Criteriul ignorat de majoritatea părinţilor când aleg şcoala copilului. Cum se detectează rapid, fără greş, compatibilitatea dintre elev şi profesor

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Primii ani de şcoală pot fi de neuitat sau un calvar, în funcţie de alegerea părinţilor FOTO Adevărul
Primii ani de şcoală pot fi de neuitat sau un calvar, în funcţie de alegerea părinţilor FOTO Adevărul

Consilierii români pe probleme şcolare le recomandă părinţilor să aibă un vedere un criteriu esenţial, de multe ori ignorat, atunci când aleg şcoala pentru copii.

Pentru înscrierea celui mic la şcoală există un calendar bine pus la punct, elaborat anual de Ministerul Educaţiei.

Pentru părinţii care pot face alegeri (nu e cazul părinţilor din mediul rural, spre exemplu, care nu au decât varianta şcolii din localitate şi, de obicei, un singur învăţător), variantele sunt multiple, însă ce trebuie să primeze, spun consilierii şcolari, este atât părerea copilului, cât şi profilul lui.

Să aibă o reputaţie bună, să fie în unitate cadre didactice bine pregătite, să se predea limbi străine intensiv, sau poate să existe activităţi artistice care se desfăşoară constant în şcoală, să se abordeze metode educaţionale noi, să fie bine dotată, să aibă servicii de „şcoală după şcoală“, astfel încât să nu fii obligat să găseşti o bonă sau să plăteşti mult mai mult pentru after-school în mediul privat, toate sunt criterii după care să cauţi o şcoală potrivită. De obicei, deşi poate părea exagerat, părinţii ştiu şi şcoala şi chiar şi învăţătorul la care va merge copilul, încă din grupa mijlocie. Se fac liste, că este sau nu conform regulamentului, se constituie clase.

„Toate aceste aspecte contează, evident, pentru că părintele îşi face toate calculele, însă în primul rând ar trebui să se gândească la profilul învăţătorului, în funcţie de personalitatea celui mic. Iar acest lucru poate nu de fiecare dată se realizează fără ajutor. Există însă în grădiniţe psihologi care stau de vorbă cu cei mici şi stabilesc ce fel de personalitate au, cu ce gen de oameni relaţionează bine, ce le place, ce categoric nu acceptă“, spune consilierul şcolar Violeta Iordache.


Cât de importantă este compatibilitatea elev – învăţător se constată destul de repede. Deşi adaptarea la mediul şcolar necesită timp, sunt copii pe care doar timpul nu-i ajută. „O alegere prost făcută îşi arată semnele destul de repede, pe parte comportamentală sau fiziologică. Se revoltă, îşi arată frustrările într-un fel sau altul,  poate refuza să mai meargă la şcoală, există acele „scene“ pe care cei mici le fac dimineaţă de dimineaţă, pot chiar să apară dureri de burtică, adevărate, nu simulate, stări de vomă, toate semne că fie cel mic are o problemă, şi trebuie să se intervină, fie pur şi simplu nu există compatibilitate între el şi învăţător“, ne lămureşte în continuare consilierul şcolar.

Pentru e evita toate aceste probleme, e bine ca vizitele pe care grădiniţele le organizează în diverse şcoli să constituie evenimente importante şi pentru părinţi, nu doar pentru cel mic. „De foarte multe ori copilul poate să facă cea mai bună alegere. El simte, pur şi simplu, unde îi este bine,  îl atrage foarte mult o şcoală şi îi displace o alta.Vizitele în şcoală trebuie să existe în grupa mare, cel mic să-şi cunoască viitoarea învăţătoare, dacă se poate să şi participe la anumite activităţi. Se mai întâmplă, de multe ori, ca părinţii să meargă «la pomul lăudat», cum se spune, într-o şcoală bine cotată, sau la clasa unui cadru didactic renumit. De ce vorbim de personalitate? Sunt copii emotivi care nu se pliază pe stilul autoritar al unui dascăl altfel cu rezultate foarte bune. Cum, de asemenea, sunt copii suficient de încărcaţi afectiv, care se descurcă foarte bine într-un mediu cu reguli clare, copii care nu au nevoie neapărat de un cadru didactic prietenos, ce abordează un stil ludic“, a mai spus Iordache.

Slatina



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite