SONDAJ Iohannis, devansat de Ponta şi Băsescu în topul expunerii mediatice

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Victor Ponta, Traian Băsescu, Klaus Iohannis, principalii actori politici ai anului 2014 FOTO Adevărul
Victor Ponta, Traian Băsescu, Klaus Iohannis, principalii actori politici ai anului 2014 FOTO Adevărul

Deşi bătălia politică pentru Preşedinţia României a fost disputată între Klaus Iohannis şi Victor Ponta,  fostul preşedinte Traian Băsescu şi premierul Victor Ponta s-au bucurat de mai multă mediatizare în 2014 decât Iohannis, actualul şef al statului aflându-se la distanţă considerabilă de locul doi în topul apariţiilor în presă, arată un studiu prezentat de Konrad Adenauer Stiftung (KAS) şi Centrul pentru Jurnalism Independent.

Cel mai des menţionat politician român în anul 2014 a fost premierul Victor Ponta (3.717 de referiri), urmat de fostul preşedinte Traian Băsescu (2.489 de referiri), potrivit unui sondaj reprezentativ comandat de Konrad Adenauer Stiftung (KAS). Deşi 2014 a fost un an marcat de alegerea unui nou preşedinte, iar principalii favoriţi ai cursei erau Victor Ponta şi Klaus Iohannis, câştigătorul celei mai importante competiţii politice din ultimii ani, actualul preşedinte Klaus Iohannis, ocupă abia locul al treilea în topul frecvenţei apariţiilor în presă. Klaus Iohannis se află la o distanţă de 1.000 de menţionări de Traian Băsescu şi la 3.300 de referiri de Victor Ponta.

“Ca de fiecare dată, anii electorali tensionează puternic ştirile politice. Campania prezidenţială - care s-a extins mult faţă de cele 30 de zile legale - a condus la concentrarea relatărilor politice asupra principalilor actori: preşedintele în exerciţiu şi primii doi candidaţi. Dubla calitate a dlui. Ponta - de premier şi candidat - a rezultat în supra-expunere mediatică. Reflectarea preponderent negativă a partidelor, în principal a celor de la putere, ar trebui să fie un puternic semnal de alarmă pentru liderii acestora", e explicat Ioana Avadani, directorul executiv al CJI.

Ponta, cel mai criticat

Studiul a constat în monitorizare a patru televiziuni şi patru ziare: TVR 1, PROTV, Antena 1, Realitatea, Adevărul, Evenimentul Zilei, Jurnalul Naţional şi România Liberă. În cele opt canale media analizate, Ponta se găseşte în contexte distinct mai critice decât Băsescu sau Iohannis. Partidul Social Democrat (PSD) este formaţiunea politică cea mai prezentă în mass media. Pe locurile următoare se plasează Partidul Naţional Liberal (PNL) şi Partidul Democrat Liberal (PDL). În general, politicienii şi partidele apar în contexte critice. Analizând comparativ materialele referitoare la PSD şi PNL, social democraţii sunt descrişi mai critic decât PNL. De precizat este că Antena 3 sau România TV, televiziuni care l-au susţinut în mod vădit pe Victor Ponta, candidatul PSD la alegerile prezidenţiale, pe tot parcursul anului 2014, nu sunt cuprinse în studiul prezentat de KAS şi de Centrul pentru Jurnalism Independent.

Românii, nemulţumiţi de comunicarea politicienilor

Potrivit studiului, doar 7% din români se consideră bine informaţi de către politicieni. De altfel, publicul nu are încredere în mass media. Doar 28% consideră că mass media sunt independente. O vastă majoritate a publicului românesc se consideră insuficient de informat în ceea ce priveşte deciziile politice. Numai 7% din români apreciază prestaţia de comunicare a politicenilor, în timp ce 72% o critică. Potrivit subiecţilor sondajului, oportunităţile oferite de Internet şi reţele de socializare nu sunt utilizate suficient e către elitele politice.

Şi mass media sunt privite la fel de critic: sondajul relevă că doar 28% dintre români consideră că presa acţionează independent. Circa 43% dintre subiecţi neagă că ar exista jurnalism liber în România, în timp ce o mare parte rămân indecişi în această privinţă. "Imaginea sectorului mass media s-a îmbunătăţit foarte puţin", spune Christian Spahr. "Dacă mediile tradiţionale vor să rămână lideri de opinie, ar trebui să se concentreze mai mult pe standarde profesionale ridicate".

Aproximativ 1000 de persoane au participat la acest sondaj de opinie, realizat de Institutul Independent Market Links, la comanda KAS. Christian Spahr, directorul Programului de media pentru Europa de sud-est al KAS, a subliniat: „În zilele noastre, comunicarea politică este mult mai mult decât propagandă. Cetăţenii aşteaptă să fie priviţi ca nişte parteneri serioşi de dialog.“

Citeşte şi:

INFOGRAFIE Sondaj: încrederea în SRI, afectată de acuzaţiile Elenei Udrea

Imaginea SRI cunoaşte un uşor recul după acuzaţiile aduse de Elena Udrea prim-adjunctului instituţiei, în vreme ce încrederea în DNA rămâne pe un trend crescător, arată barometrul INSCOP Research, realizat la comanda ziarului „Adevărul”.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite