Birocraţia ţine gazul românesc la Prut

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Inaugurarea conductei, 27 august 2014 FOTO: Adevărul Moldova
Inaugurarea conductei, 27 august 2014 FOTO: Adevărul Moldova

Livrarea gazului românesc prin conducta Iaşi-Ungheni întârzie din cauze birocratice, iar acest lucru ar putea să se prelungească pentru alte câteva luni. Mai mult decât atât, în pofida promisiunilor autorităţilor de la Chişinău, după ce va începe livrarea de gaze naturale, preţul pentru acesta ar putea să nu fie mai ieftin decât cel plătit companiei ruse Gazprom.

Deşi un contract de vânzare-cumpărare a gazelor din România a fost semnat (de companiile Energocom din Moldova şi OMV Petrom Gas din România), iar, în principiu, gazele pot trece prin interconector, acesta mai trebuie încă să fie certificat în mod oficial. Pe lângă aceasta, este necesară semnarea altui contract - de furnizare a gazelor. Despre aceasta a atras atenţia Comisia Europeană într-un răspuns dat europarlamentarului român, Siegfried Mureşan. Totodată, Comisia nu ştie când ar putea fi rezolvate aceste probleme, precizând doar că Republica Moldova şi România fac eforturi pentru a depăşi obstacolele.

Livrarea de gaze, amânată

„Sunt îngrijorat de întârzierile de la Gazoductul Iaşi - Ungheni. În august 2014, prim-miniştrii Iurie Leancă şi Victor Ponta au inaugurat cu pompă gazoductul, însă gazul nu curge nici astăzi. Începerea livrărilor a fost amânată deja de două ori, dar nici până acum nu s-au semnat toate contractele care permit livrarea de gaze şi nici nu ştim când se va întâmpla acest lucru. În aceste condiţii, cel mai probabil, vom asista la o a treia amânare”, afirmă eurodeputatul român.

În iunie 2014, Guvernul de la Chişinău a creat întreprinderea de stat Vestmoldtransgaz, care va gestiona gazoductul Iaşi-Ungheni şi va presta servicii de transport a gazelor naturale prin intermediul acestuia pe teritoriul Republicii Moldova. Fondatorul întreprinderii este Ministerul Economiei, iar în bugetul de stat au fost planificate opt milioane de lei pentru a fi alocate în capitalul statutar al acesteia.

Tăcerea oficialilor

Vestmoldtransgaz a devenit, astfel, a doua întreprindere din ţară care are licenţă de transport al gazului (eliberată de Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică a RM pe 6 ianuarie 2015), alături de Moldovatransgaz.

Responsabilii de la Vestmoldtransgaz şi de la Energocom nu au fost de găsit pentru a ne vorbi despre cauzele întârzierii, dar şi termenii în care ar putea începe livrarea de gaze pentru regiunea Ungheni.

Anterior, directorul tehnic al Vestmoldtransgaz declara că, dincolo de problemele juridice ale gazoductului Iaşi-Ungheni, acesta nu este dotat nici cu un nod de evidenţă a gazelor naturale, fără de care e imposibilă contabilizarea volumelor de gaze.

Va fi mai ieftin sau nu gazul românesc?

Chiar dacă ANRE a eliberat licenţa companiei Vestmoldtransgaz pentru transportul gazelor pe teritoriul Republicii Moldova, acest lucru nu înseamnă că livrarea va începe din ianuarie, aşa cum au promis autorităţile. Mai întâi, Agenţia urmează să stabilească tarifele de transport şi de distribuţie a gazelor.

Ex-directorul ANRE, Victor Parlicov, a declarat pentru portalul Mold-Street.com că tariful de transport pe segmentul moldovenesc al gazoductului Iaşi-Ungheni ar putea fi extrem de mare, încât să răstoarne aşteptările moldovenilor, care cred că vor plăti mai ieftin decât pentru gazele cumpărate de la Gazprom. Parlicov mai acuză autorităţile că au lansat şi realizat acest proiect important fără o analiză şi o consulatare a autorităţii de reglementare în privinţa costurilor de transport şi distribuţie a gazelor.

Construcţia conductei de gaz Iaşi-Ungheni a costat 26 milioane de euro, dintre care şapte milioane au fost oferite sub formă de grant de Uniunea Europeană. Gazoductul are lungimea de 43,2 km şi capacitatea de 1,5 miliarde de metri cubi.

Comisia Europeană, optimistă

Chiar dacă livrarea gazelor româneşti întârzie, în răspunsul oferit europarlamentarului român, S. Mureşan, Comisia Europeană menţionează şi despre dezvoltarea proiectului. „A doua etapă a proiectului de interconectare vizează construirea unei conducte de 130 km de la Ungheni la Chişinău, care ar contribui mult la diversificarea aprovizionării cu gaze naturale a Republicii Moldova. Costul estimat pentru această conductă este de 70 de milioane de euro. Comisia a aprobat un sprijin de 10 milioane de euro pentru sectorul bugetar, a cărui plată este legată, printre altele, de evoluţia acestui proiect. Guvernul intenţionează să utilizeze aceste fonduri pentru a sprijini acest proiect. Alte fonduri ar putea proveni de la instituţiile financiare europene (BEI, BERD) şi Facilitatea de investiţii pentru vecinătate a UE. Rezultatele studiului de prefezabilitate vor fi prezentate în decembrie 2014 guvernului şi părţilor interesate, după care calendarul şi finanţarea proiectului pot fi elaborate mai pe larg”.

Republica Moldova

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite