EXAMEN CAPACITATE 2014 Matematica, provocarea de la Evaluarea Naţională de anul acesta

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Au fost şi elevi care au ieşit triumfători de la examenul de matematică, însă la şcolile bune                FOTO: Adevărul / Marian Iliescu
Au fost şi elevi care au ieşit triumfători de la examenul de matematică, însă la şcolile bune                FOTO: Adevărul / Marian Iliescu

Subiectele de la matematică de la Capacitate 2014, mai grele decât în 2013, dar mai uşoare decât la simulare, i-au pus să gândească mai mult pe elevi şi vor arăta mai clar nivelul real al acestora. Notele 7-8 puteau fi obţinute lejer la acest examen de Evaluare Naţională, susţin însă dascălii. Primele note vor fi afişate vineri, la avizierele şcolilor.

Evaluarea Naţională s-a încheiat miercuri cu proba de la matematică, unde elevii au avut de rezolvat subiecte mai dificile, dar mai bine formulate, ceea ce va duce la o departajare mai clară între elevii buni de cei foarte buni, dar şi la note mai mici, spun profesorii. Părere împărtăşită şi de candidaţi, care au recunoscut că cel puţin subiectul al III-lea a conţinut câteva elemente-capcană.

Faţă de subiectele primite în ultimii ani, de data aceasta au avut probleme care i-au obligat să se gândească la metode de rezolvare, nu au mai primit cerinţe explicite, este de părere profesorul de matematică Adrian Troie, director adjunct la Colegiul Naţional „Sf. Sava“.

„Subiectele au fost mai grele decât anul trecut. Primul subiect a fost banal şi aş spune că şi al doilea subiect a fost în mare parte uşor, fiindcă nu ai ce gândi la cerinţe, sunt subiecte de executare, ceea ce se vede şi din verbe: “calculează, desenează”. Însă, la subiectul al treilea, lucrurile se schimbă. Încă de la prima problemă ai de gândit. Au schimbat subiectele, modul în care sunt făcute, ceea ce este foarte bine, de mult nu am mai văzut asemenea subiecte la Evaluarea Naţională. Îi determină pe copii să gândească mai mult decât subiectele de anul trecut sau decât cele de la simulare“, spune profesorul.

Note mai mici, dar relevante

În ceea ce priveşte notele pe care le vor lua copiii la proba de matematică, Troie crede că vor fi mai mici decât au fost anul trecut, fiindcă elevii nu sunt obişnuiţi cu genul acesta de subiecte şi mai este mult de făcut până când vor gândi singuri problemele, fără să mai fie duşi de mână cu cerinţe de genul „calculează asta“. 

„Am mai mare încredere în mediile de admitere de anul acesta decât în cele care au fost anul trecut. Cred că notele vor fi mai apropiate de adevăratul nivel al copiilor“, este de părere Troie.

Cât despre dificultatea subiectelor, şi profesorul de matematică Costel Chiteş, de la Colegiul naţional „Tudor Vianu“ din Capitală, spune că au fost mai grele decât anul trecut şi că vor arăta mai clar diferenţa dintre un elev de nivel mediu şi unul de 10. 

„Nu s-a depăşit programa, iar anul acesta se va face o diferenţiere mai clară între elevii de 8,50 şi cei de 10, adică nu se vor mai lua cu uşurinţă note mari, dar un elev de cinci va putea lua cu uşurinţă această notă“, a explicat profesorul Chiteş. 

Marius Staş, specialist în educaţie şi blogger adevarul.ro, a adăugat totuşi că ar fi fost bine-venită încă o problemă care să facă departajarea şi între elevii de 9,50 şi cei de 10, aşa cum e cazul la Bacalaureat.

Capcanele din exerciţii

Pe scurt, la primul subiect au avut şase probleme de calcul de procente, aria unui romb sau suma tuturor muchiilor unui patrulater regulat, iar la al doilea subiect au avut cinci cerinţe, printre care desenarea unei prisme drepte, calcularea mediei geometrice a unor numere şi determinarea lungimii unui drum parcurs în trei zile cu autocarul.

Profesoara Oana Chioveanu, care a rezolvat subiectele în direct la Adevărul Live, a explicat că, dacă elevii au rezolvat primele două subiecte bine, atunci vor lua uşor şapte, însă subiectul al treilea făcea departajarea. La prima cerinţă au primit schiţa unui covor în formă de dreptunghi, cu un model format din triunghiuri. Elevii au avut de calculat perimetrul unuia dintre triunghiuri şi să răspundă la alte două întrebări.

„Trebuia să arate că lungimea conturului covorului era mai mică de nouă metri. Aici puteau să pice în capcană şi să se ia după modelul covorului, fiindcă nu sunt obişnuiţi să li se ceară ceva, aici perimetrul, sub această formulare“, a spus profesoara Chioveanu, referindu-se la ceea ce spunea şi profesorul Adrian Troie, faptul că elevilor nu li se cere să gândească un subiect, ci să-l execute.

De asemenea, mai spune ea, ultimul punct al subiectului al treilea îi putea pune în dificultate dacă nu citeau cu atenţie cerinţa, care spunea să calculeze volumul şi câţi centimetri pătraţi de carton au fost folosiţi pentru confecţionarea cutiei din desen.

CAPACITATEA ÎN ŢARĂ : „Urmează vineri, proba de plâns: rezultatele“

Lacrimi, optimism tăiat după aflarea rezolvărilor corecte, pumni strânşi măcar pentru o notă onorabilă, ghinioane înainte de examen. Aşa a fost ziua de ieri pentru mulţi dintre elevii din ţară care au susţinut proba la matematică, la Evaluarea Naţională.

Zalău. La Şcoala Gimnazială „Gheorghe Lazăr“, primul candidat a ieşit la puţin timp după scurgerea primei ore de examen.

„A fost uşor. Am făcut toate subiectele şi sper să iau 10!”, ne-a spus, încrezătoare, Daria Ardelean. De altfel, mai toţi colegii ei au ieşit de la proba la matematică foarte optimişti, sperând în note maxime. Asta până au stat de vorbă cu cei doi profesori de matematică ai şcolii, Daniela Jako şi Simion Prodan, care şi-au aşteptat, în curte, foştii elevi, pentru a rezolva împreună subiectele.

„Subiectele sunt frumoase, dar au şi câteva capcane, unde pot greşi uşor, ţinând cont şi de emoţiile elevilor. Un exemplu este problema cu numărul 3, de la subiectul al II-lea, în care au de determinat lungimea parcursă de Ion în trei zile. Dacă nu sunt atenţi că, în a doua zi, acesta parcurge 30 la sută din distanţa rămasă după prima zi, pot greşi foarte uşor”, explica, ieri, profesoara Jako, în timp ce elevii ei erau încă în sala de examen.

De altfel, avertismentul dascălului s-a confirmat în momentul în care, ieşiţi de la teză, elevii au spus cum au rezolvat subiectele. Deşi erau convinşi că dăduseră o lucrare perfectă, mulţi dintre ei greşiseră în special în locurile în care se aştepa profesoara.

Vaslui. Proba de foc a Evaluării Naţionale, matematica, a fost trăită la intensitate maximă şi de elevii din Vaslui. La ieşirea din sălile de examen, mulţi dintre ei au spus că aşteaptă cu sufletul la gură rezultatele.

„Urmează vineri, proba de plâns: rezultatele. Va fi greu atât pentru cei care nu vor promova, cât şi pentru cei care doresc note cât mai mari, dar din neatenţie sau grabă au dat raspunsuri greşite”, ne-a spus Teodora Ruja, elevă la Şcoala „M. Eminescu“, din Vaslui. 

Botoşani. După simulările de la începutul anului, când rezultatele au fost dezastruase, mulţi neatingând nici pragul notei 5, elevii din Botoşani spun că nu-şi făceau niciun gând că vor trece de Evaluarea Naţională. Inima le-a mai venit la loc luni, după proba scrisă la română.

„După simulare, când nu am luat nici măcar 5 la română, ca să nu mai vorbesc la matematică, mă gândeam nici să nu mai vin. Eram convins că o să fie jale. Când am văzut subiectele la română, mi-a mai venit inima la loc. Ne-au speriat degeaba cu simulările! Şi la mate la fel. Sper să iau un 7”, spune Paul, elev la Liceul Sportiv. „Nu a fost moarte de om cu subiectele. Înainte ne rugam pentru un 5. Acum, după ce am văzut subiectele şi la mate, măcar la 7 sperăm şi noi”, adaugă un coleg de-al lui Paul.

Braşov. Dacă la ieşirea din examenul de la limba română elevii erau destul de optimişti, la matematică, astmosfera a fost mult mai tensionată. Elevii braşoveni au spus că geometria a fost cea care le-a dat multe bătăi de cap.

„Partea de geometrie a fost horror. Nu ne aşteptam la o problemă atât de grea. Nici la meditaţii nu au făcut aşa ceva. A fost foarte mult de calculat. Speram la o notă mare, dar acum mă voi bucura dacă voi lua un 7“, a spus Alina Savu, candidată.

Timişoara. Ghinionul s-a „lipit” de un elev al Colegiului „C.D. Loga” din Timişoara nu în timpul examenelor, ci marţi, cu o zi înainte de teza la matematică, suferind un accident.

„Am fugit după cineva, m-am împiedicat şi m-am tăiat la mână, într-un fier. Pentru că am avut această problemă la mâna dreaptă, cu care scriu, am cerut prelungirea timpului de examen, ca să fiu sigur că pot să termin. Am terminat, totuşi, în două oră şi ceva”, ne-a spus Andrei, după ce a ieşit de la examenul de ieri. Băiatul susţine că subiectele au fost de nivel mediu şi spune hotărât că o să ia 10.

Adrian Iulius, coleg cu Andrei, a luat foarte în serios examenul, pentru că, spune el, „de examenul acesta depinde viitorul şi ce vom face mai departe”.

Pentru Adrian, proba la mate a fost acceptabilă: „Ultima problemă a fost mai grea, dar se putea face. Dacă facem comparaţia cu subiectele din alţi ani, cele de acum au fost foarte uşoare”. 

BUCUREŞTI. Înainte de liceu, când la mate dai de greu

Proba de matematică a Evaluării Naţionale s-a trăit cu emoţii mari chiar şi la şcoala gimnazială „Ion Heliade Rădulescu”, una dintre cele mai bune din Capitală.

Măcinaţi de gânduri şi agăţaţi de zăbrelele de fier ale gardului, părinţii au căutat o brumă de speranţă în ochii portarului aşezat la intrare. Portarul, un domn cu sacou şi cu părul pieptănat peste cap, a ridicat din sprâncene şi a lăsat câteva secunde de suspans, ca orice om care deţine o informaţie importantă. După care a oftat adânc: „Zice că ar fi cam grele. Zice că nu prea...”.

Mamele s-au schimbat la faţă, moment în care fotoreporterul nostru, Marian Iliescu, a găsit de cuviinţă să răsucească şi mai tare cuţitul în rană: „Matematica e grea. Matematica trebuie să te ţii de ea, să stai tot timpul cu creionul în mână şi să rezolvi probleme”.

„I-a rupt cu al treilea“

Părinţii au rămas pe gânduri, iar portarul s-a întors la ale lui, privind către ferestrele sălilor de examen şi rostind ca pentru el: „Stresul e mare, dar important e să nu te grăbeşti, să te gândeşti bine. Ce ţi se pare mai greu laşi la urmă”. Într-adevăr, stresul a fost mare şi a atins punctul culminant în momentul în care primul elev a ieşit din examen. Un băiat firav, pe care colectivul de mame l-a înghesuit într-un colţ. O doamnă corpolentă, cu părul blond, s-a răstit la el: „Ce-ai făcut? Spune tot!”. „Am făcut primele două subiecte complet, iar la subiectul trei m-am încurcat la două puncte”.

Femeile i-au luat din mână foaia cu subiecte şi au început să le rezolve din ochi: „Rezultatul calculului – da, numărul «n» – da, suma muchiilor – super uşor...”. La partea de geometrie, mamele s-au împotmolit. La fel şi o parte dintre copii. Cei mai mulţi au spus că primele două subiecte au fost uşoare, în timp ce al treilea, axat pe probleme de geometrie, le-a creat serioase dificultăţi. „I-a rupt cu al treilea”, a conchis un părinte.

„Iau zece curat“

O fată a ieşit din examen şi a sărit direct în braţele părinţilor: „Băi, deci e prima dată în viaţa mea când am scris zece pagini. Tot am făcut, iau zece curat”. Copleşită de o asemenea veste, mama caută să-i mai taie din elan: „Nu te mai da nici tu atât de sigură! Aşteaptă să vezi rezultatele”. Fata o ţine pe-a ei: „Am scris zece pagini, mă laşi? Vrei să punem pariu că iau zece curat?”. Femeia nu mai zice nimic, dar zâmbeşte fericită. Ce să-i mai spui copilului tău când zice că a scris zece pagini?

Strada Monetăriei, colţ cu Kiseleff, se umple de viaţă odată cu ieşirea copiilor. Părinţii sunt mai veseli şi ei, băieţii bat cuba, fetele se îmbrăţişează şi strigă fericite: „Vacanţă, nu pot să cred!”. E vacanţă şi tinerii absolvenţi se lasă înghiţiţi de străzile oraşului, de parcurile, de mallurile şi de terasele lui. Părinţii ridică din umeri neputincioşi, iar portarul şcolii se uită în urma lor: „Lasă, că sunt copii buni. Eu îi cunosc de mici, doar au crescut sub ochii mei. Merită şi ei ca să se distreze”. 


Pe aceeaşi temă:

EXAMEN CAPACITATE 2014. Rezolvarea subiectelor la Matematică de la Evaluarea Naţională

EXAMEN CAPACITATE 2014. Subiectele la Matematică la testul de Evaluare Naţională

EXAMEN CAPACITATE 2014. Baremul de notare la testul de Matematică de la Evaluarea Naţională

EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 Subiecte cu capcane în prima zi de Capacitate

EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 Presiune pe elevii de clasa a VIII-a, de luni

GRAFIC ADMITERE LICEU 2014 Care este cea mai populară specializare

VIDEO EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 Luni încep înscrierile. Ultimele pregătiri pentru examenele de la Capacitate 2014

EVALUARE NAŢIONALĂ 2014. Lecţia video pentru proba de la Matematică

VIDEO EVALUARE NAŢIONALĂ 2014. Lecţia pentru proba scrisă la Română

EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 Subiectele primite de olimpici la matematică

EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 Subiectele la română primite de olimpici

EVALUARE NAŢIONALĂ 2014 13 elevi olimpici dau examenele în sesiunea specială

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite