INTERVIU Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Rutiere despre noua legislaţie rutieră: „Vom face analize medicale ori de câte ori ne vom pierde permisul”
0Comisarul şef Lucian Diniţă, şeful Direcţiei Poliţiei Rutiere, face o radiografie a peisajului rutier din România. Într-un interviu pentru „Adevărul”, el vorbeşte despre noua legislaţie rutieră care va intra în vigoare din 19 ianuarie, dar şi despre aglomeraţia de sărbători de pe DN1. Diniţă abordează şi tema cozilor de la Direcţia Permise şi Înmatriculări arătând că „statul la cozi a devenit sport naţional”.
Adevărul: Schimbările din Codul Rutier care intră în vigoare luna aceasta au produs o adevărată nebunie în ultimele zile la ghişeele Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a vehiculelor. Vorbiţi-ne despre ce le pregătiţi şoferilor de i-aţi determinat să stea la cozi, chiar înainte de sărbători?
Lucian Diniţă: Aglomeraţia de genul ăsta este tipic românească. Cei mai mulţi şoferi s-au dus să-şi preschimbe permisul. Asta pentru că până acum, permisul de conducere era valabil zece ani. Dacă te duceai de-a lungul celor zece ani să-l preschimbi nu mai trebuia să-ţi faci analizele medicale. Ori acum, orice modificare apărută - fie că-ţi schimbi numele sau adresa, fie că eşti obligat să porţi ochelari – trebuie menţionată şi într-o fişă personală. În momentul în care faci menţiunea în fişă, automat trebuie să preschimbi şi permisul de conducere.
Problema este de alergătură că trebuie să faci examenul oftalmologic, examen ORL etc. Iar românul are o repulsie vizavi de umblat.
Mai auzeam la TV că un alt motiv ar fi să nu mai plătească atâtea taxe. Care atâtea taxe că nu mai pricep.... De fapt, în fiecare an a fost aşa. Anul trecut a fost nebunia cu înmatriculările. Toată lumea a venit să-şi înmatriculeze maşinile la sfârşit de an. Nimeni nu face nimic un an întreg, iar când vine sfârşitul de an, toţi vin la înmatriculări. Cred că pentru unii e un mod de a-şi petrece sărbătorile. Dacă tot stăm la cozi la supermarketuri, să stăm şi la înmatriculari. Sport naţional (râde).
Deşi în ultima perioadă s-au mediatizat intens noile reglementări ale Legislaţiei Rutiere pentru 2013, ele nu par să fi fost asimilate prea bine de către şoferi.
În primul rând există un aspect pe care trebuie să-l înţeleagă toată lumea. Suntem membri ai UE, iar la nivel european se iau anumite decizii, chiar şi în domeniul siguranţei rutiere. În general, ele se iau cu aplicabilitate peste câţiva ani, tocmai pentru ca toate statele să se poată pregăti şi la intrarea în vigoare a legii să aibă infrastructura pusă la punct.
Spre exemplu, permisul de conducere pentru mopede. Este vorba de o Directivă din 2006. Deşi noi am vorbit de foarte mult timp despre ea, am lăsat-o pe ultima sută de metri. Acelaşi lucru se întâmplă în general cu toate. Faci o reglementare, trebuie să intre în vigoare. Când intră în vigoare? Peste doi ani. Nimeni nu o bagă în seamă decât cu o lună înainte şi atunci începe nebunia.
Vă mai dau un exemplu. Anvelopele de iarnă. În 2010, s-a spus: trebuie să intre în vigoare în noiembrie 2010. Am amânat-o pentru noiembrie 2011. Toată lumea s-a liniştit, nu a mai vorbit nimeni despre asta şi cu o lună înainte a început o nebunie generală. Aoleu, anvelopele de iarnă... Păi cu un an înainte nu s-a discutat? Poţi să vorbeşti cu doi ani înainte, poţi să vorbeşti cu cinci ani înainte, nimeni nu bagă-n seamă. În momentul în care apare punerea în aplicare şi anunţi... aoleu! Despre ce discutăm?
Să vorbim puţin despre permisul de conducere pentru mopede. Această reglementare este valabilă şi pentru cei care au deja permis de conducere?
Permisul de conducere pentru mopede le este necesar celor care nu au nici un fel de permis de conducere. Cei care au permis de conducere pentru orice categorie, nu mai trebuie să dea examen ca să conducă mopede.
Vedeam zilele trecute un cetăţean înarmat cu o împuternicire avocaţială care cerea să îl exceptăm de la obligativitatea deţinerii permisului de conducere pentru că el are un atestat în condiţiile legii. Ca să vă daţi seama că s-a discutat un an de zile degeaba. El trebuie să fie scutit că el are atestat. Asta este percepţia...
Atestatul e una, permisul de conducere e cu totul altceva. Din primăvară acesta va fi unul dintre obiectivele primordiale pentru Poliţia Rutieră. Pentru că trebuie să facem ordine în trafic.
Veţi organiza filtre speciale pentru mopedişti?
Şi nu oricum. Odată cu ieşirea lor pe şosele, vom scoate şi noi motocicletele. Nu pot să spun că va fi vânătoare, dar pur si simplu îi vom scoate din trafic. E adevărat, într-o primă fază probabil că Parchetele vor fi aglomerate de astfel de dosare. Dar asta va fi la început. Încet-încet oamenii vor învăţa că trebuie să aibă permis de conducere şi pentru moped. Eu aştept ca şi procurorii să reacţioneze şi să aplicăm împreună sancţiunile.
Minivacanţa a urcat 60.000 de maşini în cinci zile pe Drumul Naţional 1
Este perioada din an în care Drumul Naţional 1 este aglomerat aproape în fiecare zi. Cum prea multe alternative nu au, poate le puteţi da nişte sfaturi şoferilor pentru a scăpa de aglomeraţie.
Esenţial este să nu mai plece la drum toţi la aceeaşi oră. În ultima lună, am avut două reprize de minivacanţă. De 1 Decembrie şi cea de acum, de sărbători. În primele zile de minivacanţă 30 noiembrie, 1 şi 2 ne-am confruntat cu o chestie nouă. Cei care au plecat de pe Valea Prahovei sau din jurul Braşovului au ascultat recomandările noastre şi au venit pe celelalte drumuri. Problema a fost că, din nou, au plecat toţi odată, ceea ce a generat ca pe autostradă coloanele de maşini să se întindă până la km 68, pe drumul dintre Piteşti şi Bucureşti.
Perioada de Crăciun: totul a mers perfect, până pe data de 26, a doua zi de Crăciun când am înregistrat cât am înregistrat în celelalte perioade de mini-concedii. Din nou au plecat toţi o dată şi ceea ce mai atrage atenţia, din patru evenimente rutiere, am avut opt morţi. Sunt accidente pe care nu poţi să ţi le explici. Unele pe fond de inconştienţă, altele pe fond de neatenţie, iar altele dublate de consumul de alcool.
Alte sfaturi?
Toată lumea merge pe Valea Prahovei, în staţiuni, în general pentru a se distra, pentru a sta în aer liber şi a face mişcare. Dar spuneţi-mi şi mie ce fel de mişcare faci dacă, în Sinaia fiind, te mişti de la un hotel la altul cu maşina? Sau de la hotel la telecabina? Aş merge chiar mai departe... Dacă tot ai plecat la munte, la aer de ce să te duci de la Sinaia la Buşteni cu maşina?
Aglomeraţia de pe DN1 este totuşi o poveste eternă...
Da. De 30 de ani este situaţia asta pe DN 1 nu de ieri, de azi. Practic, nu există alternativă. Toţi trebuie să intre pe acelaşi drum. În ultimele cinci zile în zona asta de staţiuni au urcat 60.000 de maşini iar tronsonul ăsta de DN1 are o capacitate de preluare de 6.000 de maşini. Sinaia are – din câte îmi aduc eu aminte – 3.000 de locuri de parcare special amenajate, iar cu tot cu străduţe să zicem că ajungem la 5.000-6.000. Însă în perioada asta în staţiune sunt 12.000 de maşini. Azuga are cam 200 de locuri de parcare amenajate, plus 1.000 pe străduţe, Buşteniul care are cam 1.000, plus Predealul, să vedem unde ar putea fi parcate atâtea maşini?!
Zilnic sunt 36 de poliţişti pe segmentul Comarnic-Sinaia, încă 20 pe segmentul Sinaia-Buşteni şi alţi 20 în Predeal. Atâtea forţe de ordine în 15 kilometri nu există nicăieri. Şi se plâng că poliţia îi ţine în trafic. Nu-i tipic românesc? Probabil că fiecare şi-ar dori să aibă câte o stradă sau o şosea a lui.
Sâmbătă, pe 29 decembrie, în jurul orei 12.00, am emis pentru prima dată în ultimii 15 ani alertă de trafic intens pentru că şi DN1 şi DN1A (Văleni-Cheia) erau pline. Am recomandat ca drumul să fie făcut prin Bucureşti-Târgovişte-Sinaia sau Autostrada Câmpulung pentru cei care mergeau la Bran şi s-au umplut şi alea. Nu mai existau alternative. Peste tot se stătea în coloană. Asta nu mai ţine de Poliţia Rutieră.
De exemplu pe 2 ianuarie am mobilizat 2.000 de poliţişti să dirijeze traficul.
„Şoferii acuză că poliţia stă la pândă! Vrem să-i ţinem în viaţă!”
De ce stau poliţiştii la pândă, domnule Diniţă?
Obiectivul nostru este de a menţine, în primul rând siguranţa tuturor care sunt pe stradă şi în al doilea rând să-i ţinem în viaţă. Dacă ăsta nu e un obiectiv cât se poate de realist şi de normal, atunci nu mai înţeleg. Ce ar fi trebuit să facem, spre exemplu, dacă în zonele astea de zăpadă întâlneam pe unul care nu avea cauciucuri de iarnă şi care putea produce şi un accident. Ar fi trebuit să-i spunem „Bravo”?
Asta cu statul la pândă este folosită în general de cei care încalcă o regulă de circulaţie şi ca să aibă o scuză zic „a stat la pândă poliţistul”. Haideţi să fim serioşi.... Unde s-a mai văzut să stea poliţia la pândă cu maşini inscripţionate?
Haideţi să luăm exemple din Austria, din Germania, unde au radar pistol. Doar vezi o persoană care stă la marginea drumului cu un aparat în mână. După ce treci îţi dai seama că ăla era radar. Înseamnă că toată Poliţia Rutieră din Europa stă la pândă?
Când ies cu maşina din ţară inclusiv şoferii români parcă se transformă. Nu mai sunt nervoşi, respectă regulile în trafic, sunt mai civilizaţi. Care este explicaţia?
Aici sunt două aspecte. Unu: comunitatea te obligă, în afară, să ai un anumit comportament. Doi: amenzile sunt substanţiale, pentru că se presupune că ceea ce faci, faci cu premeditare.
Aici toată lumea aşteaptă numai de la Poliţia Rutieră să facă ordine în trafic. Însă noi suntem doar 4.200 în toată ţara. Şi avem vreo 5 milioane de maşini şi 6 milioane de şoferi, În Capitală sunt 845 de oameni la Brigada Rutieră şi numai în zona centrală avem 400 de străduţe. Cum facem?
Societatea întreagă trebuie să-şi schimbe atitudinea şi concepţia. Uitaţi-vă la cei care le dau flashuri partenerilor de trafic ca să-i dea la o parte din faţa lor. În România mai există încă mentalitatea de genul „dă-te măi la o parte să trec eu”. Şi asta pleacă iarăşi de la cei şapte ani de acasă. Noi însă nu avem ce să le facem. Sancţiunea este de folosire incorectă a luminilor.
Creşterea amenzilor n-ar fi o soluţie?
Cine credeţi că o să vrea să le crească? În momentul de faţă amenzile sunt 10% din salariul minim brut pe economie, votat de un parlament întreg, promulgat de preşedinte. Haideţi să vă spun ceva. Când s-a pus problema creşterii amenzilor, dar şi perioada de suspendare a permisului de conducere, au sărit toţi transportatorii, sindicatele şoferilor şi ne-au acuzat că vrem să-i omorâm. Afară îi întreabă cineva? Nu, afară au stabilit guvernanţii, asta e amenda şi la revedere.
Care este statistica accidentelor în 2012?
Până pe 30 decembrie înregistrasem 9262 de accidente. Mai puţine cu 10 faţă de 2011. Dar am avut 2018 morţi, mai mulţi cu 6 faţă de anul anterior şi 8764 de răniţi grav - plus nouă faţă de 2011. Suntem undeva cât de cât în parametrii. Ne-am fi dorit să avem scăderi mai mari.
Pentru aglomeraţia din Bucureşti există vreo explicaţie?
Da, există o explicaţie. Străzile din Bucureşti nu mai au capacitatea de preluare, scurt şi la obiect. A existat şi există un proiect al Primăriei Capitalei, au existat şi discuţii cu primarul în ideea de a înfiinţa linii pentru mijloacele de transport public de persoane.
Dar credeţi că va ţine vreun şofer cont de acest fapt? Bun, suntem la pândă da!? Deci, ce facem cu cei care staţionează în staţiile de autobuz? Dacă aplici măsura şi îi ridici maşina, nu o ridicăm noi, ci Poliţia Locală, dar dacă iei o astfel de măsură îţi spune că stai la pândă, asta e pândă? Când le vom face pistele speciale pentru biciclişti credeţi că ele vor fi libere vreodată? Asta este civilizaţia românească…