Unic în Transilvania. Investiţia din fonduri europene care redă independenţa persoanelor cu handicap fizic

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Robert Necula are un handicap fizic, dar acuma poate conduce o maşină fără probleme - foto: Stela Tudor
Robert Necula are un handicap fizic, dar acuma poate conduce o maşină fără probleme - foto: Stela Tudor

SC. Mobillity Jud este un proiect prin care persoanele cu handicap fizic îşi pot modifica maşinile astfel încât acestea să poată fi conduse de către ei fără nici o problemă în trafic. Service-ul creat în cadru proiectului este unic în Transilvania, fiind o necesitate stringentă a persoanelor din această categorie, care nu mai aşteaptă perioade lungi la unul din celelalte două astfel de service-uri din ţară.

Să te naşti cu un handicap fizic sau să te alegi cu unul pe parcursul vieţii nu este o alegere, ci un fapt în faţa căruia omul este pus fără a fi întrebat dacă doreşte sau nu, dacă are puterea sau nu să ducă această dizabilitate tot restul vieţii. Pentru unii un handicap fizic este o povară, în timp ce alţii reuşesc să transforme totul într-o abilitate specială şi să îşi continuie viaţa la fel de normal ca înainte sau în cazul celor cu handicap fizic din naştere, să îşi trăiasca viaţa la fel ca toţi semenii lui. Dar pentru astfel de lucruri e nevoie pe lângă puterea psihologică a celor în cauză şi de mici imbolduri şi ajutoare din partea celor cu putere de a schimba lucrurile.

Înscrierea persoanelor cu dizabilităţi locomotorii în rândul şoferilor ca şi participanţi la trafic din postura de conducători auto nu a fost tocmai uşoară până acum. Asta şi din cauza faptului că în ţară există doar două localităţi care oferă acestor persoane servicii pentru a atinge un astfel de obiectiv, respectiv obţinerea permisului auto şi modificarea maşinii în funcţie de necesităţile lor. La Satu Mare s-a deschis primul astfel de service auto din Transilvania, unul careva facilita accesul personelor cu handicap locomotor la obţinerea permisului auto şi a unei maşini modificate.

„Am început prima dată cu proiectul şcolii de şoferi pentru persoanele cu handicap, unde am modificat pentru DGASPC o maşină pe care 10 persoaneau făcut şcoala de şoferi. Partenerii din proiect nu au prea avut încredere, dar cu toate acestea 9 din 10 persoane au luat permisul. Pe urmă am continuat cu proiectul acesta care trebuia să aibă loc de fapt la Baia Mare, dar pentru că noi am îndeplinit mai multe criterii de pe POSDRU, s-a realizat la noi. Service-ul nu este făcut pentru profit, e făcut pentru oameni, în continuarea proiectului şcolii de şoferi. E important de ştiut că la Satu Mare orice persoană cu handicap fizic care doreşte să facă şcoala de şoferi, poată să ia această maşină de la DGASPC şi să facă şcoala, cu orice instructor. ”

adaptare masini

Proiectul reprezintă un parteneriat între Direcţia Generală de Protecţie a Copilului Satu Mare, Asociaţia ASSOC Baia Mare şi un întreprinzător privat, cu toţii contribuind atât financiar cât şi cu energia şi implicarea lor pentru ca această investiţie să ia naştere. Este vorba de un proiect pe fonduri de coeziune de 1,8 milioane de lei, la care DGASPC Satu Mare, prin Consiliul Judeţean a controbuit cu aproximativ 110.000 de lei.

Fizic, service-ul auto este unul ca toate celelalte, cu aproximativ aceleaşi dotări şi aceeaşi înfăţişare, diferenţa făcându-se la partea de activitate pe care o desfăşoară. Maşinile normale, cele cu dotările standard din fabricaţie sunt modificate pentru a corespunde necesităţilor persoanelor cu handicap. Sistemul de frânare şi acceleraţia, dar şi alte componente sunt modificate,astfel încât acestea să poată fi acţionate fără ajutorul picioarelor sau cu un efort minim din partea acestora, în cazul persoanelor care nu au un handicap accentuat.

„ Modificarea constă în montarea unui chit special, diferit pentru fiecare necesitate în parte, pentru că unii nu au picioare deloc, alţii îşi pot folosi unul din picioare. De obicei se montează o manetă lângă schimbătorul de viteze care este comutată la acceleraţie şi la frână şi cu care omul îndeplineşte aceste două funcţii. Ultima maşină pe care am făcut-o a fost a unui domn care avea picior stâng sănătos, pe care îl folosea pentru ambreiaj, iar pentru a suplini frâna frâna şi acceleraţia, care se acţionează de obicei cu piciorul drept, am montat acea manetă. Dacă sunt persoane care nu au nici un picior sănătos e nevoie să modificăm o maşină cu schimbător automat, care nu are nevoie de ambreiaj”, afirmă Zsolt Ilyes, administratorul service-ului.

Robert Necula este una dintre persoanele care s-au bucurat deja de serviciile acestui service auto. Bărbatul trecut de 45 de ani s-a născut cu un handicap locomotor care l-a văduvit pe parcursul vieţii de multe plăceri, dată fiind puterea slabă pe care o are în picioare. Acesta este însă un caracter puternic, care nu a renunţat niciodată la luptă şi nu s-a lăsat dominat de greutăţile societăţii, care nu de puţine ori l-a marginalizat. Robert Necula a fost extrem de încântat când a auzit de posibilitatea obţinerii permisului de conducere, motiv pentru care nu a ezitat să contacteze firma creată în cadrul proiectului şi să facă toate demersurile necesare. Acum, el este proaspăt conducător auto şi posesorul unei maşini modificate pentru necesităţile sale.

image

Robert Necula este unul dintre primii şoferi, persoana cu handicap locomotor

„ Maşina e utilă în toate aspectle vieţii, oferă independenţă mai mare persoaneicu dizabilităţi. Aştept de câteva luni adaptarea, datorită birocraţiei, având cutie automată. Acum are montat un dispozitiv de antrenare manuală a frânei şi acceleraţiei. Atelierul va fi utile pentru toţi cei care au dizabilităţi, dar totuşi pot utiliza măcar o maşină cu cutie automată.”, afirmă Robert Necula. Acesta a continuat afirmând că viaţa unei persoane cu dizabilităţi nu este deloc uşoară, dar cu mult curaj şi ambiţie, aşa cum a avut el când s-a înscris la şcoala de şoferi, se poate trăi frumos, sperând că va fi un exemplu pentru alte persoane asemeni lui.

Singura problemă pe care această investiţie o are este însă chitul de adaptare a maşinii. În cadrul proiectului au fost cumpărate doar patru astfel de chituri, unul pentru maşina GDASPC-ului şi trei pentru noii şoferi care au obţinut carnetul în cadrul şcolii. Şi acestea au fost cu greu omologate de către cei de la RAR, din cauza procedurilor greoaie şi a birocraţiei, ceea ce i-a făcut pe oameni să aştepte perioade îndelungate după maşinile lor. Cei care vor dori ca de acum să îşi adapteze maşina vor trebui să demareze această procedură de achiziţie iar mai apoi de omologare a chiturilor pe cont propriu, pentru că service-ul nu îndeplineşte acest rol, de furnizor sau realizator de chituri. Cu toate acestea, service-ul şi şcoala de şoferi pentru persoanele cu handicap locomotor suplinesc o lipsă foarte mare care a existat în această parte de ţară, care îi scuteşte pe cei din Transilvania de drumuri în sudul ţării pentru aceste servicii. 

modificare
Satu Mare



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite