Băsescu a respins legea prin care şeful Poliţiei Române devine secretar de stat

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Traian Băsescu
Traian Băsescu

Preşedintele Traian Băsescu a trimis, luni, Parlamentului spre reexaminare, cerând respingerea actului normativ, legea prin care şeful Poliţiei Române primeşte rang de secretar de stat, fiind numit în funcţie de către premier. Şeful statului menţionează, în cererea de reexaminare, că Guvernul nu a solicitat Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) emiterea unui aviz în acest sens.

Redăm integral motivele care au însoţit cererea de reexaminare trimisă de şeful statului Parlamentului.

„Motivele cererii de reexaminare sunt următoarele: 

Legea aflată la promulgare prevede modificarea alineatului (1) al Articolului 8 din Legea nr. 218/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, stabilind că inspectorul general al Poliţiei Române are calitatea de secretar de stat. 

1 .Apreciem că transformarea funcţiei de inspector general al Inspectoratului General al Poliţiei Române (I.G.P.R.) de la nivelul exclusiv profesional pe care-l stabileşte legislaţia în domeniu într-o funcţie politică nu se justifică.

În acest context, menţionăm că Inspectoratul General al Poliţiei Române reprezintă o structură integrată a conceptului de ordine publică şi securitate naţională. Tratarea componentelor operative ale acestui concept constituţional şi legal impune o abordare sistemică şi unitară. Concluziile ce se desprind din analiza documentaţiei strategice şi legale ale conceptului de ordine publică constau în valorile comune care îi susţin legitimitatea. Acestea se referă la: legalitate - potrivit căreia orice acţiune a organelor de ordine publică se realizează prin respectarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor şi a supremaţiei legii; profesionalism - ce implică specializări şi diversificări ale metodelor şi mijloacelor de acţiune; integritate profesională - care presupune responsabilitate şi aplicare riguroasă a normelor înscrise în Codul de etică şi deontologie profesională şi exercitarea funcţiunilor şi acţiunilor tuturor componentelor operative ale ordinii publice în mod unitar şi nediscriminatoriu.

Potrivit Legii nr. 218/2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, activitatea Poliţiei Române, la toate nivelurile şi structurile sale organizatorice, reprezintă un serviciu public specializat şi se realizează în interesul persoanei, al comunităţii, precum şi în sprijinul instituţiilor statului, exclusiv pe baza şi în executarea legii. În temeiul acestei reglementări, Inspectoratul General al Poliţiei Române reprezintă unitatea centrală a poliţiei, cu personalitate juridică şi competenţă teritorială generală, care conduce, îndrumă şi controlează toate unităţile de poliţie din subordine. 

I.G.P.R., ca structură funcţională specializată, este condus de un inspector general. Este oportun ca această funcţie să fie exercitată de către un poliţist, definit ca funcţionar public civil, ce a dobândit această calitate în condiţiile legii. Din aceste raţiuni, prezenta lege, în raport cu reglementarea în vigoare privind numirea inspectorului general al Poliţiei Române, conduce la constatarea că scopul urmărit de către iniţiatorii săi este de politizare a acestui serviciu public, în contradicţie cu principiile prevăzute în Legea privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române.

2. Acordarea rangului de secretar de stat inspectorului general al I.G.P.R. nu este întemeiată după cum rezultă şi din explicaţiile prezentate de către iniţiatori în expunerea de motive a legii. Astfel, se susţine că iniţiativa legislativă ar fi justificată, pe de o parte, de faptul că, în raport cu atribuţiile ce îi sunt stabilite legal, se impune cooptarea inspectorului general în Colegiul Ministerului pentru a fi implicat în deciziile strategice ale Ministerului, iar, pe de altă parte, pentru a i se acorda un nivel de reprezentare adecvat partenerilor interni şi internaţionali.

Precizăm în acest sens că, în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 416/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Afacerilor Interne, respectivele atribuţii ale inspectorului general al I.G.P.R. sunt îndeplinite în prezent de acesta fie în exercitarea curentă a activităţii sale, fie prin mandat din partea Ministerului, acolo unde se impune. Totodată, în prezent, informaţiile şi funcţiunile de ordin strategic discutate în Colegiul Ministerului sunt îndeplinite de către secretarul de stat însărcinat să conducă şi să coordoneze Departamentul Ordine şi Siguranţă Publică din Ministerul Afacerilor Interne ale cărui atribuţii sunt direct implicate în monitorizarea şi gestionarea problemelor cu care se confruntă Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Numirea inspectorului general al I.G.P.R. în Colegiul Ministerului, cu drepturi depline, va genera paralelisme funcţionale, putându-se crea disfuncţii prin opiniile separate ale celor doi în actul de comandă şi control executiv, conceput a fi unitar prin Strategia de ordine publică şi reglementările de funcţionare ale Ministerului.

În egală măsură, prin numirea de către prim-ministru a inspectorului general al I.G.P.R. cu rang de secretar de stat sunt create şi disfuncţionalităţi de ordin ierarhic ale actului unitar de comandă la nivelul structurilor ce compun ordinea publică. Astfel, reglementarea conduce la constatarea că această componentă a conceptului de ordine publică - Poliţia Română - se află pe un palier superior faţă de celelalte structuri, care contribuie în mod egal la menţinerea ordinii publice. Cu titlu de exemplu, menţionăm situaţia existentă la nivelul Jandarmeriei Române a cărei activitate este reglementată prin Legea nr. 550/2004 privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române şi care face parte, potrivit legii, din structura organizatorică a Departamentului de Ordine şi Siguranţă Publică a Ministerului Afacerilor Interne. Conform acestei reglementări, inspectorul general al Inspectoratului General al Jandarmeriei Române este numit în această funcţie de ministrul Afacerilor Interne. De asemenea, prin OUG nr. 104/2001 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră Române, se statuează că această structură, ce face parte din Ministerul Afacerilor Interne, este coordonată de către Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră şi este condusă de către un inspector general, numit prin ordin al ministrului Afacerilor Interne.

3. În condiţiile în care prezentul act normativ reprezintă un proiect de lege al Guvernului există o obligaţie a avizării sale în prealabil procedurii de înaintare în Parlament. Această cerinţă legală este impusă prin Art. 4 lit. d) pct. 1 din Legea nr. 415/2002 privind organizarea şi funcţionarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Obligaţia avizării legii în cauză este instituită şi prin Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, precum şi prin Hotărârea Guvernului nr. 561/2009 pentru aprobarea Regulamentului privind procedurile, la nivelul Guvernului, pentru elaborarea, avizarea şi prezentarea proiectelor de documente de politici publice, a proiectelor de acte normative, precum şi a altor documente, în vederea adoptării/aprobării.

Pentru această lege, Guvernul nu a solicitat Consiliului Suprem de Apărare a Ţării emiterea unui aviz în acest sens.

Având în vedere competenţa legislativă exclusivă a Parlamentului, vă solicităm reexaminarea Legii trimisă spre promulgare, în sensul respingerii proiectului de lege“.

Politică



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite