Aeroportul Internaţional Cahul, lichidat în tăcere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Reprezentanţii Consiliului Raional Cahul, coproprietar al Aeroportului Internaţional Cahul cu 49% din acţiuni, au aflat de la reporterul Adevărul Moldova că întreprinderea a fost lichidată prin decizia Curţii de Apel Chişinău din 27 aprilie 2015. Deşi spune că va ataca decizia, preşedintele raionului recunoaşte că procesul de insolvabilitate nu a putut fi stopat.

Aeroportul Internaţional Cahul a fost lichidat şi urmează să fie exclus din Registrul de stat al persoanelor juridice. Decizia a fost luată pe 27 aprilie de către Curtea de Apel Chişinău.

„Noi nu am primit oficial de la Curtea de Apel decizia. Cum o s-o primim, o să o atacăm în instanţa următoare”, ne-a spus preşedintele raionului Cahul, Avram Micinschi.

„Consiliului Raional nu îi expediază nimeni, pentru că ei sunt fondatori. Nu e lichidare benevolă, dar prin instanţa de judecată. Respectiv, directorul trebuia să-i informeze sau să se intereseze singuri. Nu e obligat nimeni ca să-i informeze”, spune însă lichidatorul întreprinderii.

Conflictul proprietarilor

Potrivit lui Micinschi, în prezent Consiliul Raional Cahul (CRC) se află în litigiu cu Boris Brauda, persoana care deţine 51% din acţiunile SRL Aeroportul Internaţional Cahul, după ce ultimul a atacat în judecată întreprinderea. Problema constă în faptul că în anii trecuţi, când aeroportul nu funcţiona, Brauda ar fi investit pentru dezvoltarea întreprinderii câteva milioane de lei. Avram Micinschi spune că acţionarul majoritar ar fi luat trei credite în valoare totală de aproape 6 milioane de lei, fără a se consulta cu CRC, acţionarul minoritar. „Din 3 credite numai unul a fost coordonat cu acordul Consiliului. Clar lucru că noi suntem cofondatori, dar în rest noi nu purtăm responsabilitate. Dar majoritatea oricum o deţine dumnealui şi toate deciziile se luau în favoarea lui şi aşa cum decidea cofondatorul cu 51 %. Pe parcursul a patru ani de zile întotdeauna solicita de la noi ca să fie majorat capitalul statutar, ca el să aibă nu 51%, dar 75% şi atunci nu ne-ar mai fi  întrebat nimic deloc. Dar el a ales altă cale - a luat credite”, explică Micinschi. Deoarece aeroportul nu era funcţional, aceste credite nu au putut fi plătite. „Creditele de 6 milioane de lei, plus penalităţile care au crescut în aceşti ani, ajungem la suma de 10 milioane. Dar asta nu e datoria CRC, ci a întreprinderii Aeroportul Internaţional Cahul”.

Deoarece investiţiile făcute la aeroportul de la Cahul au fost zădarnice, instituţia fiind nefuncţională, Brauda a atacat în judecată întreprinderea pentru recuperarea banilor. În acest proces a fost atras şi consiliul raional. „Când am văzut că s-a ajuns la judecată şi solicită încasarea acestor surse financiare, noi am scos la vânzare acţiunile. Din păcate, sunt 2 ani, nimeni nici n-a încercat să vină, fiind că este un obiect care nu funcţionează (...) Era ocazia ca, odată cu noile relaţii - curse lowcost - să se facă ceva (...) Noi am avut intenţia ca acest aeroport să funcţioneze. Era să fie o întreprindere prosperă, ca pe timpuri. La asta ne-am gândit. Dar timpurile şi regulile de joc s-au schimbat şi noi am rămas cu nimic până la urmă”, constată Micinschi

Terenul aeroportului, proprietate privată

Întrebat ce se va întâmpla mai departe cu terenul aeroportului şi cu bunurile de acolo, Avram Micinschi ne-a spus că „cei aproape 100 ha de teren sunt proprietatea dlui Brauda. El le-a cumpărat încă în 2007 la preţurile vechi. Dar clădirile, bunurile sunt, la fel, deţinute în proporţie de 49/51”. El a precizat că nu cunoaşte detaliile tranzacţiei, aceasta având loc pe timpul fostului preşedinte al raionului.

„Aeroportul falimenta, mai devreme sau mai târziu”

Boris Brauda, acţionarul majoritar de la Aeroportul Internaţional Cahul, a declarat pentru Adevărul Moldova că nu va face afirmaţii în timpul litigiului. Totuşi, el ne-a spus că regretă faptul că întreprinderea a falimentat, dar că acest lucru se întâmpla mai devreme sau mai târziu. „În 2008 am primit licenţa pentru efectuarea zborurilor. Totul se făcea pentru aceasta. Dar, din păcate, companiile aeriene nu au acceptat propunerile noastre, în primul rând Air Moldova care în acea vreme avea o situaţia dominantă. Aşa o situaţie neplăcută. Se vede că nu era timpul. Probabil, e nevoie să se dezvolte infrastructura doar pentru centru acum, dar poate va veni timpul şi pentru periferii (...) Dacă o astfel de întreprindere rămâne fără posibilităţi de a câştiga venituri, dar există doar pentru a întreţine toată infrastructura, atunci mai devreme sau mai târziu ea devine falimentară”, afirmă Brauda.

Administratorul aeroportului, Pavel Crasovschii, nu a dorit să discute despre acest subiect.

image

Precizăm că, pe 12 septembrie 2014, Curtea de Apel Chişinău (CA) a numit un administrator provizoriu la Aeroportul International Cahul SRL în persoana ÎI „Breahnă Filip”, după ce administratorul Pavel Crasovschii a depus cererea introductivă privind intentarea procesului de insolvabilitate. O lună mai târziu a fost iniţiată procedura de insolvabilitate a aeroportului. Iar pe 30 martie 2015 a fost iniţiată procedura simplificată a falimentului faţă de Aeroportul International Cahul SRL.

Decizia de a lichida întreprinderea a fost luată după ce lichidatorul a prezentat instanţei de judecată raportul final privind activitatea sa şi bilanţul de lichidare. În acesta se constata că Aeroportul International Cahul SRL înregistra restanţe faţă de Bugetul Public Naţional de Stat în sumă de 785.769,15 lei. Alte cereri de returnare a datoriilor nu au fost depuse la expirarea termenului de înaintare a acestora, a precizat Filip Breahnă pentru Adevărul Moldova. „Astfel, debitorul Aeroportul International Cahul SRL nu dispune de bunuri materiale şi surse financiare pentru satisfacerea creanţelor”, concluzionează lichidatorul Filip Breahnă, care a cerut în instanţa de judecată radierea acestuia din Registrul de Stat al Întreprinderilor. Statul, prin reprezentantul Inspectoratului Fiscal de Stat, a susţinut această poziţie. Curtea de Apel Chişinău a mai decis ca toate datoriile debitorului Aeroportul International Cahul SRL să fie considerate stinse.

Amintim că pe parcursul anului trecut Consiliul Raional Cahul a scos de mai multe ori la licitaţie cu „strigare” pachetul de 49% din acţiunile societăţii Aeroportul Internaţional Cahul. Pentru acest pachet administraţia locală cerea doar şase milioane de lei.

De zece ani, activitatea aeroportului este sistată. Ultimul avion a decolat de aici în octombrie 2001. În anul 2002 întreprinderea a obţinut statut de aeroport internaţional. A apărut şi un investitor german (Boris Brauda) care a preluat 51% din acţiuni şi au fost efectuate şi unele lucrări de renovare. Aeroportul are o suprafaţă de 100,45 hectare.

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite