FRF restructurează Comitetul Executiv. Cluburile din Liga I vor fi afectate
0Federaţia Română de Fotbal publică cele mai importante propuneri de modificare a Statutului din documentaţia trimisă membrilor afiliaţi, împreună cu argumentele lor.
Aceste propuneri vor fi supuse votului în Adunarea Generală FRF din 27 mai 2017 şi vizează atât acordarea cadrului intern cu cel european, cât şi continuarea reformării pentru o desfăşurare optimă a activităţii fotbalistice din România în plan sportiv şi instituţional.
O nouă structură a Comitetului Executiv
• doi reprezentanţi ai cluburilor cu activitate exclusivă de copii şi juniori (anterior, un reprezentant)
• doi reprezentanţi ai Asociaţiilor Judeţene de Fotbal în Comitetul Executiv (anterior, un reprezentant, în calitate de vicepreşedinte de drept al FRF)
• doi reprezentanţi ai cluburilor de Liga 1 în Comitetul Executiv, dintre care unul este, de drept, preşedintele LPF (anterior, doi reprezentanţi ai cluburilor de Liga 1 plus preşedintele LPF, prim vicepreşedinte de drept al FRF)
ARGUMENTE
• Implementarea principiului proporţionalităţii în activitatea organului executiv de conducere a fotbalului românesc. Astfel, din totalul de 15 voturi (15 membri în formula actuală), un singur reprezentant pentru fotbalul la nivel juvenil ar prelungi raportul de neproporţionalitate având în vedere importanţa esenţială, strategică, a acestui sector pentru fotbalul românesc. Acelaşi argument se aplică pentru reprezentanţii AJF, în raport cu numărul proiectelor desfăşurate în cadrul fiecărui judeţ şi cu caracterul fundamental, de bază a piramidei fotbalistice, pe care îl asigură acestea.
• Implementarea principiului reprezentativităţii în activitatea organului executiv de conducere a fotbalului românesc. Liga 1, cu 14 cluburi în formatul actual, beneficiază, în fapt, de trei reprezentanţi în Comitetul Executiv, prin prezenţa a doi reprezentanţi ai cluburilor şi a preşedintelui LPF. În acelaşi timp, AJF-urile, în număr de 42, acoperind un procent de peste 99% din totalul jucătorilor de fotbal din România, având activitate extinsă geografic şi ca diversitate, au un singur reprezentant. Iar cluburile cu activitate exclusivă de copii şi juniori, într-un număr impresionant, tot un singur reprezentant. Reprezentarea la nivel de Liga 3, competiţie care înseamnă, la rându-i, un număr mare de cluburi, va fi asigurată prin introducerea Comisiei pentru Fotbalul Amator, detaliată mai jos.
• Prin aceste modificări ce transformă Comitetul Executiv într-un organism dinamic a cărui componenţă respectă principiile proporţionalităţii şi reprezentativităţii, FRF preia şi structura numerică a Comitetului Executiv UEFA, adică un Preşedinte şi 15 membri.
Vicepreşedinţi aleşi, nu de drept, şi cu atribuţii specifice
Cei doi vicepreşedinţi FRF, membri ai Comitetului Executiv, nu vor prelua de drept această funcţie, prin calitatea lor de reprezentanţi LPF şi AJF, ci vor fi votaţi de Comitetul Executiv din rândul acestora şi vor avea, pentru prima oară, atribuţii specifice.
ARGUMENTE
• Acordarea la normele UEFA, aşa cum prevăd acestea în articolul 21, alineatul 4 din Statutul forului continental, unde vicepreşedinţii sunt aleşi de către Comitetul Executiv UEFA şi nu preiau de drept aceste funcţii.
• Până acum, vicepreşedinţii FRF nu aveau atribuţii specifice, ci doar de natură a asigura funcţionarea în lipsa Preşedintelui. Prin această reformă, se doreşte împuternicirea acestora cu atribuţii specifice, conferite de reprezentanţii fotbalului care îi şi votează, extinzând astfel rolul vicepreşedintelui în zona de activitate directă, proactivă.
• Membrii Comitetului Executiv, cunoscând atât specificul general, cât şi contextul particular al fiecărei zone de activitate, dar şi necesităţile mecanismului instituţional FRF ce trebuie asigurate prin vicepreşedinţi, au cum responsabilitatea şi datoria de a alege, din rândul lor, persoanele care pot îndeplini atribuţii clare, concrete, pentru dezvoltarea fotbalului.
Limitarea numărului de mandate pentru membrii CEx
Limitarea numărului de mandate pentru membrii Comitetului Executiv: nicio persoană nu poate deţine funcţia pentru mai mult de 3 mandate.
ARGUMENTE
• Ultimul Congres UEFA, desfăşurat în aprilie 2017 la Helsinki, a adus modificarea Statutului UEFA prin limitarea numărului de mandate ale Preşedintelui şi ale membrilor Comitetului Executiv la numărul de trei. Astfel, propunerea FRF vine să acorde cadrul de funcţionare intern cu cel european.
• Limitarea numărului de mandate ale preşedintelui FRF (care este şi preşedintele Comitetului Executiv), reformă propusă de actuala administraţie FRF şi votată deja de Adunarea Generală, impune extinderea acestei limitări şi la nivelul membrilor Comitetului Executiv.
• Principiul consacrat prin introducerea acestei limitări a numărului de mandate constituie un pilon fundamental al bunei guvernanţe în fotbal.
Promovarea şi protejarea standardelor etice şi de bună guvernanţă
Instituirea unui nou obiectiv principal pentru FRF: promovarea şi protejarea standardelor etice şi de bună guvernanţă în fotbalul românesc. Acest demers este completat prin introducerea Codului de Etică printre documentele elaborate de Comitetul Executiv (punctul k în cadrul articolului 46).
ARGUMENTE
• Membrii FRF au votat în unanimitate Planul Strategic pentru Dezvoltarea Fotbalului din România 2015-2020, îmbrăţişând cele 10 valori din cadrul acestuia, toate reunite sub în standardele etice şi de bună guvernanţă (Iubeşte fotbalul, Meritocraţie, Integritate, Cooperare şi Încredere, Autonomie şi Subsidiaritate, Bună Guvernanţă, Dezvoltare şi Performanţă, Nu violenţă, nu rasism, Fair-Play, Perseverenţă). Consacrarea şi protejarea acestor valori devin acum, în concret, obiectiv al FRF menţionat în Statut.
• Ultimul Congres UEFA, desfăşurat în aprilie 2017 la Helsinki, a adus modificarea Statutului UEFA prin introducerea unui articol dedicat consacrării standardelor etice şi a bunei guvernanţe drept obiective ale fotbalului european. Astfel, propunerea FRF vine să acorde cadrul de funcţionare intern cu cel european.
• Introducerea unui Cod de Etică elaborat cu responsabilitate, coerent şi cu aplicabilitate, reprezintă o necesitate imperioasă în contextul dezvoltării sportive şi instituţionale a fotbalului românesc, dar şi având în vedere provocările actuale din fotbalul românesc. Totodată, o acordare cu practica internaţională, câtă vreme FIFA funcţionează respectând un Cod de Etică.
Eficienţă sporită în dezvoltarea fotbalului amator şi profesionist
Constituirea a două noi comisii federale, una pentru fotbalul profesionist, alta pentru fotbalul amator. Rolul acestora este de a promova şi apăra interesele fotbalului şi ale cluburilor, profesioniste şi amatoare, analizând principalele aspecte legate şi formulând propuneri către FRF cu privire la dezvoltarea fiecărui nivel fotbalistic în parte.
ARGUMENTE
• Fotbalul românesc are nevoie de două organisme funcţionale care să completeze reprezentarea la nivel decizional a fotbalului amator şi profesionist din cadrul Comitetului Executiv cu o implicare la nivel tehnic, prin analiză, elaborare de proiecte şi propuneri, activitate continuuă şi permanentă dedicată fiecărui sector, identificarea mecanismelor pentru finanţatorii privaţi şi autorităţile locale la nivel investiţional.
• Cele două nivele, amatori şi profesionişti, sunt congruente în piramida fotbalului, astfel că în plan sportiv nu poate fi concepută o separare a activităţii de strategie şi dezvoltare pe termen mediu şi lung, după cum există în plan organizatoric şi instituţional (FRF-LPF). Prin aceste două noi comisii, fiecare nivel are parte de o asigurare a specificităţii lui, cu proiecte dedicate şi strategii proprii, dar armonizate în beneficiul comun.
Solidaritate financiară la toate nivelurile
Instituirea unui nou obiectiv principal pentru FRF şi anume “stabilirea criteriilor de alocare a resurselor prin implementarea şi respectarea principiului solidarităţii financiare la toate nivelurile, precum şi al solidarităţii financiare între sportul profesionist şi cel amator”.
Sursa: frf.ro