Guvernul anunţă că sesizează DNA pentru contractul acordat Romstrade la Transalpina

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ofiţerii Corpului de Control al Guvernului au găsit nereguli în construirea drumului Transalpina
Ofiţerii Corpului de Control al Guvernului au găsit nereguli în construirea drumului Transalpina

Guvernul va sesiza Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) pentru posibile fapte de natură penală în acordarea către compania Romstrade a contractului de proiectare şi execuţie a tronsonului DN 67C Bengeşti-Sebeş, km 0 - km 148 (Transalpina), precum şi în derularea ulterioară a lucrărilor.

Neregulile sunt prezentate de Guvern în urma unei verificări efectuate de Corpul de Control la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), inspectorii arătând că sunt implicaţi şi reprezentanţi ai societăţii de asigurare Astra.

Inspectorii susţin că documentele aferente ofertei financiare a Romstrade, declarată câştigătoare, au fost neconforme, că o serie de clauze contractuale privind modalitatea de plată au fost modificate în funcţie de interesele companiei şi că Romstrade nu a respectat contractul în ceea ce priveşte constituirea garanţiei de bună execuţie pentru lucrările efectuate.

Aceştia arată că, în 2008, directorul adjunct al CNADNR Cristian Duică a solicitat iniţierea procedurii de atribuire a acestui contract finanţat în sistem credit-furnizor, deşi obiectivul de investiţii nu era cuprins în programul achiziţiilor publice şi nu erau identificate sursele de finanţare, solicitare respinsă de către direcţia de achiziţii. Ulterior, însă, conducerea executivă a CNADNR a propus, fiind aprobat, ca atribuţia de acordare a contractului să revină direcţiei regionale Craiova, de la direcţia similară din Cluj.

Necesitatea lucrărilor a fost argumentată cu faptul că acest drum naţional are un trafic ridicat deşi era încadrat ca drum naţional secundar, cu o intensitate a traficului redusă.

În cadrul depunerii de ofertă, cea propusă de firma Shapir Structures, de 250 milioane euro fără TVA, a fost respinsă, fiind acceptată oferta Romstrade, de 345,4 milioane euro fără TVA. Inspectorii susţin că documente depuse de către Romstrade la oferta financiară erau neconforme, dar membrii comisiei de evaluare au acceptat oferta fără acte care să ateste susţinerea financiară a societăţii. Membrii comisiei de evaluare de la Craiova au introdus clauze noi privind acceptarea unui bilet la ordin ca instrument de plată, cu încălcarea principiului tratamentului egal şi al transparenţei, la recomandarea conducerii CNADNR.

Documentaţie cu dedicaţie pentru Romstrade

Inspectorii guvernamentali consideră că documentaţia de atribuire a fost, astfel, modificată conform conţinutului ofertei Romstrade, în raport de interesele economico-financiare ale societăţii, modificările fiind operate după finalizarea procedurii de atribuire şi fără să fie prezentate celorlalte firme care au achiziţionat documentaţia de atribuire.

Ulterior, prin act adiţional, costurile de proiectare şi montaj au fost ridicate cu 41,5 milioane lei, iar directorul general al CNADNR a decis ca lucrarea să fie preluată de la centru, invocând derularea defectuoasă a contractului de către direcţia din Craiova, prin acelaşi act adiţional fiind agreate lucrări suplimentare de 110,2 milioane lei, cu prelungirea termenului de executare.

Inspectorii mai arată că, pentru anumite secţiuni de drum, lucrările au fost executate de Romstrade după expirarea valabilităţii autorizaţiilor de construcţie şi fără un acord de mediu.

O altă constatare este că Romstrade nu a respectat contractul în ceea ce priveşte constituirea garanţiei de bună execuţie pentru lucrările efectuate, deoarece toate poliţele au fost emise în favoarea CNADNR de către societatea de asigurări Astra, dar Romstrade nu a mai constituit garanţia de bună execuţie pentru o sumă de 93,9 milioane lei, după expirarea scadenţei, pentru patru poliţe.

Reprezentanţii Romstrade şi cei ai Astra "au creat însă convingerea reprezentanţilor CNADNR că asiguratul a îndeplinit obligaţia achitării primei de asigurare şi că aceste poliţe sunt valabile", se arată în raport.

Facturi de 1,2 miliarde de lei fără TVA

În perioada noiembrie 2008-august 2012, Romstrade a emis facturi de 1,2 miliarde lei fără TVA, iar CNADNR a achitat, de la bugetul de stat, 49,9 milioane lei şi a emis bilete la ordin de 320,3 milioane euro, pentru perioada 2014-2015 mai fiind de achitat bilete la ordin de 123,5 milioane euro, reprezentând 23% din valoarea veniturilor proprii estimate să fie încasate de CNADNR pentru acest interval.

În raport se mai arată că Romstrade a suportat costuri de finanţare de 77,9 milioane euro, pentru asigurarea sumelor necesare finanţării lucrărilor, dar a cerut CNADNR plata a 91 milioane euro, decont acceptat de către CNADNR, care a generat, astfel, un beneficiu de 13 milioane euro pentru Romstrade.

Acceptând şi biletul la ordin ca instrument de plată, cu emiterea acestora în monedă euro şi plată la cursul de schimb valabil la data la care urma să fie efectuată plata, CNADNR a achitat suplimentar 35,1 milioane lei, sumă rezultată din diferenţa de curs valutar dintre momentul emiterii biletului la ordin în moneda euro şi momentul efectuării plăţii în lei şi care, în opinia inspectorilor, constituie pagubă la bugetul CNADNR.

Considerând că există indicii privind implicarea reprezentanţilor CNADNR, ai Romstrade şi ai Astra în fapte de natură penală, Guvernul a decis să sesizeze DNA. Raportul de control este datat 28 mai.

Omul de afaceri Nelu Iordache şi angajaţi ai Direcţiei Drumuri şi Poduri Craiova, trimişi în judecată în dosarul Transalpina

La jumătatea lunii mai, DNA a informat că Nelu Iordache, administrator al societăţii Romstrade SRL, este trimis în judecată pentru fapte de corupţie privind lucrări de modernizare a 148 de kilometri din DN 67C Transalpina, fiind acuzat de instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată şi instigare la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave.

Astfel, DNA a anunţat, în urmă cu două săptămâni, că Nelu Iordache, firma Romstrade şi mai mulţi şefi de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova au fost trimişi în judecată pentru fapte de corupţie privind lucrări de modernizare a 148 de kilometri din DN 67C Transalpina.

Nelu Iordache, administrator al societăţii Romstrade SRL, este acuzat de instigare la fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată şi instigare la abuz în serviciu dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine ori pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave, se arăta într-un comunicat de presă al Direcţiei Naţionale Anticorupţie.

Directorul Departamentului Analize-Decontări al firmei Romstrade, Nicolae Dorel Mircea, a fost trimis şi el în judecată, sub acuzaţia de fals în înscrisuri sub semnătură privată, în formă continuată şi instigare la abuz în serviciu contra intereselor publice, dacă funcţionarul public a obţinut pentru sine sau pentru altul un folos necuvenit, în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave.

Pentru aceleaşi infracţiuni a fost trimisă în judecată şi societatea Romstrade.

În acelaşi dosar vor fi judecaţi, pentru abuz în serviciu în formă continuată, cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals, şapte angajaţi de la Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova, respectiv Constantin Şerban - director adjunct Investiţii, Ştefan Brânaru - director adjunct tehnic, Ion Dina, Marin Tudor - ambii diriginţi de şantier, Mihai Adrian Radu - şef Departament Reparaţii Capitale şi Investiţii, Ştefan Radu - şef Birou Investiţii şi Luchian Toma Panduru.

Dosarul va fi soluţionat de judecătorii de la Tribunalul Bucureşti.

Potrivit rechizitoriului procurorilor DNA, în perioada august 2009 - iunie 2010, în condiţiile executării lucrărilor de modernizare a drumului naţional DN 67 C Bengeşti - Novaci - Rânca - Obârşia Lotrului - Sebeş (Transalpina), pe o lungime de 184 de kilometri, în cadrul unui contract finanţat de DRDP Craiova, mai mulţi angajaţi ai direcţiei, respectiv diriginţii de şantier Ion Dina şi Marin Tudor, responsabilul cu derularea contractului, Luchian Toma Panduru, Mihai Adrian Radu, Ştefan Radu, Constantin Şerban şi Ştefan Brânaru, au certificat şi vizat, pentru a fi decontate, situaţii de lucrări fictive sau neexecutate şi materiale de construcţii care figurau că ar fi fost achiziţionate, încălcându-şi astfel atribuţiile şi sarcinile de serviciu.

Pentru ca angajaţii DRDP Craiova să aprobe plata lucrărilor neefectuate şi materialele de construcţie inexistente, Nelu Iordache, în calitate de administrator al Romstrade, societate care a primit contractul de executare a lucrărilor, l-ar fi determinat pe Nicolae Dorel Mircea să falsifice mai multe situaţii de lucrări şi facturile aferente.

Nicolae Dorel Mircea ar fi falsificat două situaţii de lucrări prin care s-a atestat în mod nereal că firma Romstrade ar fi executat lucrări la trei poduri, valoarea totală confirmată şi neexecutată fiind de 1.750.962 de lei. El ar mai fi falsificat şi o situaţie de lucrări în care a inclus aprovizionarea cu materiale de construcţii în valoare de 17.034.324,75 lei, documente pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova, pentru a fi decontate mai multe facturi cu lucrări neexecutate şi materiale achiziţionate, au scris procurorii în actul de sesizare a instanţei.

Acte falsificate

Directorul de la Departamentul Analize - Decontări al Romstrade ar fi falsificat, de asemenea, mai multe situaţii de lucrări prin care s-a atestat, în mod nereal, că societatea comercială ar fi executat lucrări constând în "doborârea copacilor cu diametre mai mari de 40 cm" şi "scoaterea rădăcinilor şi a buturugilor cu diametre mai mari de 40 cm", valoarea totală a plăţilor nelegale efectuate de DRDP Craiova fiind de 4.063.978,44 lei.

În acest fel, Compania Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a fost prejudiciată cu aproape 23 de milioane de lei, întrucât DRDP Craiova este o subunitate a acesteia. Banii au fost recuperaţi în cursul urmăririi penale, în urma solicitării procurorilor DNA, se mai arată în documentul citat.

Acesta nu este singurul dosar în care este implicat Nelu Iordache. Tot la Tribunalul Bucureşti se judecă, din 26 aprilie 2013, procesul în care Iordache este acuzat de delapidare, fals în înscrisuri, spălare de bani şi înşelăciune, în legătură cu deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nădlac - Arad, de aproximativ 22 de kilometri.

Procurorii au arătat, în rechizitoriul trimis instanţei, că Nelu Ioardache ar fi schimbat, fără respectarea prevederilor legale, destinaţia sumei de 31.519.960 de lei, reprezentând o parte din avansul încasat de la CNADNR SA de firma administrată de acesta pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor la primul tronson din autostrada Nădlac - Arad, de aproximativ 22 kilometri, lucrarea fiind finanţată în proporţie de 85 la sută din fondul de coeziune al Uniunii Europene. SC Romstrade SRL era societate lider a asocierii Romstrade SRL - Monteadriano Engenharia E Construcao SA - SC Donrep Construct SRL, care a încheiat contractul cu CNADNR.

Omul de afaceri Nelu Iordache se află, din 8 mai, în arest la domiciliu, după ce fost deţinut un an şi cinci luni.


Pe aceeaşi temă:

Omul de afaceri Nelu Iordache a fost eliberat şi va fi judecat în arest la domiciliu

Nelu Iordache, interceptat. Cum a mituit demnitari şi funcţionari publici

Nelu Iordache a fost trimis în judecată. Procurori DNA: Iordache a folosit banii pentru autostrada Nădlac-Arad pentru a plăti datoriile firmelor sale

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite