Joc cu moartea în clădirile teatrelor din Galaţi: au fost găsite nereguli grave, ce pot duce la tragedii de tipul „Colectiv”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

La aproape trei ani de la teribila tragedie de la Clubul „Colectiv”, lucrurile sunt foarte departe de a fi în regulă în locurile unde se organizează evenimente cu public numeros. În ciuda neregulilor grave descoperite de pompieri, sălile de spectacole cu probleme continuă să funcţioneze.

Potrivit unui document înregistrat la Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Galaţi cu numărul 2806467, din 21 iunie 2018, trimis Prefecturii Galaţi pentru a fi prezentat în Comisia Judeţeană pentru Dialog Social, la cele două teatre din Galaţi (Teatrul Naţional de Operă şi Operetă „Nae Leonard” şi Teatrul Dramatic „Fani Tardini”) lucrurile nu sunt deloc în regulă în ceea ce priveşte prevenirea dezastrelor, unele dintre deficienţele găsite semănând izbitor cu cele care au dus, acum aproape trei ani, la tragedia din Clubul „Colectiv”.

Controalele au scos la iveală faptul că inclusiv parte simplă, de acte, era la pământ în ambele teatre. Spre exemplu, la niciuna dintre intituţiile culturale nu exista la momentul controlului niciun document prin care să se stabilească cine şi ce face în cazul unui incendiu, lipsind şi analiza periodică, obligatorie prin lege, a modului cum este organizată activitatea de prevenire şi de stingere. 

De asemenea, nu s-a putut face dovada că s-au făcut instruiri sau exerciţii de alarmare şi de evacuare pentru situaţiile de incendii sau alte situaţii de urgenţă. Mai mult, la „Fani Tardini” autorizaţia în domeniul apărării împotriva incendiilor nu era actualizată.

Nici în privinţa măsurilor concrete din teren lucrurile nu stau mai bine. Astfel, la „Nae Leonard” au fost găsite cantităţi mare de materiale care ard uşor (decoruri din lemn, materiale textile samd) depozitate în locuri unde nu avea ce căuta: camera pompelor de incendiu, spaţiul generatorului electric, dar şi în alte camere tehnice, precum şi pe holurile de acces, „ducând la o creştere neacceptabilă a riscului la incendiu”.

Cabluri electrice puse ca-n colectiv: pe buretele de antifonare

Un caz aparte este generatorul de la „Nae Leonard”, care este amplasat fără să se respecte regulile minimale de siguranţă. Se află într-o cameră ai cărei pereţi nu rezistă la foc, nu există ieşire direct afară, nu sunt goluri pentru aer şi pentru evacuarea gazelor arse, nu există iluminat de urgenţă. La acelaşi teatru, au constatat pompierii, decorurile folosite la un spectacol sunt apoi lăsate în apropierea scenei, blocând pur şi simplu spaţiul şi făcând imposibilă o eventuală intervenţie.

Tot la „Nae Leonard” au fost descoperite „cabluri electrice cu un singur strat de izolaţie pozate direct pe elementele combustibile (pe buretele de antifonare, mai exact) şi care nu respectă distanţele minime de siguranţă (…), aspecte care pot favoriza apariţia şi propagarea unui incendiu”. Să ne amintim ce rol decisiv a jucat buretele de antifonare în tragedia de la „Colectiv”. De altfel, la „Nae Leonard” au fost găsite mai multe nereguli la instalaţia electrică, inclusiv improvizaţii la tabloul electric general.

Nici la „Nae Leonard” şi nici la „Fani Tardini” robineţii de incendiu, electrovanele şi instalaţiile de stingere (sprinklere, hidranţi) nu sunt marcate, din câte au descoperit pompierii, aşa cum trebuie. Nu sunt vopsite în culorile stabilite de lege, nu au etichete privind manevrarea (deschis/închis), nu există scheme de funcţionare samd.

Pompierii au mai stabilit şi că soluţia de depozitare la „Fani Tardini” a materialelor preluate de la Teatrul de Păpuşi „Gulliver” (cu ocazia comasării) este haotică: acestea sunt depozitate de-a valma, peste tot, crescând alarmant riscul de incendiu. Păpuşile şi decorurile ocupă spaţiile de trecere şi obturează chiar şi accesul la hidranţi, drept pentru care s-a cerut înlăturarea lor de urgenţă.

Sală de spectacol cu grave probleme

Un caz aparte la Dramatic este cel al Sălii Studio (fosta sală de repetiţii, care de ceva vreme găzduieşte spectacole pentru public). Concluziile celor de la ISU sunt alarmante în privinţa acesteia: peste tot sunt înghesuite materiale textile (doar sub scaune sunt sute de marionete), iar căile de avacuare în caz de pericol sunt insuficiente pentru a scoate din zonă în siguranţă, în caz de pericol, publicul.

Tot la „Fani Tardini” s-a descoperit că instalaţia de detecţie, semnalizare şi alarmare la incendiu este necorespunzătoare, fiind în fapt o instalaţie antiefracţie care a fost adaptată, dar care „este incompatibilă şi depăşită pentru tipul şi destinaţia clădirii”. De altfel, spun pompierii, majoritatea spaţiilor din teatru nu au detectoare de fum şi nici dispozitive automate pentru activarea/dezactivarea sistemului de aer condiţionat sau pentru deschidere trapei de fum din zona scenei.

Grav este că dacă ar fi izbucnit un incendiu în clădirea Teatrului Dramatic „Fani Tardini”, mijloacele de stingere nici măcar nu ar fi funcţionat. De circa două luni, ţeava cu alimentare cu apă a sprinklerelor este spartă şi închisă, iar vana de la rezervorul instalaţiei mobile de intervenţie era şi ea stricată. Alarmant este şi că instalaţia de ventilare din clădire a devenit, prin lipsa clapeţilor de blocare la trecere prin pereţi, o cale ideală de propagare a unui eventual incendiu.

Salvează vieţi un proces-verbal?

Nereguli importante (chiar dacă nu aşa de grave ca la teatrele „Fani Tardini” şi „Nae Leonard” au fost găsite şi la Casa de Cultură din Tecuci, Muzeul din Tecuci, Biblioteca Municipală Tecuci, Biblioteca Judeţeană VA Urechia şi la Muzeul de Istorie „Paul Păltănea” din Galaţi.

În ciuda problemele grave găsite, care pun în pericol vieţile publicului şi angajaţilor, niciuna dintre instituţiile menţionale nu şi-a pierdut autorizaţia de funcţionare. Au fost date patru amenzi simbolice, câteva avertismente şi li s-a pus în vedere managerilor să rezolve deficienţele, lucru pe care aceştia şi le-au asumat în scris. Doamne fereşte de un incendiu, căci vieţile nu pot fi salvate pe bază de proces-verbal. 

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite