Cum au gestionat primăriile şi Consiliul Judeţean banul public
0Potrivit unui raport al Curţii de Conturi a României, cei 63 de ordonatori de credite din Sălaj – primării, şcoli, Consiliul Judeţean – verificaţi anul trecut de auditorii instituţiei – au fost depistate cu venituri suplimentare stabilite de peste 4 milioane de lei, prejudicii produse în cuantum de peste 5,5 milioane de lei şi abateri financiar – contabile în valoare de aproape 30 de milioane de lei.
La Consiliul Judeţean Sălaj, veniturile suplimentare care ar fi trebuit încasate în 2012 au fost calculate la 772.000 de lei. Prejudiciile constatate au fost de 583.000 de lei, iar valoarea abaterilor financiar – contabile, de 7.735.000 de lei. Dacă primele două categorii de nereguli au fost depistate în activitatea proprie a instituţiei, cea de-a treia categorie este dominată de Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului, cu abateri în contabilitate de aproape 3 milioane de lei, şi de Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă Şimleu Silvaniei, cu peste 1,7 milioane de lei. Csoka Tiberiu, vicepreşedinte al Consiliului Judeţean, ne-a explicat că aceste abateri financiar – contabile sunt date, de fapt, de înregistrarea cu întârziere în contabilitate a reevaluării unor clădiri sau drumuri în urma unor lucrări de construcţii ori reparaţii capitale. „Instituţiile publice nu plătesc impozit pe clădiri, de aceea poate se consideră că această reevaluare nu este atât de obligatorie şi de urgentă ca la privaţi”, susţine vicepreşedintele. În privinţa prejudiciului, Csoka spune că majoritatea este produs în zona drumurilor judeţene, prin decontări de lucrări neefectuate încă.
Primăria Municipiului Zalău apare în raport cu venituri suplimentare calculate la 329.000 de lei, prejudicii – de 286.000 de lei şi abateri financiar – contabile de 6.892.000 de lei. Potrivit informaţiilor primite de la directorul economic al Primăriei, Mariana Cuibuş, suma identificată la capitolul venituri suplimentare este compusă din suma de 88,65 mii lei,venituri suplimentare rezultate din contracte de închieriere ale terenurilor pentru căi de accces, 11,91 mii lei, impozit pe teren datorat din contractele de asocier, 108,92 mii lei, penalităţi de intârziere rezultate din neîndeplinirea unui contract de execuţie lucrări de investiţii şi 104,52 mii lei reprezintă diferenţa impozite şi taxe pentru anumite categorii de bunuri impozabile.
În privinţa prejudiciilor, directorul economic spune că acestea ar fi de 83 mii lei, din care 57,76 mii lei reprezintă servicii facturate în plus, rezultate din interpretarea eronată a contractului de prestări servicii de către Poşta Română pentru încasarea impozitelor şi taxelor locale, la această dată Primăria fiind în proces pentru recuperarea sumei, plus încă 25.3 mii lei, reprezentând alte servicii facturate şi decontate în plus din situaţi de lucrări, sumă recuperată la aceasta dată.
În privinţa abaterilor financiar – contabile, reprezentanta Primăriei spune că ele se cifrează la 6.402 mii lei, din care 5.521,5 mii lei reprezintă sumele datorate bugetului local de către societăţi comerciale aflate în stare de insolventa şi care potrivit legii se evidenţiază în conturile de 464 "Creanţe ale bugetului local " şi nu în conturi în afara bilanţului respectiv în contul 8058 " Creanţe fiscale pentru care se declarat starea de insolvabilitate a debitorului " cum au fost prezentate în raportul de control . „Suma de 5.521.5 mii lei a fost, însă, evidenţiată corect de către Primăria Municipiului Zalău, pe conturi de 464 - Creanţe - şi normal nu ar trebui să apară în situaţia prezentată de Curtea de Conturi, aspect precizat şi în Procesul verbal al Curţii de Conturi din 17 ianuarie 2014, cu ocazia verificări realizării măsurilor dispuse prin Decizia 16/30.07.2013”, precizează Cuibuş.
Restul „abaterilor” este reprezentat de suma de 187 mii lei, venituri din vânzarea unui bun înregistrat eronat de două ori, 118 mii, rate vânzări de locuinţe evidenţiate eronat în conturi de urmarire a încasări ratelor, 41,24 mii lei, creanţe aflate în litigii şi neevidenţiate în conturi analitice, 78,58 mii lei, nemajorarea valorii contabile a unui mijloc fix cu valoarea lucrari de reparaţii, 219,39 mii lei reprezintă valoarea unui teren identificat si neînregistrat la data obţinerii CF, iar 236,27 reprezintă diferenţa la calcularea unor impozite şi taxe neînregistrate în contabilitate. „Menţionăm că aceste abateri financiar contabile nu au determinat producerea de prejudicii”, completează Mariana Cuibuş.
Dintre comune, cele mai mari abateri au fost constatate la Zalha, unde cele financiar – contabile au fost de aproape 2 milioane de lei, Plopiş, unde au fost stabilite venituri suplimentare de 1.470.000 de lei, şi Crasna, unde doar prejudiciul însumează 1.284.000 de lei.