Tribunalul Online

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:
în Olanda, instanţele au dezvoltat o platformă prototip pentru soluţionarea diferendelor dintre vecini
în Olanda, instanţele au dezvoltat o platformă prototip pentru soluţionarea diferendelor dintre vecini

Am spus-o în nenumărate rânduri şi o voi repeta de câte ori este nevoie: înainte de toate am fost avocat şi aceasta e o profesie la care ţin foarte mult. De fiecare dată când un client a avut nevoie de sprijinul meu, am încercat să îl consult, să găsim problema reală şi să încercăm să o rezolvăm împreună, nu eu să citesc dosarul, iar el să afle la sfârşitul litigiului ce s-a întâmplat.

Mai mult, dacă am simţit că nu este în mod real nevoie de judecată, am încercat să îi propun să negocieze cu cealaltă parte şi să ajungă la un acord.

De aceea, în momentul în care în peisaj a apărut medierea ca instituţie, am fost convinsă că această metodă este în mod clar benefică pentru justiţia din România şi pentru justiţiabili: o gură de oxigen pentru noi toţi. Nu vreau să vă reamintesc avantajele pe care medierea le are faţă de alte proceduri de soluţionare a unor diferende sau viabilitatea acesteia într-o societate frământată de crize politice sau economice.

De data aceasta, îmi place foarte mult o idee pe care o propun cei din Canada. Se pare că pentru a îmbunătăţi accesul la justiţie, începând cu anul viitor, proprietarii de case din Vancouver care îşi renovează locuinţele vor avea acces la o nouă metodă prin care pot rezolva problemele cu privire la calitatea lucrării prestate de constructor. Astfel, dacă sunt nemulţumiţi de prestatorul de servicii, ei pot accesa o pagină web unde pot explica cu propriile cuvinte problema pe care o au şi pot urma un meniu care îi va ajuta să identifice problema din punct de vedere legal şi soluţiile pe care le au. Sistemul acesta online va fi accesibil iniţial pentru pretenţii cu o valoare mai mică de 25.000 de euro şi îi va permite proprietarului să intre în legătură cu constructorul şi să demareze o negociere, negociere care va fi monitorizată astfel încât părţile să fie rezonabile în pretenţiile pe care le emit. Tribunalul pentru soluţionarea conflictelor de natură civilă le oferă în acest mod o metodă eficientă, care implică costuri reduse, prin care îşi pot soluţiona diferendele. Ce înseamnă de fapt acest lucru? Că tribunalele se mută online!

Se pare că ideea aceasta nu este singulară! Şi în Olanda, instanţele au dezvoltat o platformă prototip pentru soluţionarea diferendelor dintre vecini. Platforma respectivă îi ajută pe acei petenţi cu negocierea, cu informaţii juridice şi cu identificarea problemei. În plus, judecătorii vor fi disponibili şi online, putând merge în acelaşi timp şi la domiciliul persoanelor pentru a ajuta la implementarea unei soluţii. E o combianţie interesantă între schimb de informaţie online şi interacţiune între oameni. În acest moment, specialiştii din Olanda studiază cu atenţie cum astfel de platforme ar putea fi implementate şi în materia divorţurilor sau pentru a rezolva litigiile dintre consumatori.

Concluzia la care au ajuns promotorii acestor idei inovative este că o astfel de metodă este de natură să le permită cetăţenilor să înţeleagă mai bine problemele pe care le au şi metodele prin care le pot soluţiona. Ca metodă alternativă, această procedură este în primul rând un mod de a asigura transparenţa justiţiei şi de a îmbunătăţi accesul la justiţie.

Din acest punct de vedere, chiar şi legislaţia românească a început să îmbrăţişeze mediul online şi vă amintesc doar o singură lege, de altfel una foarte folosită de avocaţi, Legea 31/1990 – Legea societăţilor, care prevede că publicitatea anumitor acte se poate face nu doar prin metoda clasică- publicarea în Monitorul Oficial, ci va putea fi asigurată şi prin publicarea pe propria pagină web, în cazul în care există una. Nu îmi dau seama cât de multe societăţi îmbrăţişează metoda aceasta, dar din punctul meu de vedere e o idee bună, arată deschiderea legiutorului către nou şi intenţia acestuia de a se adapta evoluţiei tehnologice şi cerinţelor unei societăţi moderne. Un alt exemplu ar fi că deja avem de câţiva ani acel portal online al instanţelor, unde poate fi consultat stadiul în care se află dosarele sau sunt numeroase instituţii unde actele se pot depune online, scutind cetăţeanul de un drum până la sediul respectivei instituţii.

Nu pot să ridic pretenţii ca oamenii în vârstă de exemplu să devină receptivi la mediul online, deşi veţi fi surprinşi câte bunici folosesc internetul ca să ţină legătura cu rude sau nepoţi.. E mai mult un apel către cei tineri, care trăiesc conectaţi în permanenţă la tehnologie, a căror activitate de zi cu zi depinde foarte mult de calculator sau internet. Împreună, dacă încercăm să abordăm şi o astfel de metodă mai nonconvenţională şi o acceptăm, putem să producem o schimbare. În fapt e o problemă şi de mentalitate, iar mentalităţile nu se schimbă peste noapte. Totuşi, cred că este neapărat nevoie să învăţăm să ne adaptăm şi să scăpăm de rigiditate, să reuşim să acceptăm şi metode alternative de soluţionare a conflictelor astfel încât şi justiţiabilii, dar în acelaşi timp şi justiţia să ţină pasul cu dinamica şi evoluţia societăţii.

Aşadar, tribunale online să avem :) 

Preluat şi pe  http://www.alinagorghiu.ro

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite