Sute de kilometri de promisiuni în Moldova. Toate angajamentele luate de politicieni pentru autostrăzi

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Proteste la Bucureşti pentru construţia de autostrăzi în Moldova. FOTO Inquam Photos / George Călin
Proteste la Bucureşti pentru construţia de autostrăzi în Moldova. FOTO Inquam Photos / George Călin

Dacă toate promisiunile politicienilor s-ar fi respectat, România ar fi fost traversată în anul 2021 de cel puţin 10.000 de kilometri de autostrăzi.

În ultimii 30 de ani, regiunea Moldovei a fost brăzdată de autostrăzi pe hârtie, de la Nord la Sud şi de la Est la Vest, de la Suceava la Bucureşti şi de la Iaşi spre Ardeal, dar şoselele din această zonă a României rămân printre cele mai aglomerate şi periculoase din ţară, E85, de exemplu, fiind cunoscut ca ”Drumul morţii”. 

Autostrăzile din Moldova apar mereu în documente înaintea alegerilor, dar dispar în următorii 4 ani, moldovenii rămânând cu promisiunile. La finalul anului 2020, totuşi, s-au inaugurat primii km de autostradă din această zonă, fiind vorba de 16 km prin care se ocoleşte municipiul Bacău. 

Chiar dacă în anul 1991, Traian Băsescu (ministrul Transporturilor din acel an) a declarat că România nu are nevoie de autostrăzi, în perioada în care a ajuns preşedintele României, în martie 2009, a declarat: ”Vă garantez că peste doi ani, România va avea 700 de km de autostradă din fonduri europene”.

În Master Planul de la finalul anilor '90 erau promişi peste 1.700 de km de autostrăzi în România până în anul 2015, dar fără prea mulţi în zona Moldovei. Principalele vizate erau zonele din jurul Bucureştiului şi tronsoane care legau Capitala de vestul ţării. 

În anul 2008, politicienii promiteau 1.000 de km de autostrăzi noi, care ar fi legat Bucureştiul de Braşov şi mai departe de Vama Nădlac. De asemenea, se promitea deschiderea lucrărilor la Autostrada Moldovei, Bucureşti - Iaşi - Suceava. 

”4000 de km de autostradă până în 2027”

În anul 2013, românii visau la 4.000 de km de autostradă propuşi de Relu Fenechiu. Acesta propunea un parteneriat public-privat, prin care cei 4.000 de km de şosele de mare viteză ar fi fost gata până în 2027. ”Ne plângem de 20 de ani că România nu are autostrăzi, dar de 12 ani, eu studiez cum am putea face autostrăzi în România. Am găsit o soluţie fezabilă, o soluţie care are şi o programare eficientă şi surse financiare. E vorba despre 4.000 de km de autostradă până în 2027, printr-un parteneriat public-privat”, a declarat Fenechiu.

Iulian Matache, ministrul Transporturilor din 2015, le-a promis moldovenilor 135 de km de autostradă (Ungheni - Iaşi - Tg. Neamţ), care ar fi trebuit să fie deja gata la finalul anului trecut. 

După toate aceste promisiuni, moldovenii au început chiar să se certe între ei, băcăuanii dorind mai întâi autostradă care să îi lege de Braşov, iar ieşenii pledând pentru Iaşi - Târgu Mureş. 

Anul 2021 a început cu un protest chiar de Ziua Micii Uniri, la Iaşi, când câteva sute de persoane s-au adunat în Piaţa Unirii pentru a protesta împotriva tuturor promisiunilor nerespectate şi pentru a atrage, din nou atenţia, asupra Autostrăzii A8.

”Am constatat că noua putere politică are exact aceleaşi obiceiuri proaste. Când se discută despre Moldova, se discută la şi altele. Noi nu vom accepta ca regiunea noastră să fie izolată şi în mod special oraşul Iaşi. În planul guvernanţilor Iaşul este izolat. Aşteptăm ca noii guvernanţi să îşi revină şi să facă ce au promis în campaniile electorale. Deocamdată, nu vedem decât amânarea execuţiei autostrăzii A8. Transmitem clar şi domnului preşedinte al României că de fiecare dată când a venit la Iaşi a vorbit despre realizarea Autostrăzii Unirii, autostrada care ar da posibilitatea Moldovei să se dezvolte”, a declarat Ionel Apostol, preşedintele Asociaţiei ”Împreună pentru A8”.

România are în prezent mai puţin de 1.000 de km de autostradă, însă, dacă promisiunile politicienilor din ultimii 30 de ani ar fi fost îndeplinite, ţara noastră ar fi fost traversată anul acesta de cel puţin 10.000 de kilometri de şosele de mare viteză. 

Vă recomandăm să citiţi şi: 

Când realitatea bate scenariile oricărui thriller politic. Documente din anchetele FBI privind „Atacul asupra Capitoliului“

Avertismentul medicilor veterinari despre un „antidot Covid-19“: „Ivermectina are efecte cancerigene“

Iaşi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite