INFOGRAFIE Pasajul Chişinău a fost deschis circulaţiei. La inaugurare a participat şi Victor Ponta
0
Luni dimineaţă, primarul general al Capitalei, Sorin Oprescu, şi prim-ministrul României, Victor Ponta, au inaugurat Străpungerea Doamna Ghica-Bulevardul Chişinău şi un pasaj suprateran peste calea ferată. Potrivit edilului, această lucrare de infrastructură leagă zona de nord a Capitalei cu cea de sud-est, unind trei mari cartiere ale Bucureştiului: Pipera, Pantelimon şi Colentina.
„Prin acest proiect legăm trei cartiere: Colentina, Petricani şi Pantelimon. Lucrarea asta este parte din proiectul Inelului Median al Capitalei şi, potrivit studiilor noastre, poate suporta un trafic de 85.000 de maşini zilnic. Noi credem că vom avea aproximativ 35-40.000 de maşini zilnic pe aici. Acum se ajunge până în partea de sud a Capitalei, în Berceni mult mai repede”, a declarat Sorin Oprescu, primarul Capitalei.
Scurtează drumul cu cinci kilometri
Edilul a mai subliniat că, prin inaugurarea acestui proiect la care s-a lucrat aproape şapte ani, şoferii care tranzitează Bucureştiul pe axa Sud-Nord vor putea să economisească aproximativ 15 minute, noua rută fiind cu cinci kilometri mai scurtă decât vechiul drum, care trecea prin dreptul Barierei Obor.
Ion Dedu, şeful Direcţiei Transporturi de la Primăria Capitalei, a adăugat că, străpungerea Doamna Ghica-Bulevardul Chişinău, care face parte din Viitorul Inel Median al Capitalei, are menirea de a prelua traficul de pe Autostrada A3, urmând să distribuie traficul către zonele de Sud şi Est ale Capitalei.
Lucările la acest pasaj au început cu mai bine de şapte ani în urmă, în 2006, însă Primăria a decis să rezilieze contractual cu constructorul atunci când acesta a cerut dublarea sumei necesare pentru realizarea acestui proiect.
Lăsate în paragină, lucrările s-au deteriorate rapid, mai ales cu ajutorul hoţilor de fier vechi, iar anul acesta, în luna martie, lucrările au fost din nou începute. Noua arteră are 4 benzi, câte două pe fiecare sens de circulaţie şi are o lungime totală circa 1,8 kilometri.
Invitaţie la trafic
Pe de altă parte, specialiştii avertizează că toate construcţiile de acest gen nu fac altceva decât să atragă şi mai mult trafic. Jan Gehl, arhitectul danez care a influenţat cel mai mult schimbările urbane ale ultimei decade, critică investiţiile primăriilor în pasaje rutiere şi parcări. Specialistul în planificare urbană vizitat Bucureştiul în octombrie 2010, pentru lansarea cărţii sale, „Viaţa între clădiri", tipărită cu sprijinul Ordinul Arhitecţilor din România, dar şi în vara anului 2012.
„Să fie clar pentru oricine: mai multe străzi, mai mult trafic! Mai multe parking-uri, mai atractivă e invitaţia la trafic. Aţi făcut un nou pod în oraş? Felicitări, veţi avea cel mai mult trafic!“, a spus, în 2010, arhitectul din Danemarca.

Epopeea unui pasaj
Constructorul care a finalizat investiţia este SCT Bucureşti, iar valoarea contractului este de 37,5 milioane de lei, fără TVA. Potrivit reprezentaţilor municipalităţii, costul total al obiectivului a fost de aproximativ 70 de milioane de lei.
La începutul lunii mai, primarul general al Capitalei preciza că şantierul a fost început în 2006, adăugând că lucrarea a fost blocată din cauza unor procese.
Directorul Direcţiei Infrastructură din Primăria Capitalei, Mădălin Dumitru, preciza că în martie 2012 lucrarea a fost reîncepută, până atunci fiind executată în proporţie de 30 la sută.
Lucrările au început în 2007, în baza unui proiect început în 2002. Din cauza diferenţelor foarte mari existente între situaţia reală din teren şi prevederile proiectului tehnic, au aparut probleme în ceea ce priveşte execuţia lucrărilor.
Având în vedere calitatea defectuoasă a proiectului, care a generat o ofertă ce nu putea fi dusă la îndeplinire, precum şi solicitările venite din partea constructorului privind majorarea valorii iniţiale a contractului cu mai mult de 100 la sută, Primăria Capitalei a început o analiză a situaţiei existente, precizau reprezentanţii municipalităţii.
Pe parcursul acestor verificări, constructorul a abandonat şantierul, făcând posibile eventuale accidente, printre care şi cel din septembrie 2011, când câteva grinzi din beton au căzut pentru doi bărbaţi, în timp ce aceştia căutau fier vechi şi au încercat să scoată suporţii pe care stăteau stâlpii de beton. De asemenea, abandonarea şantierului a dus şi la degradarea masivă a lucrărilor deja executate.
Municipalitatea s-a adresat instanţei, solicitând rezilierea contractului, acest lucru realizându-se în mai 2011.
În octombrie 2011, Primăria Capitalei a început procedura în vederea selectării unui nou constructor şi finalizării lucrărilor.
În martie 2012 a fost obţinută autorizaţia de construire, în prealabil fiind făcute lucrări de punere în siguranţă a şantierului, de conservare a lucrărilor deja efectuate, de evacuare a gunoaielor menajere depozitate în zona, care au însemnat aproximativ 500 de camioane.
Lucrările au inclus refacerea şi modernizarea străzii Doamna Ghica, până la nivelul căii ferate şi apoi continuarea construcţiei stradale până la complexul Delfinul, spre Bulevardul Chişinău.