INTERVIU Ministrul Educaţiei: „De anul viitor vom avea manuale digitale“

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, la Adevărul LIVE: „Anul viitor vom avea manuale digitale la clasele I şi a II-a“ 

Primele manuale digitale, pentru clasa I şi a II-a, vor fi pe băncile elevilor de anul viitor, în timp ce problema şcolilor care se dărâmă ar putea fi soluţionată abia în doi-trei ani. Aşa a anunţat ieri ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, într-un interviu pentru Adevărul Live.

În plus, acesta a adăugat că „atunci când sistemul va fi pregătit” elevii vor avea parte de opţionale noi, cum ar fi Educaţia pentru sănătate, o matematică mai uşoară şi în viitor şi catalog digital. Oficialul a înaintat şi varianta ca profesorii debutanţi să ajungă la un salariu de 1.000 de lei, însă i-a avertizat cu demiterea pe dascălii care cer bani pentru fondul clasei sau cer anumite manuale opţionale.

„Adevărul“: Când vom avea manuale digitale în şcoli?

Remus Pricopie: "Mă întreabă şi fata mea (râde). Anul viitor vom avea manuale digitale. Am fost exagerat de optimist şi am anunţat că de anul acesta le introducem. (...) Tocmai pentru a demonstra disponibilitatea la dialog, transparenţa, am amânat procesul cu exact atâtea luni cu cât au cerut reprezentanţii editorilor, au spus că au nevoie între 6-9 luni din momentul în care cunosc programa, care a fost aprobată în primăvară şi eu am spus ok. În martie-aprilie vom avea manualele câştigătoare şi vor putea fi încărcate pe manuale.edu.ro. Estimăm că anul viitor vom avea manuale digitale pentru clasele I şi a II-a şi va fi timp suficient pentru profesori să se uite la manuale, să se obişnuiască cu ele, în plus vom face cursuri cu toţi profesorii, pentru că este o abordare nouă şi trebuie să înţeleagă acest lucru."

Când ar putea fi introdus catalogul virtual la nivel naţional?

"Catalogul digital este un lucru foarte bun, dar în acest moment este dezvoltat de şcoli prin iniţiative private. În mod normal ar trebui să avem o platformă la nivel naţional care să conţină datele acestea şi în prezent lucrăm la un astfel de proiect, finanţat prin fondurile structurale. Totuşi, un profesor mi-a semnalat că pierde mult timp completând toate rubricile din catalogul virtual, observaţie absolut corectă. (...) Trebuie să ne concentrăm pe prezenţa tuturor la clasă, a profesorilor, a elevilor şi pe ce se întâmplă în clasă de la primul până la ultimul minut. După opt ani de şcoală constatăm că aproape 34.000 de copii nu sunt în stare să ia nota 5, înainte de orice paradigmă noi trebuie să-i învăţăm pe copii ce înseamnă să meargă la şcoală, să-şi facă tema de la o zi la alta, să respecte ce înseamnă de fapt şcoala."

Care este situaţia cursurilor opţionale?

"Înainte de a introduce noi cursuri în ciclul primar, trebuie să verificăm întâi cum facem noi matematica la clasă, de exemplu, în plus, există variaţii atât de mari între o şcoală din rural şi una din urban. (...) Vrem să creştem numărul opţionalelor, dar să le şi putem oferi. Suntem în măsură să pregătim noi opţionale, ne gândim la Educaţie pentru sănătate, pe zona Ştiinţelor naturale să avem mai multe informaţii în mediul primar. Însă trebuie să ne uităm la cei 34.000 de copii care la finele clasei a VIII-a nu sunt în stare să rezolve subiectele de la Evaluarea Naţională, considerate uşoare. Procesul nu s-a încheiat pe zona ciclului gimnazial şi liceal, noua programă şcolară este încă un draft acolo."

Cine verifică manualele auxiliare de la aceste opţionale?

"Nu trebuie să asociem acest comerţ cu manuale auxiliare cu şcoala, nu îmi impune nimeni să învăţ după ele, profesorii pot să recomande, nu au voie să impună şi în niciun caz să le vândă ei. Ar fi bine ca pe aceste manuale auxiliare să nu mai scrie avizat de Ministerul Educaţiei, este incorect şi imoral. Este responsabilitatea autorului să fie serios în ceea ce priveşte conţinutul auxiliarelor, piaţa decide aici."

Cum aţi ajuns la 75% Evaluarea Naţională – 25% media din gimnaziu la admiterea la liceu?

"De fapt, noi am revenit la o formulă care a existat până în anul 2002 inclusiv în anul 2002. Am preferat această formulă tocmai pentru a nu crea alte dezbateri. Este o formulă care a mai funcţionat şi nu au fost probleme la vremea respectivă."

De ce nu aţi lăsat numai Evaluarea Naţională?

Am un răspuns al multor experţi în zona educaţiei, specializaţi pe evaluare: nu este corect ca viitorul unui copil să depindă de o probă care se dă la 14 ani. Un elev la 14 ani poate să aibă emoţii, poate să aibă probleme de sănătate şi atunci, pur şi simplu, viitorul lui este schimbat chiar dacă a fost şi este un copil de excepţie, el de fapt nu reuşeşte să facă faţă unui examen. Prin urmare, cele două într-un fel ponderează, dacă un copil are emoţii în faţa unui examen şi performează mai puţin, se compensează cu ceea ce el a făcut pe parcursul anului.

Ce facem cu fondul clasei, despre care aţi spus că este o formă de fraudă?

"Legea ne dă dreptul să contribuim la orice în această ţară, este dreptul fiecărui cetăţean, însă acest lucru trebuie să fie făcut într-o manieră instituţionalizată. Din punctul meu de vedere, directorul de şcoală sau dirigintele sau profesorul nu are voie să strângă bani sub eticheta de „fond al clasei“. Acest lucru poate fi făcut, şi există legislaţie în acest sens, de către asociaţiile de părinţi, care au personalitate juridică şi care decid ce vor să cumpere, dar aceşti bani de fondul clasei nu au de ce să treacă pe la director sau pe la diriginte."

Cine ar trebui să verifice acest lucru?

"Răspunde ministrul, inspectoratul şcolar, directorul şi profesorul. Eu ca ministru am obligaţia să trag semnalul de alarmă că a funcţionat acest sistem ani de zile, trebuie să îl scoatem la lumină. Părintele trebuie să informeze directorul dacă i se cer bani, dacă constată că nu se întâmplă nimic la nivelul directorului, să informeze inspectoratul şcolar."

Care este situaţia şcolilor fără avize de funcţionare?

"Sunt aproximativ 76% din şcoli care au avize sanitare. Acolo unde nu sunt avize sanitare, vorbim de comunităţi sărace unde nu au fost fonduri ca să ridice nivelul de trai. (...) Sunt câteva probleme aici. În perioada 2007-2010 au fost obiective de învăţământ începute fără să se calculeze dacă avem copii în şcoala aceea şi după cinci ani, şi dacă le putem finaliza sau au fost construite în ţară grupuri sanitare de 70.000 de euro nefuncţionale, pentru că nu există conectare la apă şi canalizare. Trebuie să investim în primul rând în canalizare şi apă curentă."

Cum pot creşte salariile debutanţilor şi acoperirea deficitului de psihologi şcolari?

"Ceea ce nu s-a făcut în foarte mulţi ani este destul de complicat să se facă într-o zi. Avem un orizont de trei-cinci ani să închidem acest subiect la nivel naţional. Problema psihologilor din şcoli a fost ridicată şi de sindicate cu ceva timp în urmă. Dacă vom avea măcar un psiholog pe şcoală, sau doi în şcolile mari, probabil că multe dintre problemele de violenţă şcolară, violenţă socială mai târziu nu vor mai exista. Numărul de psihologi în şcoli şi salariile profesorilor debudenţi ar creşte dacă am avea bani la buget. Există o intenţie la nivelul Executivului, intenţionăm să creştem salariile mici ale profesorilor debutanţi, până la minimum 1.000 de lei, şi să angajăm profesori acolo unde este nevoie printr-o mai bună eficientizare a resurselor pe care le avem."
 

 

 

Elev bogat, elev sărac: ţinute demne de catwalk şi cu şcoli fără toalete şi fără apă potabilă

Încă de dimineaţă, elevii din toată ţara s-au înarmat cu ghiozdane şi rechizite, pornind cu avânt în întâmpinarea noului an şcolar. Cu haine moderne şi telefoane de ultimă generaţie sau cu uniforme modeste, copiiu au luat cu asalt şcolile şi liceele din întreaga ţară.

Start în anul şcolar cu emoţii şi noutăţi

Deschiderea anului şcolar a venit cu emoţii şi optimism, atât pentru elevii şi dascălii din instituţiile de renume, cât şi în cele cu rezultate nu foarte bune. Noul an şcolar aduce schimbări pentru sistemul de învăţământ românesc.

Remus Pricopie: testele din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, introduse ca urmare a rezultatelor slabe ale elevilor

La deschiderea anului şcolar 2013-2014, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a fost prezent la Grădiniţa numărul 52 din Capitală, unde a făcut mai multe declaraţii legate de schimbările care vor avea loc începând cu acest an şcolar. Ministrul a explicat şi situaţia şcolilor care an de an nu îndeplinesc condiţiile de funcţionare.

 
Aproximativ 3,2 milioane de elevi încep luni cursurile noului an şcolar 2013 - 2014, în cele peste 7.000 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, de stat şi private, din ţară. Aceştia vor avea parte de câteva schimbări: semestre şcolare egale şi vacanţă de iarnă scurtată, evaluări naţionale în clasa a II-a, a IV-a şi a VI-a, admitere la liceu 70% pe baza mediei de la Capacitate şi mai multe simulări pentru examenele naţionale.
 

Prima zi de şcoală: mii de unităţi fără autorizaţie de funcţionare, măsuri sporite de siguranţă ale autorităţilor

Cele mai multe judeţe încă au probleme cu şcolile înainte de inaugurarea oficială a noului an şcolar, care va avea loc luni, 16 septembrie. Mii de instituţii din preuniversitar nu îndeplinesc condiţiile necesare pentru a-i primi în clase pe elevi, situaţie repetată an de an. Între timp, autorităţile anunţă intensificarea măsurilor de siguranţă în zona şcolilor în ziua festivităţilor.

Modificări în structura noului an şcolar: semestre egale şi două zile libere în plus

Anul şcolar 2013 - 2014 începe pe 16 septembrie 2013 şi se termină pe 20 iunie 2014, având 36 de săptămâni de studiu (176 de zile de lucru), cu două zile de lucru mai puţine ca anul trecut. De asemenea, cele două semestre ale noului an şcolar au fost egalizate prin scurtarea vacanţei de vară şi lungirea perioadei de studiu a primului semestru.

Noutăţile anului şcolar: „percheziţii“ şi interdicţii pentru elevii din Bucureşti

Noul an şcolar, care începe luni, 16 septembrie, vine cu reguli mult mai stricte pentru combaterea violenţei în şcoli, cel puţin la nivelul Capitalei: elevii vor fi controlaţi în ghiozdane şi dulapuri pentru a nu aduce arme, alcool, droguri şi/sau brichete, trebuie să aibă vestimentaţie decentă şi nu vor avea voie cu telefon sau walkman în şcoală. Fumatul nu este permis şi nici chiulul de la orele de sport.

VIDEO Luni începe şcoala. Modificările din noul an şcolar şi ce trebuie să ştie părinţii - la Adevărul Live

Profesori şi experţi în educaţie au dezbătut, la Adevărul Live, noutăţile anului şcolar care începe luni, 16 septembrie, pentru aproape trei milioane de elevi.

Remus Pricopie: „Prioritatea anului şcolar 2013-2014 este inspecţia la clasă“

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a anunţat marţi, în cadrul unei întâlniri cu directorii de şcoli din Ilfov, că prioritatea în anul şcolar viitor trebuie să fie monitorizarea orelor de la clasă şi felul în care elevii sunt notaţi, prin inspecţiile şi evaluările periodice ale elevilor.

Calendarul Admiterii la liceu 2014. Cum se calculează media de intrare

Anul şcolar 2014-2015 începe luni, 16 septembrie, iar elevii care intră acum în clasa a VIII-a vor termina cursurile pe 13 iunie, având în vedere că pe 23 iunie încep probele la Evaluarea naţională 2014. Faţă de 2013, notele la acest examen naţional reprezintă 75% din media de admitere la liceul dorit. Ministerul Educaţiei a publicat calendarul admiterii şi noua metodă de calcul.

Se modifică metodologia admiterii la liceu. Notele din clasele V-VIII vor conta doar în proporţie de 25%. Funeriu: "Măsura este o cârpeală binevenită"

Ponderea notelor din clasele V-VIII va conta numai în proporţie de 25%, în timp ce media de la Evaluarea Naţională va conta în proporţie de 75% la admiterea la liceu de anul viitor, a anunţat, vineri, ministrul Educaţiei, Remus Pricopie. Fostul ministru al Educaţiei, Daniel Funeriu, spune că măsura este "o cârpeală binevenită", însă mai corectă era măsura din lege, în care este prevăzut si un examen de admitere la liceu.

Şcolile unde sunt diferenţe mari între notele la simulări şi cele la examene vor fi monitorizate de Ministerul Educaţiei

Începând cu noul an şcolar, vor fi introduse controale care vor urmări prezenţa la şcoală, ce se întâmplă în clasă şi modul în care decurge evaluarea, a declarat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, într-un interviu acordat agenţiei Mediafax. Ministrul precizează că primele controlate, chiar din septembrie-octombrie, vor fi şcolile unde au fost variaţii foarte mari între evaluările la clasă şi Evaluările Naţionale.

Calendarul Evaluării Naţionale 2014, publicat de Ministerul Educaţiei

Examenele de la următoarea Evaluare Naţională din 2014 încep pe 23 iunie, cu proba scrisă la Limba şi literatura română, în timp ce pe 1 iulie 2014 să se afişeze rezultatele finale. Calendarul a fost publicat în Monitorul Oficial de vineri, 6 septembrie. La fel ca în acest an, candidaţii vor fi supravegheaţi atât de profesori, cât şi de camere video, care vor fi instalate în sălile de concurs.

Metodologia pentru noile manuale şcolare, finalizată până la 1 septembrie

Ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, a explicat joi că introducerea noilor manuale pentru clasele I şi a II-a respectă ultimul calendar convenit cu editorii: metodologia va fi gata până la 1 septembrie 2013, urmând ca în termen de şase luni să fie gata şi primele manuale-pilot. Ceea ce înseamnă că noua generaţie de şcolari va învăţa după manualele de anul trecut.

Pricopie: „Lucrăm la modificarea programei şcolare, urmează materia de gimnaziu şi de liceu“

Ministerul Educaţiei a finalizat noua programă pentru învăţământul primar şi urmează cea pentru gimnaziu şi liceu, documente ce vor fi puse în dezbatere publică, în paralel cu actualizarea manualelor şcolare învechite şi cu introducerea celor digitale, a anunţat ministrul Educaţiei, Remus Pricopie, prezent la o conferinţă organizată de Federaţia Sindicatelor Libere din Învăţământ (FSLI).

 

citeste totul despre: