FOTO Maşinile austro-ungare, pe străzile Timişoarei din perioada interbelică
0Înainte de destrămarea uniunii Austro-Ungare, în cele două ţări care alcătuiau imperiul existau mai multe fabrici de maşini.
Despre maşinile fabricate în Ungaria şi Austria, care circulau şi în oraşele care după Primul Război Mondial au intrat în componenţa României, am putut afla în albumul „Automobilele în Timişoara interbelică”, editat de Vlad Capotescu, reprezentant Retromobil România pe judeţul Timiş.
Magyar Általános Gépgyár - M.A.G. (Fabrica Generală Maghiară de Maşini) a fost înfiinţată de Podvinecz Dániel és Heisler Vilmos, în 1912. Cei doi au produs primul automobil în 1904, denumit Phoenix, care a fost expus în premieră mondială, în România, la Expoziţia Internaţională de la Bucureşti, unde a câştigat medalia de aur, în 1907.
„După primul Război Mondial, fabrica a fost salvată de faliment de Primăria Capitalei Budapesta, ce a comandat 150 de taxiuri. Dintre puţinele modele fabricate, cele mai cunoscute au fost 20/25 HP Magomobil, dotat cu patru cilindri în linie, ce dezvolta 16 CP, şi Magosix, cu motor cu şase cilindri în linie, ce dezvolta 50 CP, între anii 1923 şi 1927.
În total, până la debutul crizei din anul 1929, au fost produse aproximativ 2.000 de maşini. Afectată sever de criză pe de o parte şi de preţurile de două ori mai mici ale concurenţei maşinilor americane produse de Chevrolet şi Ford pe de altă parte, compania nu a mai putu fi salvată de la faliment, survenit în 1931”, scrie Vlad Capotescu.
Timişoreanul Skonda Gyorgy a deschis singura reprezentanţă M.A.G. de pe teritoriul României, în centrul oraşului, pe strada Bursei nr.5. În anul 1929 era înregistrate în Timişoara doar patru automobile M.A.G., proprietarii fiind Majai Ernest şi Franczusky Emil, Gombas Iuliu, Faur Gheorghe şi Banca Comercială Şvăbească.
Marta, maşina fabricată la Arad
Prima maşină fabrică de automobile din Ungaria a avea să fie înfiinţată în 1909: Magyar Automobil Részvény Társaság Arad (MARTA). Firma producea diferite modele de autoturisme printre care şi un autoturism autohton denumit Márta.
Aici se fabricau motoare pentru utilaje feroviare, Autobuze cu şi fără etaj, Camioane de 3 şi 5 tone şi din 1910 Autoturisme în mai multe forme de caroserie. Motoarele erau de 4 cilindri, de 20 CP, 30 CP şi 40 CP. Cele de 20 şi 30 CP aveau transmisia prin cardan, iar cele de 40 CP aveau transmisia prin lanţ.
Până în anul 1912 s-au fabricat 150 de autoturisme, în acelaşi an Westinghouse intră în faliment, iar fabrica este preluată de Austro Daimler. După preluare, se fabrică maşini Austro Daimler în licenţă, tot cu numele de Marta. Mai ales Marta Taxi se bucură de un succes deosebit, se exportă în toată Europa Centrală. În Arad în anul 1936 mai circulă un astfel de Marta, care avea peste un milion de kilometri parcurşi!
Din 1912 se fabrică şi camioane Daimler, care poartă şi steaua bine cunoscută. Din 1908-1914 se fabrică peste 650 de autoturisme şi autobuze. După începerea primului Război Mondial, nu se mai fabrică decât motoare de avion. În anul 1918, după terminarea războiului, Transilvania este alăturată Regatului României şi se rupe legătura cu firma Daimler, fabrica fiind unită cu Societatea Astra, unde urmează să se fabrice avioane. În anul 1926 se desfiinţează fabrica, se demontează utilajele, se transportă la Braşov, unde se înfiinţează Intreprinderea Aeronautică Română.
Austro-Daimler a fost fabricat până în 1934
Austro-Daimler a apărut la Viena, în 1899, fiind fabricat de Osterreichische Daimler Motoren Geselschft (Societatea Austriacă de Motoare Daimler).
„Aceasta a produse în serie limitată automobile de lux dotate cu 4,6 şi 8 cilindri până în anul 1934, cele mai cunoscute fiind modelele AD, ADM şi ADR în peste zece variante de caroserii. Pentru o scurtă vreme, firma Eduard Karner, cu sediul în strada I.C. Brătianu nr.12, din Timişoara, a comercializat şi automobile Austro-Daimler”, a mai scris Capotescu.
În 1929, în Timişoara erau înregistrare opt maşini Austro-Daimler.
În anul 1929, modelul AD 6-17 fabricat între 1921 şi 1924 a fost fotografiat pe clisura Dunării.
Austro-Fiat, prima maşină fabricată de italieni în afara ţării lor
Austro-Fiat era o maşină fabricată în Austria, din 1907. Era prima fabrică a italienilor de la Fiat, deschis în exteriorul ţării.
„În 1925, odată cu expirarea licenţei Fiat, fabrica se redenumea OAF (Osterreichische Automobil Fabrik). Ultimul automobil care a ieşit pe poarta fabricii, a fost 1001 A, în anul 1933. Automobilele Austro-Fiat au fost importate în Timişoara începând cu anul 1921, de firma Triumph cu sediul în cartierul Iosefin. Din anul 1930, automobilele de ocazie sunt comercializate de societatea S.R.A Leonida&Co Unite”, mai aflăm de la Vlad Capotescu.
Modelul 1001 A, fabricat între 1931 şi 1933, fotografiat în faţa Teatrului Comunal în anul 1934.
În 1924 era înregistrat un model Austro-Fiat, cu numărul 195-Tms, proprietar Marcell Caldari. Zece ani mai târziu a mai apărut o maşină, cu numărul 40-Tms, proprietari P.Weinberger şi I.Weiss.
Citiţi şi:
Câte maşini erau înmatriculate în Timişoara în 1925. Peste o sută dintre ele erau marca Ford
Ingeniozitate. Un timişorean cumpăra şasiuri de Chevrolet şi le transforma în camioane şi autobuze