Cum deşală bugetul public podul de hârtie de la Brăila şi tunelul virtual de la Galaţi. Cronica vrăjmăşiei seculare între vecinii de lângă Dunăre

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Dunărea aşteaptă răbdătoare podul de la Brăila. Sau tunelul de la Galaţi FOTO Adevărul
Dunărea aşteaptă răbdătoare podul de la Brăila. Sau tunelul de la Galaţi FOTO Adevărul

Rivalitatea dintre cele două oraşe aflate la doar 12 kilometri distanţă unul de celălalt a ajuns la un nivel atât de mare, încât îşi acestea îşi „sapă” reciproc proiectele şi riscă să compromită şansele amândurora de a beneficia de finanţări pentru infrastructură. Ultima bătălie - „pod versus tunel” - consumă inutil milioane de euro din bani publici.

Între Galaţi şi Brăila există o rivalitatea veche de secole, încă de pe vremea când la malul Siretului (demarcaţia dintre cele două judeţe) se ciocneau pretenţiile a două mari imperii europene: cel rus şi cel otoman. Miza nu erau neapărat pretenţiile teritoriale, cât mai ales dominaţia rutelor comerciale de pe Dunăre, considerate vitale pentru întrega Europă în Evul Mediu.

Rivalitatea brăileano-gălăţeană s-a ascuţit şi mai abitir după Al Doilea Război Mondial, când autorităţile comuniste au încercat să transforme Brăila într-o anexă administrativă a Galaţiului, lucru care a provocat, în anii ’60, chiar şi câteva tulburări sociale care s-au soldat cu arestări.

Un alt incident care a pus gaz pe foc s-a produs în anii 2000, atunci când Guvernul a decis să dea Galaţiului 200 de hectare de teren din teritoriul judeţului Brăila, cu scopul construirii unui cartier ANL. Cartierul chiar s-a făcut, însă autorităţile brăilene au dat în judecată Guvernul, procesul fiind şi acum, la mai bine de un deceniu, în curs, pe căile de atac extraordinare.

Ultima rivalitate însemnată dintre cele două oraşe (dincolo de bătăile frecvente, la mijlocul drumului, dintre găştile interlope) este legată de privilegiul de a găzdui calea de comunicare care să lege Moldova şi nordul Munteniei de Dobrogea, mai exact de Delta Dunării şi de litoral.

În prezent, traficul este asigurat de două trasee de bac (câte unul în fiecare oraş), însă autorităţile vor să facă mai simplă traversareaa Dunării. În vreme ce brăilenii vor un pod peste fluviu – având din acest punct de vedere sprijinul Guvernului – gălăţenii vor un tunel, al cărui studiu de fezabilitate îl finanţează din bugetul local.

BRĂILA: S-a cerut acord de mediu pentru pod

Perceput de brăileni drept o veşnică promisiune electorală pusă pe tapet mereu în preajma alegerilor şi niciodată onorată, proiectului podului peste Dunăre dintre Brăila şi Tulcea începe să dea semne că are şanse de realizare.

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR)  a depus o solicitare pentru emiterea acordului de mediu, în vederea implementării proiectului „Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila”.

Dunarea la Brăaila

Potrivit unui anunţ emis de CNADNR, podul este propus a se realiza pe teritoriul judeţelor Tulcea - localităţile Smârdan şi Jijila - şi Brăila - municipiul Brăila şi comuna Vădeni.

Autoritatea de mediu care va trebui să emită autorizaţia se află la Tulcea, loc unde poate fi consultată documentaţia şi unde publicul poate face eventuale observaţii. Totodată, proiectul mai poate fi văzut şi la sediul companiei din Bucureşti.

După lungul şir al studiilor de fezabilitate care au tot fost reînnoite în ultimii 25 de ani, înghiţind sume uriaşe din bugetul public, solicitarea privind acordul de mediu este primul pas concret făcut de autorităţi spre construirea mult râvnitului pod.

Cea mai recentă actualizare a studiului de fezabilitate a costat 5,63 milioane de lei, finanţarea venind 85% din fonduri FEDR (Fondul European de Dezvoltare Regională) şi 15% de la bugetul de stat.

Actualizarea s-a făcut în primăvara acestui an, când CNADNR  a anunţat că a semnat contractul pentru revizuirea proiectului cu o asociere formată din „Institutul de Studii şi Proiectări Căi Ferate” şi SC „E.D.IN” SRL, SC „S.T.E.” SRL,  şi „Pegaso Ingegneria” SRL.

GALAŢI: Tunel pe sub Dunăre, chiar şi cu preţul ridicolului

Primarul oraşului Galaţi, Marius Stan, a anunţat, la începutul aceste săptămâni, că tocmai a fost finalizată licitaţia pentru desemnarea executantului studiului de fezabilitate în vederea construirii unui tunel rutier dublu care să lege malul gălăţean de malul tulcean al Dunării.

Dunarea la Galaţi

Potrivit lui Marius Stan, licitaţia a fost câştigată de consorţiul internaţional Louis Berger, cu o ofertă de 3,8 milioane de euro, preţ care presupune efectuarea unui studiu geologic, identificarea celor mai bune soluţii de amplase şi, eventual, găsirea unui finanţator al lucrărilor.

Dacă acest finanţator nu va fi găsit, suma ce va fi plătită de municipalitate pentru document va fi de doar 1,9 milioane de euro, adică aproape cât costă studiul pentru podul de Brăila).

Deocamdată se ştie că principala condiţie a investiţiei (de care trebuie să ţină cont studiul) este ca tunelul dublu, cu câte două benzi pe fiecare sens, să lege municipiul Galaţi (cu legătură rutieră la drumul DN 2B - E78 - E584) şi malul drept al Dunării, în localitatea I.C.Brătianu, judeţul Tulcea (cu legătură rutieră la DN22E).

Stan a ironizat, din nou, proiectul brăilenilor, pe care îl consideră „nerealist”, având în vedere că termenul de implementare este 2030.

O rivalitate păguboasă

Scandalul „pod versus tunel” nu face altceva decât să toace fără rost banii publici. Astfel, în loc să fie făcut un sigur studiu de fezabilitate, care să vizeze un proiect comun al celor două oraşe, banii se cheltuie, absolut aiurea, pe două astfel de cercetări costisitoare care, în cele din urmă, s-ar putea să rămână doar pe hârtie, tocmai din cauză că autorităţile de la Galaţi şi de la Brăila se „sapă” reciproc.

VĂ MAI RECOMANDĂM ŞI:

S-a stabilit. Primăria Galaţi cheltuieşte 3,8 milioane de euro pe un studiu de fezabilitate pentru construirea unui tunel dublu pe sub Dunăre

Cum a ajuns calea de acces către legendarele hrube ale Brăilei să fie ţinută sub lacăt în loc să fie introdusă într-un circuit turistic profitabil pentru oraş

Cum a fost vândută pe bucăţi o stradă din centrul vechi al Brăilei. Primăria dă vina pe măsurătorile eronate ale unor topometrişti

Legendele Dunării: misterul tunelurilor străvechi care împânzesc Galaţiul şi traversează fluviul către Dobrogea

Galaţi



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite