Cardul de sănătate poate fi activat şi peste un an

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Până în prezent au fost activate doar 4,5 milioane de carduri FOTO Adevărul
Până în prezent au fost activate doar 4,5 milioane de carduri FOTO Adevărul

Activarea cardului de sănătate se va face odată cu primul serviciu medical, nefiind necesar ca asiguraţii să meargă special la medic pentru iniţializarea documentului electronic, care poate să rămână neactivat şi un an sau doi. Cel puţin aşa a anunţat preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea.

Cardul însă va fi obligatoriu de la 1 mai, dată la care va deveni unicul instrument în baza căruia asiguraţii vor beneficia de servicii medicale. Concret, cei care nu vor avea documentul electronic asupra lor vor fi refuzaţi de furnizorii de servicii medicale, adică atât de medici, cât şi de farmacişti.

Pentru serviciile medicale de urgenţă nu este necesară utilizarea documentului electronic. Aceste servicii fac parte din pachetul minim de servicii medicale, care se acordă atât persoanelor asigurate, cât şi celor neasigurate, spun autorităţile.

4,5 milioane de carduri activate

Alternativa pentru cei care au refuzat cardul din motive religioase, dar şi pentru cei care nu au reuşit să intre în posesia documentului este o adeverinţă provizorie, eliberată de casele de asigurări de sănătate. Chiar dacă încă de la 1 februarie, medicii de familie, policlinicile şi spitalele ar fi trebuit să activeze cardurile persoanelor care au avut nevoie de asistenţă medicală, doar 4,5 milioane de carduri au fost activate până în prezent.

În ciuda procentului relativ scăzut, autorităţile sunt convinse că sistemul va funcţiona de la 1 mai şi că, prin intermediul cardului de sănătate, economiile din sistem vor fi mai mari, iar banii rămaşi la bugetul caselor de sănătate vor putea asigura servicii medicale mai multe pentru asiguraţi.

„1 mai este data la care niciun serviciu nu va mai fi validat dacă asiguratul nu are cardul asupra sa. Îmi doresc să fie o reuşită”, a declarat ministrul Sănătăţii, Nicolae Bănicioiu, care a precizat că vor exista şedinţe comune pentru verificarea stadiului implementării cardului în perioada imediat următoare.

Acesta a mai adăugat că 500.000 de români nu au primit încă documentul electronic prin poştă, astfel că aceştia sunt nevoiţi să se intereseze de carduri fie la medicul de familie, fie la casele judeţene de sănătate la care sunt arondaţi. La nivelul Casei de Asigurări de Sănătate a Municipiului Bucureşti funcţionează două sisteme pentru ca asiguraţii să-şi poată primi cardul, unul în baza unei cereri online şi altul pe baza unei cereri scrise.

Cardul poate fi activat la orice furnizor de servicii medicale

La rândul lui, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), Vasile Ciurchea, a explicat că în viitorul apropiat vor fi realizate afişe prin care asiguraţii vor fi informaţi cu privire la modul de utilizare al cardului de sănătate. Acesta a subliniat că nu doar medicii de familie pot activa cardul de sănătate şi a ţinut să precizeze că documentul poate fi activat la oricare furnizor de servicii medicale, respectiv spitale, policlinici, ambulatoriul spitalelor, mai puţin farmacii.

„Iniţializarea durează foarte puţin. Pacientul nu trebuie să lase sub nicio formă cardul la furnizor, ci trebuie să îl folosească ori de câte ori are nevoie de servicii”, a explicat preşedintele CNAS.

PIN-ul tastat greşit de cinci ori blochează cardul

Ciurchea atrage atenţia că, dacă un asigurat va tastat codul PIN greşit de cinci ori, cardul de sănătate se va bloca. „În acel moment este necesară intervenţia operatorilor dintr-un call center pus la dispoziţia medicului de familie, singurul care îl poate debloca”, a explicat preşedintele CNAS. În cazul în care asiguratul a pierdut sau a deteriorat documentul electronic, el poate intra în posesia altui card după ce depune o cerere la casa de asigurări de care aparţine şi va achita o sumă de 15 lei la casieria instituţiei.

„Alergiile, grupa şi alte date medicale vor fi introduse pe card doar la cererea pacientului. Pentru calitatea de donator de organe trebuie să existe şi declaraţie notarială. Cei care nu au cardul de sănătate până la 1 mai, când acestea devin obligatorii, să nu se alarmeze, pot obţine adeverinţa de asigurat, doar că pe ea nu se poate vedea ora, data şi locul în care a fost efectuat serviciul, ceea ce pe card se vede. Pentru pacient nu este nicio diferenţă între cele două, însă pentru sistem este”, a conchis Ciurchea.

Ce va conţine dosarul electronic de sănătate

Cardul de asigurări de sănătate este cheia de acces în dosarul electronic al pacientului, în care sunt cuprinse informaţii medicale despre asigurat, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale sub contract cu casele de asigurari cu care acesta a intrat în contact. Informaţiile din dosarul electronic de sănătate vor fi structurate în cinci module, respectiv Modulul „Sumar de urgenţă”, „Istoric medical”, „Antecedente declarate de pacient”, „Documente medicale” şi „Date personale”.

Accesul pacienţilor la propriul dosar electronic de sănătate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se eliberează pacienţilor de către medici, în baza cardului de sănătate sau a actului de identitate. Pacientul poate vedea oricând dacă i-a fost accesat dosarul de sănătate, cine a avut acces şi la
ce nivel.

Societate



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite