Angajaţii ROMATSA ameninţă cu grevă generală. Printre cerinţele acestora: un nou contract de muncă şi posibilitatea de pensionare la 55 de ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Angajaţii ROMATSA ameninţă că vor face grevă generală, asta după ce directorul Aurel Stanciu nu ar fi respectat nimic din ceea ce sindicaliştii au stabilit, în scris, cu Ministerul Transporturilor privind soarta acestora. În următoarele zile, aceştia ar urma să stabilească data în care va avea loc greva.

Gabriel Tudorache, unul dintre liderii sindicaliştilor din Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian (ROMATSA), a declarat miercuri, că în următoarele zile se va stabili data la care se va declanşa greva generală, angajaţii fiind nemulţumiţi de faptul că nici documentul agreat şi semnat de sindicalişti şi patronat nu a fost respectat.

„Practic, cât nu a fost ministrul Transporturilor în activitate, directorul general Stanciu, cu sprijinul vicepremierului Gabriel Oprea, practic nu a respectat nimic din ce am stabilit cu ministrul şi patronatul. A venit Stanciu şi nu l-a interesat de nimic. A făcut ce a vrut el. (...) Noi am trimis nişte documente către Ministerul Transporturilor şi către domnul ministru, dar tot nu se întâmplă nimic. În condiţiile acestea, nu avem ce să facem. De trei luni stăm fără contract colectiv de muncă. Lucrurile nu funcţionează şi se ascund documente”, a spus liderul sindical, citat de Mediafax.

Acesta a mai precizat că tuturor reprezentanţilor sindicatului le-a fost diminuat salariul cu o treime, în mod abuziv.

Totodată, el a menţionat că greva generală nu poate fi declanşată în lipsa comisiei de negociere, care, în acest moment, nu există, dar în rest sunt îndeplinite toate procedurile.

„Singura etapă care mai trebuie trecută este respectarea termenului de 48 de ore din momentul în care facem anunţul grevei generale, pentru că nu pot să anunţ acum şi în două ore să intrăm în grevă. Nu vom anunţa azi greva, pentru că nu avem cum, nefiind anunţată comisia de negociere. Dar astăzi o să trimit prin mail, către toţi reprezentanţii din România, o propunere de dată de început a grevei şi am nevoie ca două treimi din numărul total să fie de acord cu data declanşării grevei. De asemenea, o să propun să mai dăm o şansă şi să nu începem greva după doar 48 de ore, asta ca să nu aibă de suferit pasagerii şi nici noi, instituţia, ca imagine. Voi propune, probabil, şase zile”, a mai spus Gabriel Tudorache.

DNA, înştiinţată de neregulile de la ROMATSA

De asemenea, Sindicatul Serviciilor de Trafic Aerian din România (ATSR) precizează că desemnarea noii conduceri a ROMATSA şi numirea lui Aurel Stanciu în funcţia de director general s-au făcut cu încălcarea normelor legale aplicabile, ceea ce ar impune revocarea lor, arată Mediafax.

Concret, ATSR arată, în documentul înaintat Direcţiei Naţionale Anticorupţie (DNA) şi Ministerului Transporturilor că că modalitatea prin care au fost nominalizaţi membrii Consiliului de Administraţie (CA) ROMATSA a încălcat o serie de reglementări în vigoare. 

Astfel, CA a avut în componenţa sa mai mulţi funcţionari publici decât prevede legea, a luat hotărâri importante, deşi avea în componenţa sa membri provizorii, iar Aurel Stanciu şi Sorin Stoicescu s-ar afla în conflict de interese.

Stoicescu, unul dintre membrii CA ROMATSA, ar fi decis, în această calitate, organizarea concursului şi condiţiile pentru ocuparea postului de şef Serviciu SAR, ulterior fiind singurul candidat care a participat şi a câştigat postul.

Conform ATSR, după acest concurs, componenţa CA s-a modificat, Sorin Stoicescu dându-şi demisia, iar în locul său a fost numit ca membru provizoriu Aurel Stanciu, care, la rândul său, a decis organizarea concursului pentru ocuparea funcţiei de director general, data şi condiţiile de participare. Ulterior, Stanciu a şi câştigat concursul.

„Este probabil ca în calitatea de director general provizoriu al R.A. ROMATSA, domnul Ion Aurel Stanciu să fi semnat şi documentele de plată către firma care a organizat «concursul»”, se arată în documentul în care sindicaliştii avertizează că este posibil şi ca Stanciu să fi participat la selecţia firmei care a organizat concursul pentru director general.

Alţi membri ai CA, menţionaţi în document

Documentul face referire şi la alţi membri ai CA care nu ar fi putut să aibă, de fapt, această calitate.

Astfel, despre Anişoara Cornilă se precizează că a fost membră a CA, timp în care a fost (şi este şi în prezent) angajată în calitate de director general la Direcţia Generală juridică şi resurse umane din cadrul autorităţii tutelare din cadrul Ministerului Trasnporturilor.

Elena Petraşcu a fost preşedinte al CA ROMATSA în aceeaşi perioadă fiind şi secretar general la Ministerul Transporturilor, în aceeaşi situaţie fiind şi Mircea Jorj, iar Petre Neacşa este membru provizoriu al CA ROMATSA şi director economic la Ministerul Transporturilor.

„Astfel, se poate reţine că persoanele mai sus nominalizate au calitatea de funcţionari publici, iar conform dispoziţiilor legale (...), aceste persoane nu pot avea calitatea de membri în Consiliul de Administraţie ROMATSA. (...) Astfel am demonstrat că, în mod flagrant, a fost încălcată legislaţia în vigoare, persoanele desemnate fiind funcţionari publici, prin urmare incompatibili a avea calitatea de membri ai Consiliului de Administraţie, având în vedere că în loc de un reprezetant al autorităţii tutelare, aşa cum o cer exigenţele articolului 5 litera b din OUG 109/2011, sunt patru reprezentanţi, niciunul nu a avut cel puţin cinci ani de activitate în domeniul regiei autonome (în cazul de faţă servicii de trafic aerian civil) şi nici în administrarea de societăţi comerciale ori regii autonome ", se arată în document.

Sindicaliştii amintesc că incompatibilitatea funcţionarului public este stabilită de articolul 94 din Legea 161/2003, conform căruia un funcţionar public nu poate deţine alte funcţii remunerate sau neremunerate, precizându-se la lit. c: „în cadrul regiilor autonome, societăţi comerciale, ori în alte unităţi cu scop lucrativ din sectorul public", şi dau exemple de încălcare a acestei prevederi legale.

Astfel, conform CV-ului, Anişoara Cornilă avea funcţia de director general la Direcţia juridică şi resurse umane din cadrul Ministerului Transporturilor, a fost expert achiziţii publice, gestionar Duty-free, în consecinţă nu a asigurat administrarea unei societăţi sau regii autonome, deţinând funcţii executive.

Aceeaşi situaţie s-ar regăsi şi în cazul Elenei Petraşcu, director al Direcţiei juridice. Conform unor informaţii apărute în presă, în momentul semnării contractului Bechtel, Elena Petraşcu era director general al Direcţiei Juridice din cadrul Ministerului Transporturilor, iar în 2005, când s-a renegociat contractul, ocupa aceeaşi funcţie.

Sindicaliştii mai susţin că, directorul general provizoriu al ROMATSA - Ion Aurel Stanciu a fost desemnat ca membru al CA la data de 16 iunie 2014, iar ulterior, când s-a constituit Comisia de examinare pentru ocuparea funcţiei de director general, acesta - în această calitate - a semnat hotărârea privind compunerea comisiei.

„Participarea şi semnarea hotărârii de constituire a comisiei de examinare reprezintă o participare directă la procesul de luare a deciziei, prin faptul că urma să acceadă la funcţia de director general, astfel este evident că domnul Ion Aurel Stanciu era într-un real conflict de interese, particând la luarea unei decizii care în mod evident îl avantaja. Asemenea încălcări ale legii nu pot avea drept consecinţă decât nulitatea hotărârii de constituire a comisiei de examinare, care l-a şi desemnat pe domnul Ion Aurel Stanciu în calitatea de director general”, se arată în document.

Sindicaliştii mai precizează că, Mircea Jorj care avea calitatea de preşedinte al CA şi de secretar general al Ministerului Transporturilor, înalt funcţionar public, a deţinut funcţii executive în calitate de director la Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice, Cluj-Napoca, director la SC Cluj Arena SA, director la SC Compania Ght. Impex SRL, care avea drept obiect de activitate investiţiile imobiliare etc.

Semnatarii documentului spun că potrivit alin. 3 al art. 5 din OUG 109/2011, autoritatea tutelară are competenţa să numească în cadrul CA numai o persoană care are menirea să asigure reprezentarea Ministerului Transporturilor şi nu pe toţi membrii consiliului, aşa cum s-a întâmplat la ROMATSA.

„Aceeaşi competenţă revine şi Ministerului Finanţelor în sensul de a numi o persoană, cei doi reprezentanţi, unul din partea Ministerului de Finanţe şi unul din partea autorităţii tutelare sunt singurii cu legitimitate, în cazul când au fost numiţi membri plini şi nu provizoriu, toţi ceilalţi membri, inclusiv directorul general sunt incompatibili", se mai arată în documentul transmis MT şi DNA.

Un alt aspect de nelegalitate semnalat îl constituie desemnarea în cadrul CA a calităţii de membru provizoriu, contrar dispoziţiilor OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor publice, care nu reglementa instituţia membrilor cu mandat provizoriu.

„Este adevărat că ulterior desemnării persoanelor nominalizate în calitate de membri provizorii, pentru a acoperi aceste măsuri nelegale, a fost adoptată OUG nr. 10/13.05.2015 care a completat articolul 5 din OUG 109/2011 cu articolul 5 indice 1, prin care s-a introdus noţiunea de administratori provizorii, dar numai în cazul în care nu se finalizează procedura stabilită la articolul 5, alin. 4-6 din Ordonanţă. Chiar dacă Guvernul a încercat această strategie, numirea membrilor provizorii în Consiliul de Administraţie al RA ROMATSA este tot nulă absolut, pentru că acest act administrativ cu caracter normativ, OUG 10/13.05.2015, nu poate avea efect retroactiv”, se mai arată în document.

În acest context, ATSR solicită revocarea membrilor provizorii ai CA şi numirea în condiţiile legale a altor membri care să fie motivaţi să efectueze un management profitabil pentru regie.

Negocieri şi în iulie, când au avut loc o grevă de avertisment

Negocieri ale sindicatelor cu reprezentanţii ROMATSA şi cu cei ai Ministerului Transporturilor au avut loc în luna iulie, la discuţii fiind prezent atunci şi ministrul Transporturilor, Iulian Matache.

Pe 15 iulie, sindicaliştii ROMATSA au fost în grevă de avertisment, timp de două ore, perioadă în care a fost asigurat doar 33,3% din traficul aerian al unei zile obişnuite.

Aceştia au 14 revendicări pe care le solicită în noul contract colectiv de muncă. Printre altele, ei cer pensionarea la 55 de ani şi introducerea unui articol prin care, după această vârstă, un controlor de trafic să aibă posibilitatea să fie trecut pe un alt post în ROMATSA pe măsura pregătirii lui, în speţă la o direcţie operaţională sau de siguranţă.

Directorul general al ROMATSA, Aurel Stanciu, spunea atunci că sindicatele au avut o poziţie inflexibilă privind solicitările angajaţilor şi că unele dintre acestea „exced prevederile legale”.

ROMATSA - Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian are în prezent 1.530 de angajaţi. Între 2.500 şi 3.000 de aeronave tranzitează, în fiecare zi, teritoriul României.

Mai multe ştiri pe aceeaşi temă:

Sindicaliştii ROMATSA vor continua negocierile săptămâna viitoare la Ministerul Transporturilor

Greva controlorilor de trafic a adus demisii la vârful Romatsa

Sindicaliştii ROMATSA vor continua negocierile săptămâna viitoare la Ministerul Transporturilor

Angajaţii Romatsa au încheiat greva de avertisment. Zborurile suspendate au fost reluate. Preşedintele CA al ROMATSA a demisionat

Grevă la ROMATSA: câteva zeci de avioane vor avea miercuri traficul perturbat între orele 11.00 şi 13.00. Wizz Air va avea întârzieri şi un zbor anulat 

Evenimente



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite