Cum sunt ţepuiţi turiştii pe litoral de o zi de vacanţă plătită în avans. Eroarea repetată făcută în fiecare sezon de hotelieri şi de agenţiile de turism
0LITORAL. Când ajung la mare, având sejurul achitat cu luni înainte, sunt turişti care constată că hotelul nu are habar de venirea lor. Până se rezolvă problema cazării, turiştii pierd, pe banii lor, o zi de concediu.
În fiecare vară, pe litoral se iscă scandaluri între turişti, hoteluri şi agenţiile de turism care le-au vândut biletele la mare. Oamenii constată că vacanţa lor, deşi plătită, nu au cazarea asigurată la hotelul pentru care au optat.
Aşa au păţit şi soţii Constantin şi Liliana din Bistriţa-Năsăud, care şi-au cumpărat biletele pentru litoral, încă din aprilie, printr-o agenţie de turism din oraşul lor. Oamenii au cercetat oferta şi au ales un hotel din staţiunea Saturn, iar perioada de concediu a fost stabilită pentru începutul lunii august.
Numai că lungul drum de la Bistriţa la Constanţa nu s-a încheiat cu odihna visată. Ajunşi la hotel, turiştii au fost nevoiţi să aştepte ore în şir în recepţie, aşezaţi pe bagaje, pentru că gazdele nu aveau disponibile locurile pe care ei le rezervaseră.
Pentru că nu erau singurii în situaţia asta, scandalul a fost imens, oamenii au sunat la OPC să reclame situaţia, dar nici aici nu au avut cui să se plângă. Telefonul verde suna în gol, iar la birourile locale de Protecţia Consumatorilor nu se lucrează în weekend.
Situaţia s-a rezolvat parţial cu o cazare temporară în alt hotel şi abia a doua zi, turiştii au putut să ocupe locurile dorite. La finalul zilei de stres, nervi şi ceartă, oamenii şi-au dat seama că tocmai pierduseră o zi din vacanţa lor, plătită cu multe luni în avans.
„Cert e că ne-am făcut de râs şi în faţa prietenilor noştri veniţi din Irlanda, pe care i-am convins să vină să-şi facă vacanţa în România. Vă daţi seama ce impresie jalnică le-a putut lăsa dezorganizarea? Noi am plătit pachetul de vacanţă cu toţi banii pe loc, bani de care ei s-au folosit din luna aprilie. Aici este o schemă care văd că funcţionează an de an pe litoralul românesc. La vară vom face oricum altă alegere. Ne vom duce să ne cheltuim în altă parte banii, în vacanţa pentru care muncim un an“, a mărturisit revoltat turistul din Bistriţa.
Vina turismului din vârf de sezon
Pentru investitorii din turism, situaţia este prea bine cunoscută. Totuşi, aceştia spun că problema de la cazare nu este un fenomen pe litoralul românesc şi că încurcătura este întâlnită şi la case mai mari. „Asta se întâmplă şi în Bulgaria, sau Grecia, sau Turcia - ca să ne referim la concurenţa noastră directă din Balcani. Iar în ultimii ani astfel de situaţii s-au rărit pe litoralul românesc“, este de părere Dragoş Răducan, vicepreşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc. Dac-ar fi să găsească o explicaţie, Răducan spune că vina este împărţită.
„Toată lumea vrea la mare în vârf de sezon şi nu acceptă alternative. Turiştii insistă să ia bilete în anumite hoteluri în perioade supraaglomerate. Intervine apoi lipsa de comunicare între agenţiile de turism şi unităţile hoteliere, care duc o lipsă acută de personal calificat. Fiecare vrea să vândă bilete, dar agenţiile nu vând în extrasezon că nu le ia nimeni, iar hotelurile vor să profite la maximum de sezon pentru a-şi plăti angajaţii.
Un hotel îşi anunţă oferta către cele 10-20 agenţii cu care are contract, iar acestea vând fără să mai verifice dacă locurile mai sunt disponibile. Astfel că hotelul se trezeşte cu camere dublate şi trebuie să rezolve cum poate cazarea turiştilor. Obligaţia legală este să asiguri cazarea la o unitate de acelaşi rang şi chiar superior. Eu, de exemplu, la hotelul de 3 stele din Jupiter, am primit turişti trimişi de la 2 stele. Dar nu există vreo prevedere care să spună că ei trebuie despăgubiţi pentru ziua pierdută“, explică în detaliu Dragoş Răducan, care conduce un hotel şi deţine o agenţie de turism.
Sfaturi pentru turişti: sunaţi la recepţie să vă asiguraţi de rezervare!
Ca turiştii să evite neplăcerile de la destinaţie, investitorul recomandă o măsură de precauţie necesară în aceste condiţii. „Cu o săptămână-două înainte, turiştii să sune la recepţia hotelului pentru care au optat şi să se asigure că rezervarea lor este făcută, că locul este disponibil înainte să ajungă ei acolo. Să verifice astfel dacă totul este în regulă, să îşi anunţe venirea şi dacă sunt ceva probleme, este timp la dispoziţie pentru găsirea unor soluţii. Este necesară o minimă educaţie turistică pe care românii trebuie să o deprindă“, arată reprezentantul Patronatelor din Turism.
Vă mai recomandăm