Poveste de 1 milion de euro: fata care a îngenuncheat CNADNR

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Drama Georgianei Ghegeliu, tânăra care, în 2006, şi-a pierdut o mână după ce maşina în care se afla a intrat într-un parapet rupt de pe DN 13, a ajuns la instanţa supremă. De doi ani, fata se luptă pentru despăgubiri de un milion de euro, de la Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România

La 25 de ani, vârstă la care cei mai mulţi tineri se bucură din plin de viaţă, constănţeanca Georgiana Elena Ghegeliu învaţă să trăiască din nou. Să trăiască fără mâna dreaptă.

Viaţa ei s-a schimbat complet într-o dimineaţă de Crăciun, în 26 decembrie 2006. Atunci, alături de Cristian Ion, prietenul ei, Georgiana se afla într-o Dacie 1310 şi mergeau împreună la Braşov, pe DN 13.
În dreptul kilometrului 34, un autoturism Mercedes a intrat pe banda lor de mers. Şoferul a încercat să evite impactul, dar a intrat cu Dacia într-un parapet de pe marginea drumului. O parte din balustradă i-a străpuns fetei mâna. Din păcate, medicii nu i-au mai putut salva braţul drept şi i l-au amputat de la umăr, Georgiana având şi multiple alte fracturi şi contuzie pulmonară.

Constănţeanca a stat în spital 58 de zile, rămânând cu o infirmitate permanentă, aşa cum arată actele depuse de ea la dosar, după ce a dat în judecată Compania Naţională de Autostrăzi şi Dumuri Naţionale din România (CNADNR), administratorul şoselei, pentru a primi despăgubiri. Nici prietenul ei nu a scăpat uşor, el având nevoie de 45 de zile de îngrijiri medicale.

A ales singurătatea

„Viaţa mea s-a schimbat pentru totdeauna după acel accident! Nu mai sunt acelaşi om, nu mai am prieteni şi am ales, de multe ori, să stau singură. Nu pot să mă duc la plajă sau să dansez, cum fac alţi tineri. Chiar şi lucrarea de licenţă am decis să o dau iarna, pentru a nu fi nevoită să port bluze cu mâneci scurte“, ne-a spus Georgiana, prin Viorel Pîslaru, avocatul care o reprezintă în lupta pe care o poartă în instanţă cu CNADNR. De altfel, din cauza problemelor medicale, fata a fost nevoită să-şi amâne un an facultatea, urmând a-şi da licenţa iarna viitoare. În privinţa găsirii unui loc de muncă, spune că nu a reuşit, până acum, să convingă niciun angajator, din cauza problemelor medicale pe care le are. În schimb, pentru a nu depinde în totalitate de alţii, Georgiana s-a înscris la cursurile unei şcoli de şoferi, pe o maşină automată.

Peste toate, însă, durerile inimaginabile, pe care încă le mai are la opt ani de la tragedie, sunt cele care o dărâmă. Ciotul care i-a rămas în loc de mână îi face viaţa un chin, tânăra trecând aproape zilnic prin dureri foarte mari la umăr şi de coloană. Lipsa braţului drept a făcut ca tânăra să se confrunte şi cu o altă afecţiune: scolioza, prin deformarea coloanei vertebrale.

Lupta continuă pentru despăgubiri

Cu actele constatatoare ale accidentului şi cu biletul de externare, Georgiana a dat în judecată CNADNR, în aprilie 2012, cerând daune morale în valoare de un milion de euro. Un an mai târziu, primăvara trecută, Tribunalul Bucureşti a decis că fata este îndreptăţită să primească banii. În schimb, în noiembrie, la recurs, magistraţii Curţii de Apel Bucureşti au hotărât să reducă suma la 200.000 de euro. „În ceea ce priveşte infirmitatea, ea se poate deplasa autonom, iar accesul profesional este limitat, însă acesta nu poate echivala cu o situaţie de îngrădire totală a acestei posibilităţi“, explică magistraţii decizia luată.
Georgiana nu a fost mulţumită de decizie, continuând să-şi caute dreptatea în instanţă, făcând din nou recurs, de data asta la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Termenul la proces, pentru milionul de euro despăgubiri, a fost stabilit pentru luna iunie. De cealaltă parte, nici CNADNR nu a fost de acord cu sentinţa, avocaţii companiei solicitând ca suma să fie mult mai mică, fără a preciza exact valoarea.



Locul tragediei

Un parapet ignorat de Compania de Drumuri a dus la tragedie

Sectorul de drum naţional unde s-a produs tragedia Georgianei a fost inspectat pe data de 25.12. 2006 de reprezentanţii CNADNR, cu doar o zi înainte de accident. Şeful de district din localitatea Feldioara a fost cel care a inspectat zona, precizând într-un raport trimis către şefii lui că parapetul metalic aflat la marginea drumului este deformat şi rupt, adăugând, însă, că acest lucru nu a dus, până atunci, la producerea nicunui accident. Parapaetul defect nu a fost reparat, din lipsă de fonduri, nici în momentul constatării defecţiunii, nici după tragedia Georgianei. „Am fost la locul accidentului, după o vreme, şi am văzut că parapetul nu fusese reparat”, a spus Georgiana, pentru „Adevărul”.

„Suma e exagerat de mare“

În toţi aceşti ani de proces, apărătorii CNADNR au susţinut în faţa magistraţilor că nu compania este vinovată de producerea accidentului. În schimb, legea spune altceva. Conform unei ordonanţe de Guvern din 2002 privind circulaţia pe drumurile publice, „administratorul drumului este obligat să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje conform standardelor în vigoare şi să le menţină în stare corespunzătoare“. În aceeaşi ordonanţă se mai precizează că, în cazul producerii unor accidente, ca urmare a stării tehnice proaste a drumului, cel care întreţine şoseaua „răspunde administrativ, contravenţional, civil sau penal“.
În apărarea lor, reprezentanţii CNADNR au mai invocat în instanţă faptul că acţiunea de acordare a daunelor materiale a fost depusă prea târziu, la şase ani după tragedie, şi că suma cerută este „exagerat de mare, aceasta urmând a fi achitată din bugetul de stat“.

image

Vă mai recomandăm:

FOTO Povestea fetei care a cerut CNADNR un milion euro despăgubiri pentru un accident


 

Constanţa



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite