1. Toată campania mediatică dusă de cele două televiziuni aservite puterii trebuie că s-a produs cu un scop anume. Prea a fost totul orchestrat la minut, cu intervenţii telefonice din afara ţării, şi din ţară. De altfel, stenogramele publicate de DNA exact asta arată: pregătirea minuţioasă a unei lovituri. Campania s-a adresat inclusiv unor ziarişti şi oficialităţi străine.
     
  2. Rechemarea urgentă în ţară a ministrului Justiţiei. Motivul suspendării dnei Kovesi nu era un motiv pentru care Tudorel Toader să revină urgent în ţară. Ministrul Justiţiei face doar o propunere, care apoi este analizată, fără limită de timp, de către preşedintele Iohannis, care va lua, sau nu, decizia revocării. Cale lungă cu rezultat incert.
     
  3. Declaraţia preşedintelui executiv al PSD. Paul Stănescu a declarat de curând că astăzi, miercuri, în CEx-ul PSD se va lua o decizie politică în privinţa dnei Kovesi. Ce decizie politică, revocarea nu ar putea fi decisă in CEx.
     
  4. Premierii Grindeanu şi Tudose au fost schimbaţi nu pentru cine ştie ce neperformanţe economice. Nu li s-a imputat aşa ceva. Ci pentru că n-au vrut, sau n-au avut curajul, să semneze OUG-uri de anihilare a DNA. Actualul premier, Viorica Dăncilă nu are nicio reţinere în a semna orice i se pune sub nas.
     
  5. Se apropie cu repeziciune termenele finale în dosarele aflate pe rol la Apel. Ale lui Liviu Dragnea, Tăriceanu şi ale altor lideri importanţi ai Coaliţiei. „Taxarea” cu 8 ani a lui Darius Vâlcov trebuie că a dat frisoane conducerii Coaliţiei. Şi pierderea speranţei că se mai poate negocia ceva.

Ce spun unele surse: în şedinţa de guvern de mâine se va da o OUG de comasare a DNA cu DIICOT şi de scoatere a preşedintelui din procesul de numire a şefului instituţiei rezultate.

Avantajele unei astfel de soluţii sunt multiple. Argumentele vor fi următoarele:

  1. Se va invoca motivul eficientizării activităţii, reducerea cheltuielilor de funcţionare, unificarea luptei anticorupţie într-o instituţie mai responsabilă, care să respecte drepturile omului şi care să nu mai permită derapaje de genul procurorului Negulescu (Portocală).
     
  2. Şeful noii instituţii va fi numit de parlament, eliminând preşedintele din jocul numirii şefilor de parchete, din zona procurorilor apropiaţi PSD. Nu cred că este ceva neconstituţional aici.
     
  3. OUG-ul nu va fi atacat la CCR pentru că Victor Ciorbea nu se amestecă în treburi grele, politice.
     
  4. Noua structură va putea interveni în dosare deja aflate pe rol, schimbând rechizitorii, constatând că unele probe n-au fost obţinute corect, aducând alte probe care să dezincrimineze unele fapte sau pe unii inculpaţi.
     
  5. Reacţia publică şi europeană se aşteaptă a fi mai mică, nu se afectează legislaţia penală, anticorupţie, iniţiativa va fi prezentată doar ca o măsură de eficientizare a activităţii anticorupţie.
     
  6. Fără dosare beton, alcătuite de o procuratură independentă şi eficientă, judecătorii nu mai au ce judeca, pe cine condamna.

Nu există certitudini deocamdată. Dar soluţia aceasta vine mănuşă intenţiilor actualei conduceri a statului de a scăpa de Kovesi, de a planta un om fidel în fruntea celei mai importante instituţii de luptă împotriva corupţiei. După scandalul provocat de această măsură, intern şi extern, spiritele se vor potoli, iar politicienii certaţi cu legea îşi vor fi rezolvat problemele din justiţie, şi vor putea să fure, în linişte, mai departe. Ar fi extrem de util ca preşedintele Iohannis să participe la şedinţa de guvern de mâine.