Tinerii moldoveni vor să devină businessmeni, dar le lipsesc banii şi cunoştinţele

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Majoritatea tinerilor moldoveni îşi doresc să pună pe picioare o afacere, însă lipsa banilor, situaţia politică actuală din ţară şi lipsa cunoştinţelor în domeniul contabilităţii îi împiedică să-şi realizeze visul, se arată într-un studiu naţional realizat de Magenta Consulting la iniţiativa organizaţiei Dreamups Innovation Campus.

Majoritatea tinerilor participanţi la studiu au dezvăluit faptul că îşi doresc să deschidă o afacere, iar domeniile care trezesc cel mai mare interes sunt cele tradiţionale - agricultura (22%), comerţul (20%) şi prestarea serviciilor (17%). În acelaşi timp, doar 4% din respondenţi vor o afacere în sfera IT. Tinerii din mediul rural par a fi mai entuziasmaţi decât cei din oraşe de ideea deschiderii unei afaceri în domeniul agriculturii (29% faţă de 14% a celor din mediul urban) şi în domeniul comerţului (27% faţă de 12%), pe când tinerii din mediu urban sunt mai interesaţi de sfera prestării de servicii (20% faţă de 13%).

Cei mai mulţi afacerişti sunt bărbaţi

Se observă că atât în rândul bărbaţilor, cât şi în rândul femeilor topul celor mai atrăgătoare domenii de a-şi deschide o afacere include agricultura, comerţul şi serviciile. Cu toate acestea, se observă că în timp ce agricultura, domeniul de activităţi financiare şi IT-ul îi atrag mai mult pe bărbaţi, în cazul respondentelor se observă un interes mai mare faţă de comerţ, servicii şi domeniul sănătăţii. Totuşi, în rândul tinerilor antreprenori se găsesc mai mulţi bărbaţi decât femei. Astfel, 82% din tinerii afacerişti au studii superioare, 83% sunt din mediul urban, iar trei pătrimi nu au lucrat peste hotare.

Bariere în dezvoltarea afacerilor

Principalele bariere menţionate de respondenţi sunt lipsa banilor - 45%, situaţia politică actuală din ţară - 14%, concurenţa - 12%. Alte probleme întâmpinate de tineri sunt situaţiile neprevăzute, birocraţia, impozitele mari, lipsa susţinerii, lipsa unor informaţii, corupţia sau piedici din partea statului.  Tinerii care doresc deschiderea unei afaceri declară că simt cea mai mare lipsă de cunoştinţe în domeniul contabilităţii şi domeniul legislativ. În cadrul  focus grupurilor s-a menţionat că ar fi bine ca tinerii antreprenori să cunoască procedura deschiderii unei afaceri, să cunoască ce tipuri de documente trebuie pregătite, să urmeze o pregătire în domeniul exportului-importului pentru a putea să se descurce fără ajutorul brokerilor, serviciile cărora sunt costisitoare. Din totalul persoanelor care au deja deschisă o afacere, 47% simt necesitatea cunoaşterii unor limbi străine. Cele mai des menţionate au fost limba engleză, germană şi rusă. Atât tinerii care planifică deschiderea unei afaceri cât şi cei care au deja deschisă o afacere au menţionat că simt necesitatea instruirilor pe tema artei negocierilor (69% în cazul potenţialilor antreprenori şi 59% în cazul actualilor antreprenori), stabilirii relaţiilor cu clienţii (67% şi 55%), vânzărilor (65% şi 58%) şi modalităţilor de a găsi clienţi noi (67% şi 58%).

Scopul studiului a fost evaluarea necesităţilor tinerilor în momentul deschiderii unei afaceri. Au fost utilizate două metode de cercetare: două sondaje şi 4 focus grupuri la care au participat peste 700 de persoane.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite