Un tânăr pasionat de zbor a deschis prima şcoală de aviaţie din Mehedinţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Endre Molnar, proprietarul aerodromului de lângă Turnu Severin FOTO Alexandra Georgescu
Endre Molnar, proprietarul aerodromului de lângă Turnu Severin FOTO Alexandra Georgescu

Ceea ce nu au făcut autorităţile în Mehedinţi, a reuşit un tânăr foarte ambiţios pe care niciun obstacol nu l-a făcut să dea înapoi ca să-şi realizeze visul, acela de a deschide un aerodrom şi de a pune astfel municipiul Drobeta Turnu Severin pe harta oraşelor cu aerodrom. Totodată, a creat Aeroclub ”Drobeta”, un ONG, al cărui obiectiv principal este promovarea zborului cu motor.

Sunt aproape 10 de ani de când Endre Molnar (41 de ani), căci despre el este vorba, a organizat la aerodromul de pe Dealul Balota primul miting aviatic. A fost ceva formidabil pentru mulţi severineni care participau pentru prima dată la un astfel de eveniment. Puţini cunosc însă efortul uriaş pe care Endre Molnar l-a depus pentru a deschide acest aerodrom.

Cum a început totul

După ce a obţinut licenţa de pilot în anul 2006, a aflat de la o cunoştinţă de un teren de vânzare în zona Dealului Balota, la circa 25 de kilometri de Drobeta Turnu Severin. Când a ajuns la faţa locului a găsit un teren plin de mărăcini, care aparţinuse cândva unei ferme agricole, dar după 1990 fusese retrocedat proprietarilor de drept şi fărâmiţat astfel în zeci de parcele. Aşa că înarmat cu multă răbdare a trebuit să treacă de cel puţin 50 de ori la un notar public pentru perfectarea documentelor cu proprietarii. Pentru amenajarea unei piste de zbor era nevoie de o suprafaţă mare de teren, aşa că a trebuit să cumpere toate parcelele din zonă.

”Îmi spusese cineva de acest teren de la Balota. Am venit, m-am uitat la stradă, dar nu vedeai decât mărăcini. Am găsit cu greu terenul, am venit cu avionul, am făcut fotografii şi apoi am mers la primărie să văd cine sunt proprietarii. Am cumpărat 28 de parcele, cel puţin 50 de oameni au semnat cu mine la notar”, îşi aminteşte pilotul. În 2007 a amenajat pista, a mai cumpărat alte terenuri şi apoi a construit hangarul, astfel că în 2008 organiza primul show aviatic ”Drobeta Fly”.

Pentru buna organizare a acestor competiţii aeronautice, de patru ani, Endre Molnar a fost desemnat să reprezinte Federaţia Aeronautică Română la şedinţele plenare organizate de Federaţia Aeronautică Internaţională, care au loc de regulă la sediul din Lausanne.

Licenţa de pilot

Endre Molnar a absolvit în anul 2000 Facultatea de Construcţii Aeronave din Braşov, dată la care nici măcar nu visa să realizeze un astfel de obiectiv. Exista o sămânţă, cum îi place lui Endre să spună, bunicul său a fost maistru de aviaţie şi în timpul războiului avea grijă de buna funcţionare a avioanelor. „Eu nu am visat să devin pilot, dar vezi contează o scânteie”, spune Endre. Şi da scânteia s-a produs cinci ani mai târziu de la absolvirea facultăţii, când a cunoscut un severinean pasionat de aeromodele. De la el a învăţat să piloteze cu telecomanda aeromodelele pe un câmp de la marginea Severinului. Aşa a intrat ”microbul” zborului şi de aici a fost doar un pas de a trece la o nouă etapă. În 2006, lua primele lecţii de zbor la Aerodromul Balta Verde din Craiova. Îşi aminteşte că în total a făcut 33 de drumuri până la Craiova, dar îşi dorea foarte mult licenţa de pilot pentru un avion cu două locuri. Un mai târziu, lua lecţii de zbor la Arad pe un avion cu patru locuri.

”A durat trei ani şcolarizarea aceasta pentru că nu aveam cu ce să zbor, zburasem 33 de ore, după care nu mai aveam avion ca să-mi termin programul de pregătire. Mai trebuia să zbor 7 ore, dar nu aveam cu ce. Asta a durat un an şi jumătate, după care am găsit un avion la Tuzla, am zburat acolo şi am obţinut a doua licenţă”, spune Endre Molnar.

Şcoală de zbor

Dacă în România, în ultimii ani, pasiunea pentru avioane a început să ia amploare şi tot mai mulţi  amatori de zbor vor să obţină o licenţă de pilot şi îşi cumpără aparate mai mici sau mai mari, în judeţul Mehedinţi, lucrurile se mişcă destul de greu. Asta nu l-a împiedicat însă pe Endre Molnar să-şi urmeze visul şi este convins că dacă România va intra în Schengen, şi traficul pe aerodromul său va creşte simţitor. Poate în câţiva ani se va asfalta şi drumul judeţean de pământ  pe care cei care doresc să ajungă la aerodrom trebuie să-l parcurgă. 
Anul trecut în martie a cumpărat primul avion, după care a deschis şcoala de zbor, astfel că cei care doresc pot să ia lecţii de zbor ori pur şi simplu să facă un zbor deasupra Severinului ori Clisura Dunării.

”Am crezut că cineva cu bani din Turnu Severin îşi va cumpăra avion, dar cum acest lucru nu s-a întâmplat, anul trecut m-am încumetat, am pus terenurile gaj la bancă şi am cumpărat un  avion. Mulţi nu înţeleg de ce fac şi agricutură. Păi dacă nu merg pe tractor, nu îmi permit să mă urc în avion. Simplu”, spune Endre Molnar.

Turnu-Severin



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite