Guvernarea Ponta III - „fişa medicală”

0
0
Publicat:
Ultima actualizare:

Colecţia de ambiguităţi, inconsecvenţe, compromisuri de ordin constituţional care au infectat gestaţia Cabinetului vor marca desigur evoluţiile - sau involuţiile - următoare.

Acestea sunt deja surse decisive în configurarea mecanismelor funcţionale care ar putea sta la baza guvernării propriu-zise.


Dincolo de declaraţii, acuzaţii, jocuri de culise, momente jenante jucate pe cele mai înalte secene care pretind să dea substanţă actualului mediu politic, rămâne de văzut în ce măsură şi atât cât vor apuca să meargă la serviciu, oamenii lui Ponta, vor reprezenta o formulă de guvernare.
Legitimă, viabilă şi productivă.


Vorbe mari, "Mitică", nu-i aşa?!...
Iată câteva conditionari si constangeri care ar putea limpezi raportul intre formal si real in guvernarea care va urma:
1. Capacitatea ministerială a membrilor cabinetului Ponta III

Dincolo de prezenţe deja probate (Dragnea, Voinea), rămâne de văzut în ce măsură unele permutări vor fi confirmate printr-o prezenţă semnificativă. Ministerul Muncii nu e coafor şi nici colecţie de minerale. Va avea o agendă cu finalizări întârziate şi noutăţi surprinzătoare în 2014. 
Noii veniţi, tehnicieni de buzunar, vor fi sub presiunea unor testări din ce în ce mai neaşteptate. "Tinereţea" nu va conta nici ca scuză, nici ca o compensaţie la gafe, amânări, iniţiative ratate. Oricum, nu de la "Ponta III" se aşteaptă o întinerire a guvernării...

Principala problemă cu care se vor confrunta noii veniţi - lipsiţi complet de un trecut în administraţia publică - va fi relaţionarea cu personalul din ministerele în care se presupune că vor fi miniştri. Vom vedea.

2. Pachetul de priorităţi

Un "program de guvernare" sau un "program politic" şi alte formule retorice menite să mascheze o improvizaţie plină de cinism şi amatorism iresponsabil. Totuşi, faptele vorbesc, deci o listă ministerială de priorităţi se va impune de la sine. "Sine" însemnând realitatea economico-socială şi foarte probabil contextele externe. Rămâne un mister. Va dura guvernarea Ponta III, suficient de mult pentru a decodifica priorităţile?! Oricum, "Revizuirea Constituţiei României' şi "Regionalizarea" au dispărut în ceaţă.

3. Echipa ministerială

Dincolo de compoziţia eterogenă, de motivaţii divergente şi de conexiuni anterioare care se vor dezvălui treptat, rămân de asigurat câteva condiţionări şi constrângeri. Omogenitate? Glumiţi! Sincronizare? Va fi de urmărit. Stabilitate? Cine va pleca primul? Dar mai ales, cine va reuşi, ca titular real în funcţii [... ]la momit traseişti sau aliaţi de pripas?

4. Culoarea politică. Evident, PSD!

Oare? Ignorarea exponentilor de baza în selectarea compoziţiei cabinetului şi invitarea UDMR ca noi colocatari într-o majoritate volatilă pune sub semnul întrebării o identitate politică asumată şi prestată prin guvernare. Avem aici marea ratare a unor decizii guvernamentale de valorificat în România care este. Un guvern monocolor, puternic, consistent şi transant al PSD avea o sensa nesperata, desigur cu un premier de nivelul unui Florin Georgescu!

5. Influenţa central - local

Deci o raportare la teritoriu din perspectiva "baronilor" şi desigur o câştigare de suport politic în momentele de cumpănă care nu vor lipsi. Alegerile europarlamentare bat la uşă, iar campania electorală riscă să devină o paradă a modei cu manechine sumar echipate...Deci, teren minat.

6. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 

7. Coeficientul DNA

A devenit un indicator de bază pentru orice structură politică în România care este...Când vizează factori implicaţi în guvernare devine o variabilă independentă de primă mână. Deci, cu ce intră şi cu ce vor ieşi la dosar, titularii actualei formule de guvernare. În lipsa unui Parlament capabil să asigure separaţia şi limitarea puterii, justiţia se impune ca un factor ce nu mai poate fi ignorat. E un progres?! Poate la Jilava. Oricum, rămâne de văzut cât din conţinutul guvernării Ponta III va fi determinat de interesul public şi se va derula conform legii şi cît va deriva din trafic de influenţă, jocuri de culise, corupţie multilateral dezvoltată.

8. Raportarea la Opoziţie

Reîntâlnirea de pe poziţii opuse cu PNL nu va fi comodă. Orgoliile lui Antonescu vor da tonul, dar invitaţiile la traseism din partea premierului nu pot fi ignorate. Problema care ar putea apărea derivă din provocarea la PDL şi PMP de a ieşi la bătaie după o somnolenţă şi un amatorism demne de staţiuni balneare. O şansă pentru Predoiu.

9. Transparenţă şi Dialog Social

Scuze pentru deranj...Există şi aşa ceva. Un domeniu incomod, dincolo de politica de la televizor, cu teme semnificative avansate şi agravate de sterilitatea guvernărilor recente. O nouă colecţie de gafe, rateuri şi tensiuni stă să apară, parţial din lipsa de experienţă a unor noi membri ai cabinetului, dar şi în mai mare măsură prin cinismul, experienţa în a minţi, amâna, sau trata superficial, teme acute ale României reale, ale românilor care încă o locuiesc. Cultura dialogului social a devenit treptat o disciplină science - fiction.

10. Coabitarea cu Traian Băsescu

Nu mă refer la Preşedinţia României. Dincolo de aspecte instituţionale elementare, menite să asigure coerenţă, echilibru şi integritate, colecţia de scandaluri din ultimele 26 de luni, apare ca o seducatoare formulă de a lăsa la o parte funcţionalitatea instituţională dedicată interesului public şi de a masca prin episoade de prost gust absenţa voinţei de a guverna efectiv şi desigur, o incompetenţă crasă.

11. Prezenţa externă

Absenţa României, atât în raporturile strategice bilaterale (FMI, BM, UE) referitoare la supravietuirea economică în contextul crizei, şi rolul comic de a mătura spaţiile de parcare, aterizare sau portuare în contextul "Crizei Crimeea", este desăvârşită. Pentru moment este jenant. Pe termen mediu va conta mult. Guvernarea Ponta III, cade la timp!...

12. Testele electorale ale anului 2014

Probabil, în mintea celor care se cred la putere, va deveni miza majoră a anului.La prima vedere, ar putea fi o sursă de confirmare şi consolidare a majorităţii pesurse.

Lucrurile s-ar putea însă complica rapid. Ambivalenţele intervalului, tezaurul otrăvit al angajamentelor avortate, noile dezvoltări în regiune, sunt complet străine reveriilor de cabinet.

Teama anticipatelor parlamentare se insinuează lent dar sigur în starea de fapt, într-o Românie tot mai expusă la incertitudine şi instabilitate. 

13. Dacă există guvernare, există un premier

În calitate de cetăţean, Victor Ponta îl gratiaza pe Gică Popescu. În calitate de Prim-Ministru, nu se pronunţă. Aceasta este cea mai reusita autodefinirea unui personaj care bântuie prin Palatul Victoria de ceva timp şi care a devenit între timp expresia clară, comică şi cuprinzătoare a guvernărilor oferite de PSD unei Românii rătăcite în timp şi spaţiu. Asocierea cu Zgonea si Antonescu in acasta initiativa de mingicari spune totul despre ei ca cetateni. Si dovedeste ca, in Romania de azi, e mai usor sa parvii la o functie de Premier sau sef peste o camara a Prlamentului decat sa fii cetatean in adevaratului sens al cuvantului. Si de aici incepe totul.
Succes în muncă! Remaniere uşoară...    

Opinii


Ultimele știri
Cele mai citite