Cum se pregătesc de BAC cei mai buni elevi. Sfaturi practice pentru liceeni
0Dorm cu cartea sub pernă, citesc două-trei cărţi pe săptămână, iar în weekend rezolvă testele de Bacalaureat din anii trecuţi. Aşa se pregătesc de BAC cei mai buni elevi care învaţă în liceele de top din Chişinău. Ei ne-au destăinuit câte ore acordă studiului în fiecare zi, cum poţi memora cu uşurinţă formulele matematice şi când se învaţă pe de rost poeziile.
Am invitat la o discuţie câţiva elevi din clasa a 12-a care învaţă la unul din cele mai prestigioase licee din Chişinău, Liceul de creativitate şi inventică „Prometeu-Prim” care la sesiunea de BAC din acest an a înregistrat o medie a notelor de 8,06. Pentru aceşti elevi nici nu se pune problema susţinerii examenului de Bacalaureat, miza lor este să obţină o notă cât mai mare pentru a fi admişi la universităţile prestigioase din Europa.
„Citesc mult, dar insuficient pentru mine”
Vasile Gribincea, Olga Gaju, Irina Culinschi, Mihaela Tarnovschi şi Dinu Covali se pregătesc de Bacalaureat încă din clasa a 10. Olga spune că în perioada vacanţelor de vară a încercat să rezolve examenele de BAC din anii trecuţi. „Mi-am descărcat modelele de teste de pe site-ul Agenţiei de Asigurare a Calităţii şi am încercat să le rezolv ca să-mi dau seama cât timp îmi ia să-l scriu şi ce exerciţii îmi dau bătăi de cap”, afirmă tânăra.
Vasile este pasionat de lectură şi recent s-a întors de la Olimpiada Internaţională de Lectură desfăşurată în România. „Toţi cei 14 participanţi din Republica Moldova s-au întors cu premii. În ceea ce mă priveşte, am citit romanele incluse în programul de studii şi multe alte lucrări. Citesc mult, dar insuficient pentru mine. Aproximativ 2-3 cărţi pe săptămână şi 3-4 cărţi pe săptămână în timpul verii. Am un interes aparte pentru filosofia limbajului şi critica literară. Citind critică am o mulţime de modele aplicabile pentru comentariile de text pe care le facem în cadrul orelor de limbă română”, susţine Vasile. De altfel, acesta este unul dintre sfaturile elevilor. „Citiţi mult şi exersaţi la redactarea comentariilor literare. Nu contează câte scrii pe zi, ci cât de bine o faci. Există un algoritm al scrierii unui comentariu, o dată exersat şi însuşit, nu rămâne decât să ajustezi algoritmul la textul pe care trebuie să-l comentezi”, spun ei.
Jurnalul de lecturi, necesar pentru BAC-ul la română
Olga Gaju recomandă elevilor să-şi facă un jurnal de lecturi. „Îi îndemn să ia un caiet şi să facă notiţe pe baza lecturii, să lectureze atent, cu sublinieri, pentru că astfel este mai uşor să îţi aminteşti romanele”, crede Olga. Irina are altă sugestie. „Descărcaţi modele de teste sau examenele de BAC din anii trecuţi şi analizaţi baremul de notare care este foarte riguros. Profesorii ne sugerează să picăm pe barem”, spune ea. Elevii nu cred că porcul poate fi îngrăşat în ajun şi spun că cea mai sigură cale este să te pregăteşti constant şi să fii atent la ore. „Am renunţat la pian şi înot anul acesta. Fac doar cursuri de limbă engleză pentru a fi sigură că sunt pregătită foarte bine”, spune Mihaela.
Dinu Covali FOTO Alexandru Tarlev
Dinu este cel mai relaxat. El spune că îi place viaţa şi că ar fi greşit să te izolezi în casă şi să înveţi încontinuu pentru examene. Băiatul este un norocos pentru că prinde din zbor infomaţia şi are o memorie foarte bună.
Învăţaţi seara, repetaţi dimineaţa
Olga spune că de când era mică obişnuieşte să doarmă cu cartea sub pernă. „Învăţ poezia seara, pun cartea sub pernă. Dimineaţa ştiu poezia perfect!”, se amuză tânăra. Irina, în schimb, citeşte poezia în voce tare cu expresivitate. „E mai uşor să memorezi pentru că simţi că trăieşti poezia, nu doar o citeşti sec”, crede ea. „Pe mine mă ajută cititul în voce tare, pentru că dezvoltă memoria auditivă. Am senzaţia că dacă citesc de multe ori în voce tare, se formează un fel de reflex. Poate că noi nu cunoaştem poezia pe de rost, dar limba şi buzele s-au obişnuit deja cu literele şi cuvintele pe care le pronunţăm. Memoria vizuală este la fel de importantă, imaginează-ţi ce citeşti!”, sugerează Dinu.
Vasile, Olga şi Irina. FOTO Alexandru Tarlev
Pentru că majoritatea itemilor Bacalaureatului de limbă română cer elevilor să comenteze un motiv sau starea de spirit a eului liric în raport cu o altă poezie aducând citate, Mihaela vine cu un truc simplu. „Nu trebuie să memorezi foarte multe poezii, ci mai degrabă să le alegi pe cele care cuprind mai multe idei. Prima strofă se poate referi la dragoste, a doua - la viaţă, a treia - la suferinţă. Astfel, o singură poezie te poate ajuta să faci referire la mai multe teme şi idei”, mărturiseşte ea.
„Faci ceva în plus, doar dacă ai putere!”
Elevii spun că este important cum faci legătura între mai multe poezii sau romane şi accentuează faptul că lectura este foarte importantă. „Cred că lecturile insuficiente nu aduc note mari. Ştiu din experienţa foştilor elevi. Ai nevoie de un roman de dragoste? Ion. Un roman psihologic? Ion. Un roman realist? Ion. Condiţia ţăranului? Ion”, afirmă Vasile amuzat. Dinu susţine că dacă îţi faci multe griji nu înseamnă că vei lua o notă mare. „Trei ore pentru temele de acasă cred că este suficient, dacă ai putere faci ceva în plus. Odihna este foarte importantă, indiferent de câte teme avem de pregătit”, spune Dinu.
Despre BAC-ul la alegere, cei cinci îi sfătuiesc pe ceilalţi elevi să nu plece urechea la stereotipuri. „Rezolvaţi mai multe teste de biologie, chimie, fizică şi vedeţi la care vă descurcaţi mai bine. Nu ascultaţi de sfatul altora care spun că geografia ori chimia e mai uşoară”, spun elevii. Referitor la memorarea formulelor matematice, elevii spun că metoda vizualizării se dovedeşte destul de eficientă. „Formulele compuse din trei elemente le aranjezi într-o piramidă, astfel ochiul ţine minte imaginea. Dar la examenul de BAC la matematică se anexează o foaie cu formulele de care avem nevoie”, explică Dinu.
Mihaela spune că a renunţat la celelalte activităţi în favoarea pregătirilor pentru BAC. FOTO Alexandru Tarlev
Ce spun profesorii
Angela Lungu este profesoară de limba română şi cel mai valoros sfat pe care poate să-l ofere elevilor este cel de a exersa. „Să exerseze pe modelele de teste plasate pe site-ul Agenţiei de Asigurare a Calităţii. Spaţiul oferit răspunsurilor trebuie completat în totalitate”, afirmă profesoara. Astfel, dacă sunt oferite 10 rânduri pentru comentarea mesajului global, elevii trebuie să scrie 10 rânduri, nu mai mult şi nu mai puţin. De asemenea, se recomandă ca scrisul să fie lizibil, fără tăieturi, întrucât pentru acurateţe se acordă un punct, iar acest punct poate face diferenţa între o notă de 9 şi 10.
Daniela Şterbeţ predă chimia la liceul „Prometeu”. „La noi e o tradiţie ca majoritatea copiilor să-şi aleagă chimia la BAC. Există nişte avantaje în acest sens. Avem un program bine organizat, iar cei de la profil umanist pot scrie BAC-ul la chimie având cunoştinţele din clasa a 9-a. Sunt 12 itemi din chimia organică şi cea anorganică. Baremul de notare este algoritmizat, iar răspunsurile nu sunt interpretabile”, afirmă profesoara. Contrat altor opinii, aceasta crede că, totuşi, porcul poate fi îngrăşat în ajun. „În trei săptămâni aduci elevul la nota cinci, pentru mai mult însă e nevoie de învăţare sistematică, începând din clasa a 7-a”, spune Daniela Şterbeţ.