Imagini şi mărturii de la 1 Mai din comunism. „La defilare dădeai extemporal cu securiştii. Naiba te lua dacă nu puneai suflet!”

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Ziua de 1 Mai în perioada comunistă nu se rezuma doar la chestiuni propagandistice. După ce oamenii muncii „îşi arătau adeziunea” faţă de partidul comunist, aveau parte de petreceri câmpeneşti cu bere şi mici. „Mişunau securiştii ca furnicile pe acolo. Ştiau că, la băutură, se mai dezleagă limbile”, povesteşte unul dintre martorii oculari.

În perioada comunistă, evenimentul central al zilei de 1 Mai era, fără doar şi poate, mitingul oamenilor muncii. În popor i se spunea în multe feluri - miting, demonstraţie, marş - însă „conducerea superioară de partid şi de stat” prefera un termen ceva mai cazon: „defilare”.

Stăpânirea îşi dorea o demonstraţie de forţă a muncitorimii. Un pumn agitat în aer la adresa „imperialiştilor”, un act de solidaritate, dar şi o subtilă tentativă de disciplinare. Căci poporul trebuie să ştie că nu-i chiar aşa, de capul lui, iar distracţia trebuie să aibă loc organizat, conform regulamentului, după cum îşi amintesc cei care au trăit acele vremuri.

Spontan, adică organizat

„Participarea la defilarea de 1 Mai nu era facultativă, chiar dacă în presă totul părea să fie rezultatul unui entuziasm formidabil al populaţiei. În realitate, totul era organizat la fiecare fabrică. Fiecare primea sarcini, erau stabiliţi responsabilii de pancarte, se făceau repetiţii cu sloganele ce urmau să fie strigate”, îşi aminteşte pensionarul Radu Florea, acum în vârstă de 76 de ani.

Deşi pare greu de crezut, fiecare grup avea un fel de şef de galerie, care dădea indicaţiile regizorale. „Ne spunea ce să strigăm, când să salutăm tribuna unde erau ştabii. Scandai de zicea ăla, n-aveai încotro. La defilare dădeai de fapt extemporal cu securiştii. Naiba te lua dacă nu puneai suflet!”, povesteşte Radu Florea.

Interesant este că „Jos” nu era în „repertoriul” manifestanţilor. Dintr-o precauţie vecină cu paranoia, de prin anii 70 se renunţase la pancartele cu „Jos imperialismul” şi altele asemenea. Liderii comunişti se temeau ca nu cumva românilor să le vină idei.

Concurs de „dezlegarea limbilor”

Cu toate că alimentele erau la cartelă, în majoritatea localităţilor româneşti, petrecerea de 1 Mai era o excepţie. Toate marile întreprinderi, care duceau greul la defilări, aveau amenajate un fel de parcuri de agrement, unde oamenii mergeau la zilele importante.

Defilarea comunistă de 1 Mai la Galaţi FOTO Valiza cu amintiri/ facebook

Imagine indisponibilă

Spre exemplu, muncitorii de pe platforma siderurgică de la Galaţi petreceau la Priza Dunării, într-un soi de complex de agrement întins pe câteva hectare într-o pădure de pe malul fluviului, între Galaţi şi Brăila. Evident, nu ajungea acolo chiar toată lumea. Unii sărbătoreau „prin muncă”, iar dintre ceilalţi se alegeau „tovarăşii cu rezultate deosebite în activitate”.

„De fapt, era un fel de cod treaba asta cu rezultatele deosebite, că nu erau neapărat aleşi cei care munceau cel mai bine. Mai erau şi piloşii, şi turnătorii la Securitate, dar şi cei care beneficiau de tratament special. Suspecţii, adică. Mişunau securiştii ca furnicile pe acolo. Ştiau că, la băutură, se mai dezleagă limbile. Că era şi o vorbă: gura bate curul”, povesteşte Constantin Popa (75 ani), fost angajat pe platforma siderurgică în perioada 1974-1989.

Defilarea comunistă de 1 Mai la Galaţi FOTO Valiza cu amintiri/ facebook

Imagine indisponibilă
„Noi, alde gură cască, primeam o bere şi doi mici, după care, la autobuz şi acasă. Rămâneau la chef doar şmecherii, care îşi făceau de cap şi toată noaptea. Erau şi pe atunci şmecheri, degeaba spun unii că eram egali. Eram egali pe dracu!”, adaugă gălăţeanul.

Paştele proletar

Profesorul de istorie Mihai Toma crede că nimic nu se făcea, totuşi, la întâmplare, aşa cum s-a tot acreditat mai ales în literatura de după 1989.

„Comuniştii ar fi vrut să scoată din mintea oamenilor sărbătorile creştine. Oamenii trebuiau să creadă în partid, nu în Dumnezeu. De altfel, reminescenţele acestei politici de tâmpire a maselor se văd şi în zilele noastre, în vehemenţa cu care Dumnezeu a devenit prilej de contestare, de scandal, în loc să fie simbol al toleranţei şi al iertării. În fine, comuniştii amplificau intenţionat sărbătorile laice, pentru a îndepărta oamenii de Biserică”, spune profesorul.

Defilarea comunistă de 1 Mai la Galaţi FOTO Valiza cu amintiri/ facebook

Imagine indisponibilă

Urmarea a fost că în jurul marilor oraşe au apărut locuri de agrement cu circuit deschis publicului (la Galaţi erau plajele Brateş şi Cocuţa, lacul partidului sau pădurea Gârboavele), cu facilităţi minime, dar unde oamenii ajungeau în număr foarte mare.

La plaja Cocuţa, bunăoară, înainte de 1989 se adunau de 1 Mai între 5.000 şi 10.000 de oameni, deşi accesul nu era chiar facil, căci se trecea Dunărea cu bacul. Foarte mulţi ajungeau şi la lacul Brateş sau la pădurea Gârboavele.

Imagine indisponibilă

1 Mai muncitoresc la plaja Cocuţa, în anii 60 FOTO Muzeul de Istorie Galaţi

Atracţia principală erau cele câteva tonete cu sucuri şi bere, precum şi grătarele cu mici, însă puteai face şi canotaj, plajă, ori alte feluri de sport pe pajiştea din apropiere.

Amintirile n-au murit chiar de tot

Chiar dacă au trecut aproape 30 de ani de la căderea regimului Ceauşescu, reminescenţele acelei epoci nu au dispărut chiar de tot.

Lozinci precum „Trăiască 1 Mai” însă mai pot fi văzute pe clădirile industriale din Galaţi, cele mai multe dintre ele abandonate. Proletariatul a plecat la pensie sau în şomaj, fabricile au falimentat, însă sloganul se ţine viguros în continuare.

În unele locuri, mesajul a fost cenzurat. Pe un bloc din zona „Flora” scria acum trei decenii, cu litere de-un stat de om, „Trăiască Republica Socialistă România”. Până acum câteva săptămâni, când mesajul a fost definitiv dat jos de un gălăţean cu simţ civic, mai scria însă doar „Trăiască”. Cine, de ce şi, mai ales, cât rămâne să stabilească istoria.

La fel cum aceeaşi istorie e aşteptată să cearnă (şi discearnă) şi denumirile dăltuite în mintea colectivă în vremea comuniştilor, când, bunăoară, cartierul Aerodrom s-a transformat în IC Frimu (pentru cine nu ştie, numele unui activist socialist). Şi aşa i-a rămas numele, chiar dacă într-o latură a lui s-a insinuat, preţ de-o crimă sadică, zona „Două Babe”.

Vă mai recomandăm şi:

Mărturii despre ororile colectivizării. „Teroriştii” de la Cudalbi: „Ne-au bătut securiştii până ne-am uitat numele!”

Ororile colectivizării. Revolta din satul liderului bolşevic Gheorghe Apostol: „Ne-au luat pământul, s-au îmbătat ca porcii şi se bulgăreau cu brânză!”

Cum se făcea plajă la Dunăre în urmă cu peste un secol. Imagini şi mărturii despre romantica plajă Cocuţa

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite