Şcoala unde ora de geografie se ţine pe dealuri, podişuri, munţi, deşert, litoral şi în peşteri: totul se întâmplă în Focşani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Ora de geografie este susţinută între "munţi şi dealuri"
Ora de geografie este susţinută între "munţi şi dealuri"

Octavian Dragomir, un profesor de geografie din Focşani, judeţul Vrancea, a amenajat în curtea Şcolii Generale „Anghel Saligny“ un laborator în aer liber în care a construit toate formele de relief întâlnite în lume. Rezultatul: tot mai mulţi dintre elevii săi iau premii la olimpiadele naţionale şi internaţionale.

Octavian Dragomir este profesor de geografie atât la Colegiul Naţional „Unirea“, cât şi la Şcoala Generală „Anghel Saligny“ din Focşani, unităţi şcolare aflate la doi paşi una de alta. Din toamnă, ne spune că mai mult ca sigur va activa ca profesor doar la Colegiul „Unirea“, dar colaborarea cu şcoala generală unde s-a format şi unde şi-a făcut meseria cu foarte multă pasiune va continua fără doar şi poate, spre beneficiul elevilor, pentru că la „Anghel Saligny“ se află un proiect al său de suflet, început acum şase ani.

Este vorba despre un laboratorul de geografie în aer liber, realizat prin forţe proprii, dar şi cu sprijinul şcolii şi al unor oameni care l-au ajutat să creeze în curtea instituţiei, pe o suprafaţă de 200 de metri pătraţi, un spaţiu pe care a modelat din ciment un teren geomorfologic cu toate formele de relief întâlnite în lume, pornind de la dealuri, podişuri, munţi, peşteri, deşert şi până la relief litoral şi fluvial.

profesor georgrafie

Ca lucrurile să fie cât se poate de clare, fiecare dintre aceste forme de relief a fost vopsită în culori specifice şi a fost denumită corespunzător.

ELEVII AFLĂ MAI UŞOR DIFERENŢA DINTRE RÂU ŞI PÂRÂU

„Când am gândit această platformă, m-am gândit în primul rând la elevi. Multe lucruri se învaţă pe teren şi am găsit acest substitut pentru a-i apropia pe elevi de disciplină. Geografia se învaţă mai uşor vizual şi practic. Când am cu elevii o lecţie despre ape îi aduc pe platforma miniaturală să vadă şi să facă diferenţa între un râu, un pârâu şi un fluviu“, ne-a declarat profesorul Octavian Dragomir.

Proiectul său se împarte în trei secţiuni, astfel că în aceeaşi locaţie a creat şi o platformă meteorologică, cu instrumente de măsură identice cu cele de la staţiile meteo clasice, respectiv termometru, hidrograf, higrometru, termograf, pluviograf şi heliograf, cu care elevii măsoară exact temperatura de afară. Nu în ultimul rând, cea de-a treia secţiune a proiectului său a constat în realizarea unui spaţiu dedicat rocilor din România, pe care le-a colectat din toate zonele prin care a umblat prin ţară.

„Sunt roci din toată România, începând de la şisturi verzi din Dobrogea, până la şisturi cristaline din Făgăraş, conglomerate din Ceahlău şi ghips de la Andreiaşu“, îşi prezintă profesorul „laboratorul“ în aer liber.

„REŢIN LECŢIA FĂRĂ SĂ MAI ÎNVĂŢ ACASĂ“

Cu toate aceste instrumente de lucru la îndemână, elevii spun că este mult mai uşor să înveţe geografia. „Reţin lecţia de la clasă, adică direct de pe teren, fără să mai învăţ acasă. Lecţiile de geografie sunt extrem de interesante şi sunt captivat de ieşirile la terenul geografic“, ne spune Alin, un elev al profesorului.

De altfel, poate că experimentele practice explică rezultatele foarte bune obţinute de profesorul Octavian Dragomir cu elevii săi la competiţiile de geografie, judeţul Vrancea fiind reprezentat în premieră de un elev al acestuia, în lotul naţional, la Olimpiada Internaţională de Geografie de la Beijing, care va avea loc în luna august. Extrem de modest, profesorul spune că premiile obţinute de elevii săi sunt meritul acestora.

profesor georgrafie

„Este exclusiv rodul muncii şi efortului elevilor de la Colegiul «Unirea». Este adevărat, am prins şi nişte generaţii de excepţie. Cum este cazul lui Ion Adrian Toma, care în cinci ani, de când lucrăm împreună, a obţinut patru premii I la Olimpiadele Naţionale şi un loc II. Acum este în clasa a XII şi face parte din lotul de patru care va participa la Olimpiada Internaţională de Geografie de la Beijing. Deja, cu rezultatele obţinute până acum, este admis la Universitatea din Iaşi, la Facultatea de Geografie“, ne spune Octavian Dragomir. Profesorul a menţionat că merite îi revin şi colegei sale, Cerasela Stănescu, care l-a pregătit pe Adrian când acesta era la şcoala generală.

O LISTĂ LUNGĂ DE SUCCESE

Profesorul ţine să-i enumere şi pe ceilalţi elevi ai săi care au obţinut menţiuni şi premii speciale la Olimpiada Naţională, respectiv Dragoş Elian Jitea - clasa a IX-a, Ştefania Frunză - clasa a X-a, Andreea Lupu - clasa a XI-a, şi Maria Necula, clasa a XII-a, rezultatele acestora făcând ca judeţul Vrancea să se claseze pe un onorabil loc patru la nivel naţional.

profesor georgrafie

„După o anumită experienţă, rămânem cu o singură idee dominantă: că un profesor este asemenea unei lumânări. Se mistuie pe sine pentru a-i lumina pe alţii. Acesta este domnul profesor Octavian Dragomir, pentru care am cele mai alese consideraţii“, spune Maria Necula, elevă la Colegiul „Unirea“.

Profesorul Dragomir susţine că pentru aceste rezultate, este nevoie de mai multă implicare din partea cadrelor didactice: „Dacă nu se implică şi alţi oameni, s-ar putea ca aceste rezultate să nu aibă continuitate. Mă refer în principal la colegii mei profesori de geografie. Vă dau exemplul din experienţa mea: fac sute de ore de pregătire la şcoală cu elevii pasionaţi de această disciplină şi numai aşa ajungem să obţinem rezultate remarcabile“.

I-a urcat pe elevi pe cele mai înalte culmi din România

La sfârşitul anului trecut, profesorul Octavian Dragomir şi elevii săi au dorit să aducă un omagiu generaţiilor trecute de elevi de la Colegiul „Unirea“, care a sărbătorit, în ianuarie 2016, 150 de ani de activitate. Omagiul s-a transpus prin escaladarea a 15 vârfuri montane din Carpaţi.

profesor

Cu rucsacul în spate, săptămânal sau la două săptămâni, profesorul şi elevii săi au urcat câte un vârf, cele mai înalte din fiecare grupă carpatică: Moldoveanu, Negoiu, Viştea, Parângul Mare, Retezat, Peleaga, Omu, Bucura, Ciucaş, Pietrosul Rodnei, Heniul Mare, Curcubăta Mare, Toaca, Semenic, Padeş.

„Nu ştiu dacă cei care au început acum 150 de ani, pe vremea regalităţii, acest proiect de deşteptare a maselor prin şcoală şi au înfiinţat în Focşani primul liceu din urbe, s-or fi gândit la ce va însemna această şcoală în zilele noastre, dar noi am dorit ca, prin umilul nostru demers, să mulţumim generaţiilor care au adus glorie acestei instituţii şi să arătăm celor din prezent că pentru a fi printre cei mai buni, trebuie să aspiri să ajungi cât mai sus“, spune profesorul Octavian Dragomir.

Focşani



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite