UPDATE Descinderi ISU la metrou. Tragedia din Colectiv se poate repeta în subteran
0
Hidranţi nesemnalizaţi, lumini de urgenţă inexistente şi căi care îngreunează evacuarea. Asta au descoperit pompierii ISU în urma unor controale-fulger făcute luni la staţiile de metrou. Specialiştii avertizează că o tragedie precum cea din Colectiv se poate repeta oricând la metrou dacă sistemul de evacuare din subteran nu este bine pus la punct.
O nouă tragedie Colectiv s-ar putea repeta oricând la metroul bucureştean. Asta au constatat pompierii de la ISU Bucureşti, astăzi, în urma unor controale neanunţate la toate cele 54 de staţii din Capitală.
Mai grav este că salvatorii au avut o senzaţie de deja-vu în timpul descinderilor când au avut surpriza să constate că neregulile descoperite la controalele anterioare şi semnalate conducerii Metrorex nu au fost îndreptate, ba din contră, au fost ignorate cu desăvârşire de responsabilii de la metrou.
Concret, au fost descoperite în continuare, ca şi în urmă cu 6 luni, culoare de evacuare blocate, hidranţi şi stingătoare nesemnalizate, lumini de siguranţă nefuncţionale şi căi de acces aproape blocate de tonetele comercianţilor.
De asemenea, turnichetele (sistemul de bare în cruce instalate la intrarea în staţii, care se rotesc, permiţând trecerea câte unei singure persoane) au modificări pentru limitarea trecerilor frauduloase. Astfel, pompierii au constatat că, pe sensul de ieşire, au fost montate nişte bare suplimentare, astfel încât călătorii să nu poată trece pe lângă turnichete.
Aceste adaptări, spun reprezentanţii ISU, îngreunează o evacuare în siguranţă în caz de dezastru.
În plus, în multe dintre staţiile de metrou, luminile de siguranţă lipseau cu desăvârşire, iar în altele erau insuficiente pentru a-i ghida pe călători în situaţia unei urgenţe.
Cum se gestionează situaţiile de risc
„Riscul cel mai mare în cazul unor incidente la metrou este atacul de panică. Această stare intervine mai ales atunci când căile de ieşire sunt aglomerate. În astfel de situaţii există riscul de a fi călcat în picioare“, a explicat psihologul Mihai Copăceanu unde ar putea duce neregulile descoperite la metrou.
Potrivit specialistului, călătorii trebuie învăţaţi cum să reacţioneze în situaţii-limită. De instriure are nevoie şi personalul de la metrou. „Noi încă nu avem, pe de o parte, un management clar al traficului cotidian, iar pe de altă parte, un management al situaţiilor de risc. Oamenii nu sunt instruiţi cum să reacţioneze în situaţii de risc. Fără o educaţie a călătorilor, orice incident poate genera haos. Masele sunt foarte greu de gestionat. Oricând se poate produce o tragedie mai mare decât cea din Colectiv“, explică psihologul.
Mihai Copăceanu arată că personalul Metrorex ar trebui să implementeze un sistem bazat pe diverse tehnici de gestionare a unor situaţii care să ţină cont de psihologia maselor.
„Ar trebui difuzate mai multe mesaje audio, cum ar fi anunţarea la fiecare minut a timpului de aşteptare al trenurilor. Dacă este supraaglomeraţie, faptul că primeşti mesaje pozitive şi sigure detensionează grupul. Aici contează inclusiv tonalitatea cu care sunt citite mesajele. Cei de la metrou trebuie să fie instruiţi în comunicare, pe transmiterea unor mesaje-cheie. (...) În Occcident, dacă sunt întârzieri mari, la staţiile de metrou se anunţă doar 5 minute de întârziere, apoi se anunţă alte 5 minute şi aşa mai departe. Nu spui niciodată că sunt întârzieri de o jumătate de oră pentru că asta poate crea panică. Sunt diverse tehnici de gestionare a unor situaţii care ţin cont de psihologia maselor. Cel mai important este să instruim personalul care trebuie să gestioneze aceste situaţii şi să educăm publicul, să ştie exact ce să facă în cazul unui incident. Să nu uităm că unii tineri din Colectiv au reuşit să se salveze aşezându-se burtă. Ştiau că acolo este mai mult oxigen decât dacă ar fi stat în picioare“, a conchis psihologul.
În luna mai, ISU Bucureşti anunţa că au fost aplicate reprezentanţilor de la metrou 11 sancţiuni, dintre care şapte avertismente şi patru amenzi în cuantum de 8.000 de lei.
Incidente la metrou
Metroul bucureştean este afectat periodic de diverse incidente, care pot duce oricând la tragedie. Nu mai departe de săptămâna trecută, sute de oameni au rămas blocaţi în tunel, într-o garnitură de metrou, pe magistrala Dristor 2, din cauza unei defecţiuni tehnice. Preţ de o jumătate de oră, călătorii au stat cu spaimă, pentru că în vagoane era beznă. Din fericire nimeni nu a fost rănit în înghesuiala creată în staţii la ora de vârf.
Tot anul acesta, dar în iunie, la metrou s-a petrecut un alt incident care putea să producă o tragedie. În galeria care leagă staţia de Aviatorilor a izbucnit un incendiu, din cauza unor cabluri care izolează şinele de tren. La staţia de metrou Piaţa Victoriei oamenii s-au speriat atunci când din galerii a început să vină fum spre peroane. Sute de călători au ieşit la suprafaţă, în timp ce un tren care părăsise staţia de puţin timp a făcut cale întoarsă. După ce au evacuat oamenii, pompierii au reuşit să stingă incendiul.