Corupţia, combătută prin jocuri
0Ieri, de Ziua Internaţională Anticorupţie, mai mulţi tineri şi profesori din 22 de licee din republică, susţinuţi de Consiliul Naţional al Tineretului, reţeaua YPeer, Fundaţia pentru Dezvoltare din Moldova, s-au întrunit la Chişinău pentru a identifica, prin jocuri tematice, teatru social şi alte activităţi inovative, modele de combatere a unor fenomene, precum taxele neformale, favoritismul, copiatul, absenteismul.
Aceste practici, în opinia lor, generează corupţia în şcoli. În cadrul evenimentului, ministra Educaţiei, Maia Sandu, a primit un plic cu propuneri din partea elevilor. „Pentru a opri corupţia în şcoală propun...”, scria pe el. Tinerii au organizat şi un flash mob, cu genericul „Rupe lanţul corupţiei”.
Acţiunea face parte din campania globală anticorupţie. Potrivit Barometrului Global al Corupţiei 2013, realizat de Transparency International, 58% din moldoveni consideră sistemul educaţional ca fiind corupt sau extrem de corupt.
Violeta Gheorghiţă, director adjunct al Liceului din s. Larga, rl Briceni:
La noi în liceu nu au fost atestate cazuri de corupţie. Nu mai există plăţile neformale, doar un buchet de flori cu anumite ocazii. La consiliile profesorale se discută despre acest fenomen. Eu nu cred că în societatea noastră trebuie de luptat cu corupţia începând de la profesori. Îmi pare că nu dascălii sunt cei mai corupţi şi asta se vede după cum arată şi ce casă are. Statul ar trebui să mărească salariile profesorului şi să ofere mai multe ore, deoarece numărul de elevi descreşte şi primim puţini bani.
Ana Pantea, elevă în clasa a 12-a, s. Peresecina, rl Orhei:
La noi în liceu nu mai există fondul clasei sau al şcolii. Cadouri tot nu facem la profesori. Personal, nu dau bani şi ştiu că sunt apreciată pentru cunoştinţe. Elevii trebuie să cunoască de mici despre corupţie şi să fie implicaţi în diferite activităţi, deoarece astfel vor conştientiza că ei trebuie să înveţe şi să nu copieze sau să ofere o sumă de bani pentru o notă mare. Numai aşa se formează o personalitate puternică. Vreau ca fiecare elev să fie apreciat pentru cunoştinţe şi nu pentru cine este tata sau mama, pentru că acest fapt este o altă formă a corupţiei.