Bugetul de stat va rata venituri de 200 de milioane de lei de pe urma eliminării termenului limită pentru folosirea autoturismelor cu înregistrare străină

0
Publicat:
Ultima actualizare:
masini cu numere straine moldova foto tudor iovu

Potrivit unor calcule efectuate de specialişti şi publicate de săptămânalul „Ekonomiceskoie obozrenie“, persoanele care vor aduce automobile în regim temporar vor achita de opt ori mai puţini bani în buget decât cei care importă în regim permanent.

Zilele trecute au intrat în vigoare şi modificările la Codul Vamal şi la Legea cu privire la modul de introducere şi scoatere a bunurilor de pe teritoriul Republicii Moldova de către persoane fizice, prin care a fost anulat termenul-limită de 180 de zile pentru folosirea pe teritoriul Republicii Moldova a autoturismelor înregistrate în străinătate.

Administraţia Serviciului Vamal şi ministrul Finanţelor, Anatol Arapu, au argumentat necesitatea eliminării acestor prevederi prin nevoia de „racordare a legislaţiei naţionale la cea europeană“ şi prin faptul că persoanele fizice care aduc în ţară automobile în regim temporar „achită vinieta ca taxă pentru folosirea drumurilor şi sunt supuse unor cheltuieli suplimentare pentru certificatele de asigurare Carte Verde, care aduc un aport semnificativ la bugetul de stat“. „Astfel, scoaterea restricţiei va duce la creşterea fluxului de mijloace de transport introduse în ţară şi, astfel, vor fi încasate mai multe taxe la bugetul de stat“, concluziona ministrul Finanţelor în nota de argumentare.

Pe de altă parte, ex-ministrul Finanţelor Veaceslav Negruţa susţine într-o analiză publica pe blogul său că argumentele oficiale sunt „un fals mare“ şi aceste modificări nu pot aduce mai mulţi bani la buget. „Din contra – subţiază bugetul prin stimularea neînregistrării maşinilor în Republica Moldova şi, respectiv, neîncasarea accizelor de la înmatricularea autoturismelor. Şi aici trebuie spus că suma care poate fi ratată este de ordinul sutelor de milioane. Bani care până acum erau destinaţi programelor sociale ale statului“, afirmă Negruţa. El nu exclude că legea ar fi rezultatul unui „lobby al companiilor din domeniul asigurărilor, care astfel vor aduna mai mulţi bani din certificatele de Carte Verde“.

Facilităţi de sute de milioane pentru importatorii de automobile vechi

Raportul de expertizare a acestor modificări, semnat de Vitalie Munteanu, inspector superior în Direcţia legislaţie şi expertiză anticorupţie de la CNA, este negativ, autorul menţionând că documentul promovat nu conţine confirmări ale estimărilor privind veniturile la buget şi nici dovezi ale experienţei din alte ţări.

„Atenţionăm că prin aceste modificări se admite o inechitate în raport cu posesorii de autovehicule înmatriculate în Republica Moldova, care au achitat atât taxele de import, cât şi alte plăţi prevăzute de legislaţia naţională“, notează inspectorul. Totodată, acesta constată că din document nu este clar dacă în urma acestor modificări la bugetul de stat se vor aduna mai mulţi bani din vinietă decât dacă ar fi aplicate taxele de import.

„Un alt risc este că în urma acestor modificări în ţara ar putea fi introdus abuziv un număr mare de automobile, de această facilitate folosindu-se un grup de persoane fizice şi juridice (importatori de maşini second-hand, de piese auto etc.), care dispun de potenţial financiar“, susţine Vitalie Munteanu. Specialistul nu exclude că după ce în ţară va fi adus un număr semnificativ de automobile, restricţiile ar putea fi reintroduse.

Potrivit unor calcule efectuate de specialişti şi publicate de săptămânalul „Ekonomiceskoie obozrenie“, persoanele care vor aduce automobile în regim temporar vor achita de opt ori mai puţini bani în buget decât cei care importă în regim permanent. Astfel, la importul unui automobil VW Golf din anul 2007 cu motor de 1,6 litri acciza de import este de 1.280 de euro, la care se adaugă 30 de euro asigurarea obligatorie pentru un an şi 45 de euro taxa de drum şi testarea tehnică. În total, rezultă 1.355 de euro sau circa 25.300 de lei. În cazul importului temporar al unui automobil VW Golf se vor achita doar 100 de euro pentru vinietă şi 70 de euro asigurarea obligatorie. În total, 170 de euro sau 3.170 de lei pe an.

„Prin aceste acţiuni ţara ar putea fi inundată de maşini vechi cu numere din Lituania sau Bulgaria. Astfel, vor fi loviţi puternic comercianţii legali, care doar în prima jumătate a acestui an au contribuit la buget cu 700 de milioane de lei, şi, totodată va avea de pierdut bugetul de stat“, se menţionează în analiza din „Ekonomiceskoie obozrenie“. Un calcul elementar relevă că în cazul importului în regim temporar a 10.000 de automobile pierderile bugetului de stat se vor cifra la peste 200 de milioane de lei.

Republica Moldova



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite