Ce e recomandat să alegem între benzină, motorină şi GPL. Avantaje şi dezavantaje pentru fiecare tip de motorizare

0
Publicat:
Ultima actualizare:
FOTO Arhiva
FOTO Arhiva

La cumpărarea unei maşini, unul dintre criteriile cele mai importante este motorizarea. Chiar dacă viitorul este al maşinilor electrice, piaţa încă este dominată de maşini pe benzină, motorină sau GPL.

Paul Danci, un inginer român stabilit în Germania care lucrează în domeniul siguranţei auto, fiind expert în domeniu pentru mărci ca BMW, Audi sau Volkswagen, a realizat pentru „Adevărul” o analiză a avantajelor şi dezavantajelor fiecărui tip de motorizare. „Când se face o comparaţie între diferitele tipuri de motoare din perspectiva combustibilor folosiţi se analizează următorii indicatori: costuri de achiziţie a unei maşini, costuri de intreţinere şi folosire, performanţele maşinilor, dificultatea de întreţinere, gradul de poluare”, a explicat Paul Danci. Redăm mai jos analiza realizată de specialist pentru ziarul "Adevărul". 

Costurile de achiziţie a unei maşini

În general maşinile care folosesc motorină sunt mai scumpe decât celelalte pe GPL sau benzină. La maşinile noi, diferenţa de preţ între diferite tipuri de motoare este mai mare decât la maşinile second-hand. Ar fi mai multe motive pentru această diferenţă, dar unele dintre ele ar fi datorită costurilor de producţie mai mari pentru motoare. Se operează la presiuni mai mari şi la alţi parametri ceea ce înseamnă că materialele pot fi mai costisitoare. Desigur, sunt şi anumite motive politice şi economice din cauza cărora preţul maşinilor pe motorină este mai mare decât la celelalte. 

Grafia Paul Danci

În privinţa maşinilor pe GPL, sunt modele care au montată instalaţia de gaz din fabrică. Dacă nu sunt echipate cu instalaţia pentru GPL atunci maşinile cu motoare pe benzină se pot adapta. Multe din dezavantajele instalaţiei de GPL au fost diminuate sau eliminate (dimensiunea rezervorului, poziţionarea rezervorului, schimbarea regimului de funcţionare de pe gaz pe benzină şi invers, siguranţa instalaţiei de gaz). Preţul de montare a unei instalaţii GPL variază în funcţie de maşină, model şi calitatea componentelor sistemului. Preţurile pot porni de la 1.200 RON şi pot depăşi 5.000 RON. Un alt aspect important este în cazul în care maşina este încă în garanţie. Montarea ulterioară, după achiziţionare a unei instalaţie de GPL, poate duce la pierderea garanţiei. Acest aspect trebuie confirmat în parte pentru fiecare caz. 

Costurile de întreţinere şi folosire sunt greu de estimat în general, dar sunt câţiva indicatori care pot ajuta:

Preţul combustibilui

În România, în general, preţurile între benzină şi motorină sunt apropiate. Nu există diferenţe mai mari de 1 RON între preţurile celor două tipuri de combustibil. În ce priveşte preţul unui litru de GPL este în general cu 40% - 50% mai mic faţă de preţul unui litru de motorină/benzină.

Cantitatea de combustibil consumat

Consumul de combustibil este strict legat de capacitatea motorului, vârsta motorului şi regimul în care este folosită maşina (drumuri scurte, drumuri lungi, transport marfă sau persoane). În general, pentru capacităţi cilindrice apropiate maşinile pe GPL consumă cea mai mare cantitate de combusibil, apoi cele pe benzină, iar cele pe motorină au teoretic cel mai mic consum.

Taxele

Exceptând accizele care sunt plătite în combustibil, restul taxelor deobicei sunt mult mai mari pentru maşinile pe motorină, urmate de cele pe benzină iar în ultimul rând cele pe GPL. Taxele care pot fi considerate aici sunt: taxa de înmatriculare, impozitul anual, taxele de drum şi o posibilă nouă taxă de poluare. Inclusiv asigurarea unei maşini depinde de tipul de combustibil.         

Preţul componentelor

Există multe stastistici şi sfaturi cu privire la preţul pieselor auto, uzura şi costurile de întreţinere a maşinii, dar gradul de uzură a componentelor maşinii este foarte dependent de modul de utilizare a maşinii. Tipurile diferite de motoare au fiabilitate crescută dacă sunt folosite în modurile recomandate de producător. Şi anume, este normal ca un motor diesel, folosit la drumuri scurte să creeze probleme turbosuflantei, sistemului de recirculare a gazelor de evacuare şi filtrului de particule (dacă are), dar în general costurile de întreţinere, în ce priveşte preţul pieselor, este aproximativ la fel, iar gradul de fiabilitate a maşinii este extrem de dependent de modul de folosire. Totodată, costul manoperei pentru reparaţii nu poate fi evaluat pe baza tipului de combustibil. 

Performanţele

Ca idee generală, randamentul motorului pe motorină este cel mai ridicat, dar nu întotdeauna randamentul motorului reprezintă singurul aspect în ceea ce priveşte performanţele maşinii. Densitatea motorinei este mai ridicată decât densitatea benzinei sau a GPL-ului, acesta fiind unul dintre mai multe motive pentru care se produce mai multă energie dintr-un litru de motorină comparat cu celelalte.


Această energie produsă de arderea combustibilului va determina ce putere şi cum este distribuită. Ca idee generală, cuplul dezvoltat de motoarele pe benzină şi GPL este similar comparat cu cel al motoarelor pe motorină care este mai mare. Toţi aceşti parametri depind strict de capacitatea motorului, cutia de viteză şi strategia de distribuţie a cuplului prin diferenţiale.

Paul Danci

Performanţele motoarelor depind şi de temperatura de funcţionare a motorului. Cu cât se produce mai multă căldură cu atât eficienţa motorului scade. Motoarele pe motorină au temperaturi de funcţionare de 250 °C până la 500 °C, cele pe benzină 550 °C până la 800 °C iar cele pe gaz au la evacuare aproximativ 1200 °C. Deşi motoarele pe gaz funcţionează la o temperatură mai înaltă decât cele pe benzină sau motorină randamentul lor este mai mic din alte motive.

Totodată motoarele pe motorină funcţionează la turaţii mai mici iar acest lucru reduce frecarea ceea ce are impact asupra randamentului motorului.

Unul dintre dezavantajele majore ale motoarelor pe GPL este că pornirea şi oprirea se face doar folosind benzină. Trecerea pe consumul de gaz se face doar atunci când motorul are deja o anumită temperatură ceea ce protejează unele componente ale motorului.

Dificultatea de intreţinere

Principiul de funcţionare al motoarelor maşinilor pe benzină sau GPL este similar. Există unele opinii cu privire la uzura prematură a motoarelor care funcţionază pe GPL. Tehnologia folosită astăzi asigură o fiabilitate ridicată a motorului şi în cazul folosirii a GPL-ului. Există posibilitatea ca temperatura de ardere crescută cu peste 40% să afecteze partea de evacuare a maşinii, dar nu este o regulă generală.

În ceea ce priveşte motoarele diesel, la modele mai vechi, câteva puncte slabe erau reprezentate de turbosuflantă, sistemul de recirculare a gazelor şi filtrul de particule. Pentru că motoarele pe motorină produc o cantitate mult mai mare de particule (de exemplu NOx) acestea se depun pe anumite componente din sistemul de admisie a aerului şi evacuarea gazelor. Din cauză că depunerile pot afecta funcţionarea motorului este foarte important ca motorul să nu fie folosit doar în regim de drumuri scurte în care să nu ajungă la o temperatură optimă de funcţionare. Aceste situaţii necesită ori schimbarea componentelor ori recondiţionarea lor.

Gradul de poluare

Există mitul astăzi că se pot crea maşini care nu poluează. Adevărul este că orice maşină poluează, dar contează cât şi ce efecte are poluare pe care o generează.

Dintre toate tipurile de motoare, poluarea generată de cele pe GPL este cea mai mică. Există ideea potrivit căreia motoarele pe benzină nu poluează la fel de mult ca motoarele pe motorină. Ambele poluează, dar unele efecte sunt diferite. Motoarele pe benzină emit mai mult dioxid de carbon (CO2) care are efecte mai nocive asupra mediului inconjurător, pe termen lung. Motoarele pe motorină emit mai multe particule de oxizi de nitrogen (NOx) şi alţi compuşi chimici care au un efect nociv imediat asupra omului. Sistemele de reducere a poluarii au ca ţintă reducerea dioxidului de carbon şi/sau reducerea cantităţii oxizilor de nitrogen şi a altor particule.

Ca sisteme de reducerea anumitor componente ale gazelor de evacuare se folosesc catalizatori catalici, filtre şi un sistem de recirculare a gazelor. Sistemul de recirculare a gazelor la motoarele pe motorină are rolul de a schimba concentraţia de O2 ceea ce face ca temperatura de ardere în cilindru să scadă şi cantitatea de particule NOx să fie redusă. Acest sistem totuşi are un impact negativ asupra consumului de combustibil.

Dezavantaje ale maşinilor pe motorină

  • Generează poluare mai mare cu particule care daunează sanătăţii omului
  • Pentru o performanţă bună este nevoie de turbosuflantă, care, deşi are un efect foarte mare asupra performanţelor maşinii, poate crea uneori probleme
  • Taxele de poluare mai mari
  • Reguli de poluare naţionale şi internaţionale mai stricte
  • Presiunea de lucru mai mare şi folosirea unor materiale rezistente la anumiţi factori de stres este necesară ceea ce deobicei creşte preţul unei maşini pe motorină

Avantaje ale maşinilor pe motorină

  • Cuplul mult mai mare decât la celelate tipuri de motorizări
  • Eficienţă mai mare a motorului pe motorină
  • Costul combustibilului mai mic comparat cu benzina
  • Prin ardere se emite o cantitate de CO2 mai mică decât în cazul benzinei
  • Turaţii şi temperaturi mai scăzute în comparaţie cu celelate tipuri de motoare.
Timişoara



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite