Cum să înveţi la examene fără să toceşti. Metoda redării informaţiilor sub formă vizuală, garantată de psihologi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Foarte mulţi elevi şi studenţi nu ştiu cum trebuie să înveţe pentru a reţine mai uşor materia şi a avea rezultate mai bune la examene. Este concluzia la care au ajuns în ultimii zece ani numeroşi psihologi din America şi Europa. Există însă metode destul de simple care pot ajuta la un învăţat eficient şi fără tocit.

„Învăţarea prin folosirea diagramelor este utilă”

Conform psihologului Loredana Panaitescu, „la ora actuală sunt, din păcate, foarte mulţi elevi şi studenţi care greşesc pentru că ei vor să înveţe şi cred că pot avea rezultate foarte bune recitind notiţe şi texte din manuale. Iar aceasta este una dintre cele mai proaste variante de învăţare. Mult mai utilă este învăţarea activă, prin folosirea diagramelor, prin eşalonarea în timp a temelor care trebuie reţinute”.

Recititul notiţelor nu este o metodă eficientă de a reuşi la examene. Cercetările la care au participat peste 500 de studenţi de la Universitatea „George Washington“ au dovedit că metoda nu este una eficientă: cei care citesc de mai multe ori textele nu le vor reţine mai bine decât cei care le citesc o singură dată. Cei care repetă lectura au tendinţa să considere că deja au înţeles, au învăţat informaţia şi mai sunt la fel de atenţi ca prima dată când citesc.

„Pune-ţi singur cât mai multe întrebări!”

După cum spune psihologul Loredana Panaitescu, o metodă foarte bună de a evita tocitul este ca elevul sau studentul să îşi pună cât mai multe întrebări: „Pune-ţi singur cât mai multe întrebări! Acesta este sfatul meu pentru un elev sau student care învaţă pentru un examen. După ce a citit o dată textul, cel mai bine este să-şi pună singur întrebări sau să răspundă la întrebările deja formulate în manual, dacă acestea există. Astfel, va afla ce anume nu a reţinut şi va şti exact pe ce trebuie să pună accent pentru a învăţa mai eficient. De asemenea, aceste întrebări îl vor ajuta să înţeleagă mai profund informaţia, nu doar mecanic”.

O altă metodă de a învăţa fără să toceşti constă în redarea informaţiei sub formă vizuală. Iar aceasta se poate face prin realizarea de diagrame, adică învăţarea activă, care ajută foarte mult la memorare. Elevul devine activ, implicat în învăţare, nu mai este un simplu receptor pasiv.

Utilă este şi folosirea de fişe. Acestea îi vor ajuta pe cei care învaţă să se testeze singuri şi să observe detaliile pe care nu le-au reţinut. Repetiţia este foarte bună, dar numai atunci când nu este mecanică.

Încearcă să înţelegi ce ai de învăţat

„Atunci când un elev sau un student învaţă pentru un examen, este vital ca acesta să înţeleagă în primul rând ceea ce are de învăţat, să facă asocieri şi să înţeleagă fiecare cuvânt dintr-o frază, cum ar fi de exemplu un subiect pe o temă de istorie. Dacă este un termen pe care nu îl cunoaşte, îl poate căuta în DEX şi apoi îi va fi uşor să îl înţeleagă în ansambulul frazei”, ne-a precizat psihologul Loredana Panaitescu.

Schemele pot fi de mare ajutor în materie de învăţat, mai ales la eseurile de la română.

„Dacă ştie bine o schemă, unui elevi îi va fi mult mai uşor să o dezvolte cu propriile cuvinte. Nu merită să piardă timp preţios chinuindu-se să memoreze cuvintele altuia, căci în final le va uita şi tot fără nimic concret va rămâne în minte”, consideră psihologul Loredana Panaitescu

În fine, o altă metodă de ajutor ca să învăţaţi fără să tociţi este folosirea acronimelor.

„Folosind acronime, vă veţi pune mintea la contribuţie pentru a vă aminti ceea ce deja aţi învăţat, veţi avea un punct de plecare în timpul unui examen”, mai spune psihologul Loredana Panaitescu. 

  

Piteşti



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite