Peste 90 de kilometri de drum din Republica Moldova intră în reparaţie după Paşti

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din anul 2016, vom putea circula din Chişinău spre spre Sculeni şi spre Giurgiuleşti pe drumuri moderne.  Cel puţin aşa se laudă autorităţile de la Chişinău în legătură cu cei 91 de kilometri de şosele naţionale pe care compania cehă OHL ZS ,firma românească PA&CO International şi azerii de la Evrascon JSC s-au angajat să le reabiliteze.

Dacă primele două au semnat ieri contractele cu Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, reprezentanţii prestatorului din Azerbaidjan o vor face pe 27 martie. Pentru segmentele de drum vizate au fost alocaţi 80 de milioane de euro din fonduri oferite de Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Banca Europeană de Investiţii şi Comisia Europeană.

„Peste câteva luni, drumurile naţionale vor deveni un adevărat şantier de construcţie. Anul acesta deschidem 14 şantiere noi, pentru care în următoarele luni planificăm să semnăm şi alte contracte. Acum, cel mai important este să fie efectuate la timp toate lucrările de pregătire, astfel ca să nu existe întârzieri, precum am avut în cazul unor contracte precedente“, a declarat ministrul Transporturilor, Vasile Botnari.

Reasfaltările durează doi ani

Lucrările de reabilitare a celor două şosele naţionale vor începe la finele lunii aprilie şi vor dura doi ani. Evrascon se va ocupa de 17,6 kilometri pe şoseaua Chişinău-Ungheni-Sculeni între kilometrii 6 şi 24. În contractul de 23,1 milioane de euro, corporaţia azeră va reabilita drumul existent şi îl va extinde până la patru benzi de circulaţie.

Următorul tronson, până la kilometrul 68, va intra în grija firmei cehe, care va reface îmbrăcămintea rutieră, va reabilita zece poduri şi câteva podeţe, valoarea lucrărilor fiind de 27 de milioane de euro. Compania va construi şi drumul de ocolire de opt kilometri a oraşului Ungheni, pentru acest proiect fiind alocaţi 10,7 milioane de euro. OHL va construi terasamentul, va face un pasaj denivelat peste calea ferată, podeţe, sisteme de colectare şi evacuare a apelor.

„Sunt anumite zone unde şoseaua va fi reconstruită integral. Se schimbă aliniamentul în anumite curbe, pentru a îmbunătăţi circulaţia. Drumul va avea un acostament, bandă de urgenţă şi va fi semnalizat precum şoseaua care face legătura între Braşov şi Sibiu“, afirmă directorul tehnic al companiei, Răzvan Dumitrache.

Regii asfalturilor merg spre Giurgiuleşti

Segmentul de 31,2 kilometri de pe drumul Chişinău-Giurgiuleşti i-a revenit firmei româneşti PA&CO International. În cei 18,8 milioane de euro, cât este valoarea contractului, compania se va ocupa de reasfaltare, construcţia unui pod nou şi reabilitarea altor două, corecţii de traseu şi semnalizarea corespunzătoare asigurării siguranţei rutiere.

„Din cei 31 de kilometri, zece vor fi construiţi de la zero. După finalizare, greutatea maximă admisă a vehiculelor care vor putea circula pe acest drum va fi majorată până la 11,5 tone“, susţine Dan Balcanu, administratorul PA&CO International, firmă aflată în proprietatea lui Costel Căşuneanu, unul dintre aşa-zişii „regi ai asfaltului“ de peste Prut.

Derapajele vor fi penalizate

Una dintre companiile care a pierdut licitaţia din acest an este Toto Costruzioni Generali care, împreună cu Taddei Spa din Italia, trebuia să încheie lucrările de reabilitare a drumului naţional Chişinău-Soroca în noiembrie 2012. Cei 43 de kilometri de şosea pentru care au obţinut 271 de milioane de lei prin finanţările de la BERD şi Banca Europeană de Investiţii nu au fost, însă, finalizaţi nici până astăzi. Potrivit ministrului Transporturilor, compania a fost sancţionată cu 1,4 milioane de euro, iar după recepţie instituţia va mai reţine 600.000 de euro, tot din cauza termenelor depăşite.

„La licitaţia din acest an s-au prezentat 23 de companii, dintre care 19 au intrat în faza de precalificare. Toto Construzioni a avut cel mai bun preţ dintre toţi ofertanţii, dar a pierdut pentru că nu a respectat clauzele din contractele precedente. Fiecare companie cu care am semnat va suporta penalităţi de câte 10% din valoarea contractului, dacă lucrările sunt sub standardele de calitate sau nu sunt încheiate la timp“, a precizat Vasile Botnari.

Printre prestatorii-problemă mai sunt Strabag AG, care a reparat de şapte ori o porţiune de drum în apropierea oraşului Orhei, dar şi PA&CO International din România, care a depăşit cu un an termenul de reabilitare a unui tronson de 16 kilometri, între Bălţi şi Sângerei. Chiar şi aşa, lucrările n-au fost recepţionate din pricina unor disconcordanţe privind acordul adiţional la contractul de bază.
 

Republica Moldova



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite