Ce trebuie să ştii despre Black Friday: de la preţuri până la înşelăciunile hackerilor
0Black Friday adună la un loc magazinele pentru o campanie imensă de reduceri. Evenimentul nu este însă pur şi lipsit de probleme, iar câteva pot fi prevăzute.
Dacă încă mai crezi în mitul că în urmă cu un an cum se întâmplă aceste lucruri şi de ce ţi se pare că uneori, înainte de reduceri, preţul a fost mărit artificial.
După o serie de controale derulate în martie 2015, ANPC informa că orice comerciant care anunţă o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în acelaşi spaţiu de vânzare (n.r.: magazinul) pentru produse identice. Mai mult, preţul de referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus. Altfel spus, contează ultima lună şi cum şi-a aranjat magazinul preţurile atunci, iar asta se practică pentru produse scumpe, cum ar fi smartphone-uri high-end de la Apple, Samsung sau LG.
Şi tot în urmă cu un an, Iulian Stanciu, director eMag, explica fluctuaţiile de preţ. Pe scurt, oamenii apreciază reducerile, asta e evident, şi atunci magazinele încearcă să deruleze cât mai multe campanii de aşa natură, în cât mai multe perioade, la o gamă de produse cât mai diverisificată, pentru a vinde. Preţurile acelea trebuie să revină însă la normal din când în când, că magazinele mai vor să obţină şi marjă de profit de pe urma vânzării, nu doar să vândă volume.
În final, anul trecut, am invitat la „Adevărul Live“ şi un antreprenor care dezvoltă pentru alţii site-uri de e-commerce pentru a explica, printre altele, de ce nu pot fi aplicate reduceri imense pe produse noi (de la minutul 25).
Produsele vândute la preţuri exagerat de mici şi site-urile care pică
Pe lângă preţuri, au mai fost cazuri, după Black Friday sau în alte perioade, în care magazinele au vândut produse la preţuri exagerat de mici, cum ar fi telefoane la un leu. Unele magazine au refuzat să onoreze comenzile, altele da. Am vorbit cu doi oameni din domeniu pentru a înţelege cum apar problemele şi ce responsabilităţi au retailerii.
Florinel Chiş, directorul executiv al Asociaţiei Române a Magazinelor Online, susţine că în astfel de cazuri magazinul poate invoca o clauză din legislaţie a preţurilor ridicol de mici în cazuri extreme. „Foarte multe comenzi pot duce la probleme grave pentru magazin, însă noi recomandăm magazinelor să onoreze comenzile la preţurile afişate din respect pentru clienţi“, spune acesta. Este o recomandare, deci, unele o pot aplica, altele nu. Din considerente de costuri, nu vor aplica.
Paul Apostol, managing director EasyHost, a răspuns din postura furnizorului de soluţii e-commerce că astfel de cazuri sunt tot mai rare, pe măsură ce infrastructura a devenit mai bună. Mai mult, acestea n-ar fi jocuri de marketing şi de sporirea notorietăţii, ci, mai degrabă, imperfecţiuni în sistemele logistice folosite de magazine. „Mai exact, sistemele sau platforma pe care este «construit» magazinul nu filtrează eficient erorile umane de input sau erorile de cod şi, astfel, preţuri foarte scăzute pot ajunge live, fără o filtrare automată anterioară“, completează acesta.
Reprezentantul EasyHost a abordat şi problema site-urilor insuficient pregătite pentru un trafic de multe ori mai mare decât se aşteaptă. Spre deosebire de începuturile Black Friday, infrastructurile din prezent sunt mult mai bune, dar Apostol avertizează că, în ciuda pregătirilor şi planificării, pot apărea, şi în fiecare an apar, scurte intervale când un anumit site nu poate fi accesat.
„Motivele implică, de obicei, o estimare nu tocmai realistă a fluxului de vizitatori aşteptaţi în această perioadă. De cele mai multe ori, ecuaţia financiară realizată de proprietari înaintea perioadelor de campanie este complexă - discutăm despre costuri mari pentru creşterea infrastructurii sau optimizării aplicaţiei. Şi trebuie să găsească raportul magic care să le permită să scaleze pentru trafic înzecit, fără a creşte neapărat costurile tehnice înzecit, pentru a putea oferi în continuare reducerile promise clienţilor“, explică el. „Este un echilibru fragil, de aceea credem că perioadele scurte de downtime pot fi înţelese în contextul Black Friday“.
Sfaturi despre achiziţii sigure (înainte şi) de Black Friday
Compania DEV51, specializată în dezvoltarea şi implementarea de soluţii software pentru companii şi e-commerce, a avertizat recent că înainte de Black Friday se pot înmulţumi mesajele spam care solicită utilizatorilor să acceseze link-uri sau fişiere periculoase.
Mailul este principalul vector de atac pentru cei care vor să trimită fişiere maliţioase sau link-uri către site-uri false. Atacatorii pot trimite mesaje care par a fi legitime, ca şi cum ar fi trimise de către un magazin online cu o super ofertă în această perioadă. De regulă, acestea conţin invitaţia de a accesa un site sau de a descărca un anumit program ori fişier. Oricare dintre acestea pot avea ascuns un software capabil să colecteze sau sa cripteze date, cum fac programale de tip ransomware.
Folosirea unei soluţii antivirus e important, dar, în egală măsură, e importantă conştientizarea pericolelor la care se expun utilizatorii de fiecare dată când accesează fişiere şi linkuri a căror provenienţă nu o pot verifica. Compania recomandă şi utilizarea pentru plăţi online doar a reţelelor WiFi securizate şi verificarea site-urilor că au adresă https://, care oferă un plus de siguranţă.
De cele mai multe ori, dacă magazinul afişează o ofertă prea bună ca să fie adevărată, şansele ca aceasta să fie o înşelăciune sunt foarte mari. Black Friday este un eveniment al reducerilor şi al promoţiilor avantajoase, însă preţurile pot fi uşor de verificat în surse terţe şi niciodată nu vor apărea diferenţe majore la produsele populare.
În ceea ce priveşte achiziţia propriu-zisă în perioada de reduceri, Florinel Chiş recomandă magazinele din România, cunoscute, dat fiind că cele din afară pot practica taxe de transport mari şi taxe vamale, pot interveni diferenţe de curs sau TVA, iar procesul de retur nu e controlabil. „Recomand informarea despre termenul de livrare. Având în vedere perioada de vârf, curierii vor fi aglomerati şi livrările pot dura mai multe zile. Recomand şi plata cu cardul, astfel vom ajunge la eficienţă mai mare în relaţia magazin - curier - client şi, implicit, la preţuri mai bune“, detaliază acesta.
Paul Apostol sugerează şi realizarea unui plan cu produse dorite înainte de a porni în căutare de reduceri. „Îl ajută pe client să verifice reputaţia şi bonitatatea furnizorului în avans - Ce vorbesc oamenii despre e-shop? Ce feedback şi ce rating are? Estegarantat de alte autorităţi, instituţii din domeniu? Are toate datele fiscale afişate conform reglementărilor în vigoare? -, să verifice termenele de livrare din această perioadă, să citească politica de retur a magazinului şi, per ansamblu, să se înarmeze cu răbdare în acest demers“, explică reprezentantul EasyHost.
Mai este o săptămână până la marele val al reducerilor. Va mai urma unul la o săptămână distanţă şi câte unul mai mic în fiecare lună din următorul an. Oricât ai detesta Black Friday, dacă se întâmplă asta, realitatea e că acest eveniment consumist a forţat comerţul online din România spre maturizare. Plata cu cardul a crescut, la fel şi infrastructura magazinelor, în multe cazuri calitatea serviciilor şi s-au înmulţit campaniile de reduceri. Chiar şi Amazon a decis ca de anul acesta „Black Friday“ să fie doar o denumire, anunţând reduceri pe parcursul a două luni.