor într-o singură sursă tot IT-ul oferă acces fiecărei categorii de utilizatori şi decide care date merg în cloud sau rămân stocate local“, mai spune Filipaş.

Cele patru direcţii ale actualităţii

„Prima dată, într-o farmacie, am introdus calculatorul prin anii '90, undeva pe bulevardul Ştefan cel Mare. La început se ţineau nişte rapoarte pe acestea, rapoarte locale, era în vremea în care încă te plimbai cu discheta după tine. Când am conectat reţeaua la Internet, am trecut pe o soluţie care ne permitea să centralizăm toate datele“, îşi aminteşte Dumitrescu perioada de început a tehnologizării României.

Un exemplu de cum se poate folosi Big Data

Pentru prezent, Filipaş schiţează patru direcţii. „Toţi oamenii dintr-o companie sunt influenţaţi de patru direcţii care se întâmplă acum. Cloud, mobilitate, integrare cu reţele sociale (n.red.: fie Twitter, Facebook, fie cele de companie ca Yammer) şi Big Data, conceptul care schimbă lumea“.

În industria farmaceutică, datele pot fi exploatate spre a te conecta pe tine, ca pacient, la medicul de familie conectat la rândul său la farmacia pe care să zicem că o preferi. Reţeta a fost deja trimisă acolo şi ţi se cunosc toate simptomele, alergiile şi problemele. Cazul medicamentelor luate „după ureche“ ar trebui să înceteze astfel. Când vine vorba de lanţul farmaciilor, acestea ştiu cum să gestioneze stocurile în funcţie de interesul clienţilor dintr-o anumită zona a oraşului. Dumitrescu numeşte asta relocare în funcţie de randament. Eu am numit-o închiderea celor ineficiente.

Big Data, sexy sau nu, este un concept care va ajunge să fie aplicat în tot mai multe ramuri ale societăţii tocmai pentru că uşurează anumite operaţiuni, aşa cum Internetul a uşurat comunicarea. Dincolo de industria farma şi altele similare, rămâne evidenţa că oamenii produc foarte multe informaţii care pot fi utilizate. Amazon face asta online, în funcţie de produsele pe care le vizualizezi în magazin.

Este vremea personalizării rezultatelor, cu bine şi rău. Business Intelligence este de ajutor pentru companii. Pentru utilizatori e de ajutor ca acele companii să transforme în ceva util datele.

[<a href="//storify.com/razvanbaltaretu/afl-mai-multe-despre-microsoft" target="_blank">View the story "Află mai multe despre Microsoft" on Storify</a>]

Tehnologie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite