Cutremurul cu 37 de replici, care a produs un tsunami, a ras satele din Dobrogea şi a dat peste cap circulaţia navelor

Cutremurul cu 37 de replici, care a produs un tsunami, a ras satele din Dobrogea şi a dat peste cap circulaţia navelor

Şabla, tărâmul cutremurelor din Dobrogea de Sud fOTO http://shabla.be/

Cel mai devastator cutremur care a avut loc în Dobrogea s-a produs la 31 martie 1901. Seismul a distrus sate întregi de la malul Mării Negre şi a provocat un tsunami de patru – cinci metri înălţime.

Cutremurul din 1901, de 7,2 grade pe scara Richter, scriu Petre Alexandrescu şi A. Balreş în Revista Pontica, a avut nu mai puţin de  37 de replici în acelaşi an. El a fost urmat de 13 replici în 1902, 7 replici în 1903 şi 4 replici în 1904. Seismul, cu epicentrul în zona Şabla – Cavarna, a ruinat sate întregi de la malul Mării Negre. 

La Mangalia şi Constanţa cutremurul a fost resimţit ca având gradul 8, iar la Jurilovca şi Babadag ca având gradul 7. Cutremurul a generat un tsunami de patru – cinci metri înălţime.
 
Dobrogea de Sud este o zonă cu seismicitate ridicată comparativ cu ţinuturile nordice ale acestei provincii geografice. Aici s-au produs 88% din numărul total al cutremurelor  înregistrate. Astfel, au fost menţionate 170 de cutremure în întreaga Dobroge până în 1929. Numai în sudul Dobrogei se concentrează 117 focare, dintre care 76% în zona Şabla – Capul Caliacra.
 
Mărturiile vremii vorbesc şi de un cutremur care a distrus cetăţile bizone în secolul I şi Dionysopolis la 543. 
Ultimul cutremur
 
În 2009, zona Şabla s-a zguduit din nou, seismul având 5,5 pe scara Richter. Cele mai multe case din zonă au rămas cu geamurile sparte şi pereţii crăpaţi în urma seismului.Cele două clădiri importante din centrul localităţii Şabla, Primăria şi sediul Poliţiei, au fost afectate. 
 
Prof. dr. Gheorghe Mărmureanu, fostul director al Institutului Naţional de Fizică a Pământului, a afirmat, de fiecare dată, că în Marea Neagră se pot produce valuri seismice. Mărmureanu spune că acvitatea seismică de la Şabla, cândva pământ românesc, ar putea provoca un nou tsunami în Marea Neagră. Pericolul este cu atât mai mare cu cât în Marea Neagră, la o adâncime de 400 şi ceva de metri şi până foarte adânc, există depozite imense de hidrogen şi de acid sulfuric.
 
Victime ale anomaliilor magnetice
 
În zona Tuzla- Caliacra se petrec fenomene stranii la suprafaţă, explicate însă prin prisma perturbaţiilor magnetice. Un fost comandant de navă, Valentin Stan, îşi aminteşte că, atunci când trecea cu vaporul prin zona Tuzla-Caliacra, acul busolei se mişca necontrolat. „Aici aşa se întâmplă de când e lumea şi pământul. Timonierul folosea girocompasul, care nu era influenţat de perturbaţiile magnetice“, spune el.
 
Datorită noilor dispozitive de navigaţie, comandanţii ştiu să treacă de această zonă fără să se producă tragedii navale, însă la începutul anilor 1900, atunci când tehnica nu era avansată, în zonă s-au produs multe accidente navale. Vapoarele nu se mai puteau orienta din cauza faptului că busola nu mai funcţiona şi, nu de puţine ori, vasele eşuau sau se loveau de stânci.
 
Nava de pasageri „Împăratul Traian“, construită în 1906 în şantierele din Franţa, a căzut victimă unei astfel de deviaţii magnetice şi a naufragiat pe stânci, la 12 mile de Capul Tuzla, în dreptul satului Tatlageac, în anul 1927.
 
 
Nava Împăratul Traian Arhivă Constantin Cumpănă
 
Presa anilor 1930 a scris despre fenomenele din Marea Neagră. „Din Constanţa ne parvine o ştire care, fără îndoială, va provoca o enormă senzaţie în toate cercurile de ştiinţă din lume. Este vorba de un fenomen curios, constatat de navigatori, care explică întrucâtva cauza ultimelor eşuări de vase. Numeroşi căpitani de vapoare au depus rapoarte la Căpitănia Portului, prin care semnalează că pe Marea Neagră, în drum spre Constanţa, pe litoralul românesc, între Şabla şi Tuzla, busola nu mai funcţionează normal.
 
Pe această distanţă intervine o forţă necunoscută, care face ca acul magnetic al busolei să devieze spre Vest, cu aproximativ 15 grade. Dacă şeful vasului scapă din vedere acest fenomen, foarte des constatat de un an de zile încoace, vasul riscă să eşueze, întrucât se orientează pe un drum greşit, într-o regiune stâncoasă şi foarte periculoasă pentru navigatori.
 
Rapoarte asemănătoare au fost depuse şi de către comandanţii români. Cercurile marinăreşti afirmă că, dacă fenomenul semnalat este un fapt real, nu mai încape îndoială că vaporul «Împăratul Traian» i-a căzut victimă. Actualmente, vasul a deviat foarte mult, înclinându-se din ce în ce. Din cauza greutăţii, vaporul a săpat un şanţ de 90 de centimetri. Apa a înaintat şi a trecut în etajul superior.
 
Lucrările de salvare sunt aproape de prisos“, scria ziarul „Curierul“ vineri, 4 martie 1927, text preluat în volumul „Voiaje neterminate“, semnat de Corina Apostoleanu şi Constantin Cumpănă. Pe 16 iunie, în timpul acţiunilor de dezeşuare a navei, au murit trei marinari.
 
Acesta nu este singurul caz semnalat la Căpitănia Portului Constanţa. Comandantul vaporului englez „Skotisch Bart“, al agenţiei Watson&Yowell, sosind cu vasul la Constanţa, a depus la Căpitănia Portului un raport citat de jurnaliştii de la „Dacia“ pe 6 ianuarie 1928. În raport se arată că „începând din dreptul punctului Şabla şi până la Sud de Constanţa, o forţă necunoscută intervine şi face ca acul busolei să devieze spre vest cu 15 grade, fapt care, de nu s-ar observa, poate cauza o eşuare a vasului, la ţărm, în special când marea nu-i senină“.
 
Cum se explică fenomenul
 
Glicherie Caraivan, cercetător principal la Institutul Naţional de Cercetare – Dezvoltare pentru Geologie Marină, spune că este vorba de un câmp magnetic produs de o falie (o ruptură apărută în scoarţa Pământului, ca urmare a mişcărilor tectonice verticale, care desparte două grupuri de straturi) în zona Şabla. „La Şabla avem o falie inframoesică în structura adâncă a globului, ce trece prin partea mediană a Câmpiei Române, iar câmpul electric şi cel magnetic sunt perturbate. Navigatorii percep astfel mişcări dezordonate ale acului magnetic“, arată cercetătorul.
 
 
 
 
citeste totul despre: