Siveco, despre hibele Sistemului informatic din Sănătate: Proiectul a fost gândit pe 20 de ani, cu inerenta luare în calcul a evoluţiilor care pot apărea

0
Publicat:
Ultima actualizare:
De când a fost pornit Sistemul informatic din Sănătate s-a confruntat cu numeroase probleme
De când a fost pornit Sistemul informatic din Sănătate s-a confruntat cu numeroase probleme

Compania Siveco a explicat de ce sistemul informatic din Sănătate a dat rateuri încă de la implementare, situaţie cu multiple conotaţii penale, care a intrat şi în atenţia organelor judiciare. Potrivit Siveco, anumite probleme cu care s-a confruntat SIUI sunt inerente, dat fiind că proiectul de informatizare a fost gândit pe o perioada de 20 de ani. Acest lucru ar face chiar obligatorie revizuirea periodică a unor elemente din proiect.

„Adevărul“ a dezvăluit că hibele sistemului informatic din Sănătate au fost cunoscute de toţi cei care s-au perindat pe la conducerea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), dar cu toate acestea contractul pentru implentarea sistemului s-a derulat în continuare.

Blocările frecvente, lipsa ergonomiei în utilizare, echipamentele subdimensionate, erorile de analiză şi de implementare a fluxurilor de informaţii au fost doar câteva dintre problemele cu care s-a confruntat, de-a lungul timpului, Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI).

Licitaţia pentru SIUI a fost câştigată în 1999 de către firma Compaq. Proiectul a demarat în 2003 (sub coordonarea HP care a preluat la nivel global Compaq), fiind implementat în perioada 2008-2009 la cele 44 de CJAS-uri.

Compania Siveco România SA, care a fost subcontractor al HP în acest proiect, are o explicaţie pentru rateurile SIUI: „Proiectul de informatizare a sistemului de sănătate din România a fost gândit pe o perioada de 20 de ani, cu inerenta luare în calcul a evoluţiilor care se pot înregistra într-o perioada aşa mare de timp. Acest lucru face chiar obligatorie revizuirea periodică a unor elemente din proiect“. Reprezentanţii companiei nu explică însă de ce a fost nevoie după numai doi ani de la implementare schimbarea întregului sistem, cunoscut generic sub denumirea de SIUI 2.

În schimb, Siveco dă asigurări că îi pasă de „incidentele“ care apar în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), mai ales că şi angajaţii săi sunt asiguraţi ai CNAS.

„Vă asigurăm că nouă ne pasă de fiecare dată când apar orice incidente în PIAS chiar dacă nu sunt legate de obligaţiile noastre contractuale şi ne implicăm, în mod operativ şi constructiv, ori de cate ori sunt vizate aspecte din aria noastră de competenţă. Angajaţii SIVECO sunt la rândul lor pacienţi şi se achită de sarcinile pe care le au inclusiv în această calitate, cu conştiinţa importanţei pe care o are acest sistem“, se precizează într-un comunicat remis „Adevărul“.

Haosul din SIUI

„Adevărul“ a dezvăluit că, în decembrie 2009, la circa un an de la implementarea sistemului, au fost convocaţi toţi specialiştii IT din casele judeţene, precum şi preşedinţii acestora, pentru a analiza ce este de făcut.

Concluziile trase de specialişti au arătat un adevărat haos generat de problemele grave cu care se confrunta SIUI la momentul respectiv.
Potrivit specialiştilor IT care au semnat documentul, în SIUI  nu se putea parcurge un flux complet de lucru, existau grave erori de calcul de obligaţii, nu se putea executa fluxul de urmărire şi executare silită, ergonomia era deficitară etc.

Fără să comenteze deficienţele sistemului informatic constatate la acea dată, Siveco face mai multe precizări referitoare la contextul în care a fost semnat acel protocol.

„Documentul de lucru invocat în articol este rezultatul consultării tuturor celor implicaţi în proiect, incluzând toţi responsabilii din CJAS-uri (directori generali, directorii IT, directori economici), din CNAS şi din partea tuturor furnizorilor, în mod transparent, într-un eveniment public. El consemnează modul de lucru agreat de furnizori şi beneficiari deoarece un sistem informatic este rezultatul efortului coroborat al acestora. În cadrul acestui eveniment s-au analizat toate activităţile, s-au făcut propuneri, s-a decis un mod de lucru pentru toţi cei implicaţi în proiect. Trebuie să ţinem seama de faptul că, până atunci, fiecare din cele 44 de CJAS-uri şi CNAS aveau propriul sistem şi mod de lucru. Era inevitabil ca uniformizarea acestora să necesite o adaptare (mai uşoară sau mai dificilă) a fiecărei entităţi“, precizează Siveco România.

Platforma informatică a CNAS este compusă din patru sisteme - Sistemul informatic unic integrat (SIUI), Reteta Electronică, Cardul Electronic şi Dosarul Electronic, acestea funcţionând interdependent.

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite