FOTO Inovaţie cu parfum de mahala sud-americană: garaje cu etaj, făcute din resturi din demolări, fără autorizaţie
0„Minunea” arhitectonică se află în apropierea Gării. La Galaţi există aproape 10.000 de garaje, din care 3.500 sunt construite ilegal, fără niciun fel de autorizaţii. Interesant este că peste 400 dintre acestea au reţea de apă rece şi energie electrică, fiind adevărate anexe gospodăreşti. În aproape 50% dintre garajele existente nu sunt parcate maşini, ci murături, vechituri şi altele.
În apropiere de Gara Galaţi, chiar la baza viaductului de pe Calea Prutului, a răsărit, ca din nimic, o baterie de garaje. Evident, nu-i nimic nou în asta căci, în ultimele două decenii, oraşul a fost literalmente sufocat de mii de coteţe cu denumirea de garaj, dar folosite în proporţie de 80% ca magazii, beciuri, cluburi şi câte şi mai câte.
Chiar dacă pare banal să vorbim despre garaje în oraşul în care spaţiile verzi au dispărut sub coteţe cu zecile de hectare (statistica primăriei arată că amintitele construcţii ocupă circa 220.000 de metri pătraţi, deci cam cât 30 de terenuri de fotbal), trebuie să spunem că „bateria” de la gară este una specială. Ea nu este realizată în tradiţia celorlalte, ci aduce o inovaţie interesantă: etajul.
Garajele în discuţie sunt ridicate din toate materialele posibile. În mare parte sunt din cărămidă sau beton, dar există şi din tablă, ba chiar şi din lemn (nu ştim, evident, dacă au preferat lemnul pentru că e mai ieftin, sau dacă este o parafrază la ultimul hit al trupei „Taxi”, despre viziunea arhitecturală a lui Dumnezeu).
Garaj cu etaj, instalaţie eoliană şi sobă
În spiritul deja conscrat al construcţiilor ilegale şi de mântuială, alinierea este aproximativă, iar acoperişurile sunt făcute parcă înadins ca să nu semene niciunul cu altul, nici ca aspect, dar nici ca înălţime.
Oricât ar părea de ciudat, o parte dintre garaje au ferestre (unul chiar are din termopan!), ba chiar şi burlane din tablă, semn că, la o adică, în interior există şi o sobă. Însă culmea inovaţiei este atinsă de garajul cu instalaţie eoliană. Din păcate, nu era nimeni „acasă”, pentru a ne explica la ce foloseşte amintita dotare tehnică.
Interesant este că garajele de deasupra sunt funcţionale, în sensul că în ele se poate intra cu maşina, căci terenul este în pantă şi se crează un soi de rampă naturală. Mai exact terenul din spatele celor de la subsol este la nivelul acoperişului acestora, tocmai bine pentru a se putea parca maşina pe acoperişul transformat, la rândul lui, în garaj.
Din câte ne-a spus unul dintre locuitorii blocurilor din apropiere (vizibil invidios pe alcătuirea din resturi numită baterie de garaje) unele dintre construcţii au aproape două decenii vechime, însă cele de la etaj nu au mai mult de 5-6 ani. „Primul şi-a făcut etaj unul care are două maşini şi s-a gândit să le ţină aproape una de alta. Aşa că a mai facut un nivel, cu intrarea prin spate”, ne-a explicat gălăţeanul.
Ideea a prins şi, în scurt timp, etajul a început să se completeze cu noi şi noi construcţii care dau zonei un aspect de mahala sud-americană.
Construcţiile sunt ilegale şi vor fi demolate
Potrivit Primăriei Galaţi, mai bine de trei sferturi dintre amintitele construcţii sunt ridicate fără autorizaţie şi, firesc, vor fi demolate pentru ca zona să fie modernizată. Cândva. Nu se ştie când. La drept vorbind, chiar ar fi nevoie de modernizare, căci arată ca un maidan. Spaţiul neocupat de garaje este invadat de bălării şi de gunoaie, iar în spatele garajelor a luat avânt spiritul antreprenorial.
Terenul (aparţinând domeniului public) a fost parcelat şi îngrădit în mod abuziv, iar în curţile de ocazie au răsărit tot felul de cocioabe (cu destinaţia de magazie), sunt depozitate maşini dezmembrate, resturi de mobilă, resturi din demolări. Ba chiar am văzut şi o barcă, două curţi cu grătare de mari dimensiuni (cu toate dotările aferente unui picnic reuşit), dar şi ceea ce părea a fi un coteţ de păsări.
De altfel, inventivitatea gălăţenilor în materie de garaje este aproape proverbială. Un recent inventar făcut de Primărie a scos la iveală faptul că peste 500 de garaje din Galaţi au electricitate, circa 400 reţea de apă rece, iar peste 1.500 sunt dotate cu subsol. Peste 200 au acoperiş cu şarpantă.
În oraşul Galaţi sunt în total, pe domeniul public, aproape 10.000 de garaje, dintre care doar 6.500 au autorizaţii (95% sunt autorizaţii provizorii, pe teren închiriat de la primărie). Ca urmare, circa 3.500 de garaje sunt construite ilegal. Este de remarcat că în aproape 50% dintre garajele existente nu sunt parcate maşini, ci murături, vechituri şi altele.