Video A început forarea tunelului de metrou spre Aeroportul Henri Coandă. Când va fi gata Magistrala M6
0Primul TBM a început să foreze la viitoarea staţie de metrou Tokyo, iar undeva în 2027 - 2028, de la 1 Mai până la Aeroportul Henri Coandă vom avea această magistrală M6, a declarat, miercuri, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, aflat în vizită pe şantier.

„Avem două tronsoane de aproape 15 kilometri. Suntem aici, la staţia Tokyo, e un nume special ales, care va face legătura cu 1 Mai într-o parte şi cu Henri Coandă în partea cealaltă. Aici vorbim, pe acest tronson de 6,6 km, de şase staţii. Astăzi, primul TBM va începe să foreze. Într-un final, pe întreg tronsonul vor fi patru TBM-uri, două pe această secţiune, două pe cealaltă, iar undeva în 2027 - 2028, de la 1 Mai până la Aeroportul Henri Coandă vom avea această magistrală M6”, a afirmat ministrul Sorin Grindeanu, potrivit Agerpres.
Potrivit sursei citate, proiectul Magistralei 6 există din anii '90, când președinte al României era Emil Constantinescu, iar la finalul anului 2021 acesta fusese blocat de fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, pe motiv că linia de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Henri Coandă nu este rentabilă.
„Practic, prima oară s-a discutat de construcția acestei magistrale pe vremea când domnul Emil Constantinescu era președinte, deci undeva la sfârșitul anilor '90, când s-a semnat prima înțelegere cu Guvernul japonez și azi, venind aici, i-am mulțumit Excelenței Sale domnului ambasador al Japoniei pentru răbdarea pe care au avut-o cu noi ca să continue să finanțeze această magistrală. N-aș trece peste a vă spune că undeva la finalul anului 2021, când am venit ministru la Transporturi, am găsit proiectul anulat, pentru că ministrul dinainte (Cătălin Drulă - n. r.) spusese că nu e rentabil să facem această linie de metrou de la 1 Mai până la Aeroportul Henri Coandă”, a precizat Grindeanu.
După finalizarea M6, Grindeanu a anunțat că vrea să transfere compania Metrorex în subordinea primăriei, cu tot cu subvenții, pentru că nu se poate vorbi despre transport integrat în Capitală „cu unele lucruri care se află la Primăria Bucureștiului și altele care se află la Ministerul Transporturilor”.
Ministrul Transporturilor și Infrastructurii, Sorin Grindeanu, a participat, miercuri, 9 aprillie 2025, la lansarea primului utilaj de foraj TBM pe șantierul viitoarei magistrale de metrou M6, care va fi operațional pe secțiunea de sud 1 Mai - Tokyo.
La eveniment au mai participat premierul Marcel Ciolacu, reprezentanți Metrorex, reprezentanți JICA, dar și ai constructorului desemnat pentru execuția contractului 'Legătura rețelei de metrou cu Aeroportul Internațional Henri Coandă - Otopeni (Magistrala 6. 1 Mai - Otopeni).
Potrivit unui comunicat al Metrorex, la această lansare capul de foraj al utilajului gigantic a făcut prima rotire, marcând începerea activităților de foraj de la viitoarea stație de metrou Tokyo până la stația de metrou existentă 1 Mai.
Așa cum se obișnuiește, utilajele TBM poartă nume de sfinți. TBM-ul care se află astăzi la start în cadrul ceremoniei de lansare care marchează acest moment important se numește Sfânta Maria - simbolul protecției divine și al îngrijirii întregii umanități.
Alături, va fi activ și cel de-al doilea scut, denumit Sfânta Ana.
Utilajul care poartă numele Sfânta Maria a fost adus în România în apropierea zilei de 8 septembrie, ziua în care este sărbătorită Nașterea Maicii Domnului.
„Cel de-al doilea TBM se numește Sfânta Ana, așa cum și sărbătorile se succed în calendar. Cele două utilaje vor excava tunelurile subterane cu lungime de 6,6 km, pe care se vor construi cele șase stații și șase interstații ale aliniamentului Magistralei 6, Secțiunea Sud 1 Mai - Tokyo”, se arată în comunicatul Metrorex.