Transportatorii protestează în faţa Guvernului de la Chişinău
0Zeci de microbuze şi autobuze au fost parcate joi, 25 noiembrie, în faţa Guvernului ca parte a unui protest organizat de transportatorii de pasageri. Aceştia spun că nu mai pot activa în pierdere în contextul scumpirilor la carburanţi, la serviciile de deservire tehnică, dar şi în contextul scumpirii primelor de asigurare auto, transmite IPN.
Mulţi se plâng şi pe micşorarea fluxului de călători, precum şi pe transportarea ilicită de pasageri, care le creează concurenţă neloială.
Preşedintele Consiliului Asociaţiei Patronale a Operatorilor de Transport Auto, Oleg Alexa, a declarat aceasta este o nouă acţiune de protest, după aproximativ doi ani. Transportatorii au sperat la o schimbare, inclusiv în ramura transportului de pasageri. Însă, potrivit lui, cu părere de rău, situaţia rămâne aceeaşi, ba chiar s-a înrăutăţit. Oleg Alexa susţine că există un şir de probleme care influenţează formarea tarifelor la călătorii şi care provoacă necesitatea de a le majora. „Există domeniul ilegal, care fură pasagerii, iar cei care activează legal rămân cu doi-trei pasageri. Corupţia de la ANTA înfloreşte, iar odată cu ea, şi transportul ilicit”, a menţionat preşedintele APOTA. Potrivit lui, s-au înregistrat şi scumpiri nejustificate la primele de asigurare auto în condiţiile în care calculele transportatorilor arată că s-au produs mai puţine accidente cu implicarea transportului de pasageri şi au fost provocate mai puţine daune.
Veaceslav Găină, administrator, a menţionat că transportatorii au avut întrevederi cu conducerea ministerului de ramură şi la ele au fost punctate toate problemele cu care se confruntă operatorii. Se cere ajustarea tarifelor la călătorii în condiţiile în care s-au înregistrat scumpiri pe piaţa produselor petroliere, s-au majorat preţurile la piesele de schimb şi la serviciile de reparaţii. Potrivit administratorului, de exemplu, Parcul Urban de Autobuze din Chişinău a beneficiat de subvenţii de milioane de lei şi, în opinia sa, şi statul ar trebui să le acorde şi lor un sprijin.
Un alt administrator, Veaceslav Railean, spune că transportatorilor le-a ajuns cuţitul la os. Ramura se distruge din ce în ce mai mult. Şoferii se concediază pe un capăt din cauza salariilor mici şi aleg alte locuri de muncă, inclusiv ca să scape de teroare reprezentanţilor organelor de control. O bună parte din conducătorii auto care mai rămân sunt pensionari, iar tinerii care vin nu se reţin prea mult.
Încă un transportator, Virgiliu Tudorache, spune că în ultimii doi ani, carburanţii s-au scumpit cu circa 40% şi scumpirea este similară şi pentru asigurările auto. De asemenea, au crescut preţurile şi la deservirea tehnică, dar şi la piesele de schimb. Or astea sunt componente care formează tarifele. Transportatorii mai spun că pe fonul majorărilor, sunt resimţite şi efectele pandemiei, care au determinat scăderea fluxului de pasageri.
În anul 2009, ministerul de ramură a efectuat calculele şi a aprobat tariful în mărime de 0,38 lei/km, în anul 2013 – tariful de 0,48 lei/km, iar în anul 2019 – tariful de 0,60 lei/km.