FOTO Cum va arăta prima stradă „smart“ din România. Făcută la Cluj cu 6 milioane de lei, va avea sisteme ultramoderne de încărcare a gadgeturilor şi a maşinilor
0O stradă situată într-unul dintre cele mai prăfuite cartiere ale Clujului ar urma să devină, susţin reprezentanţii Primăriei Cluj-Napoca, prima stradă „smart” din România. Proiectul a primit undă verde din partea consilierilor locali, luni, 5 noiembrie.
Strada Molnar Piuariu se află în cartierul Mărăşti, nu are aproape deloc verdeaţă şi este sufocată de trafic şi de maşinile parcate. Lucrurile ar urma să se schimbe radical, după ce strada va fi în întregime reabilitată.
Zona la care se face referire se află în intravilan, foarte aproape de zona centrală a oraşului, are o suprafaţă de 4.466 metri pătraţi şi este alcătuită din tronsonul străzii Molnar Piuariu, dintre străzile Fabricii de Zahăr şi Dâmboviţei, cuprinzând intersecţia cu strada Teleroman.
Potrivit proiectului, parcările ar urma să fie înlocuite cu pomi şi cu spaţii verzi, iar strada va fi transformată într-o zonă prepoderent pietonală, după ce partea rezervată maşinilor va fi redusă considerabil. Totodată, aici ar urma să apară mobilier urban şi bănci cu încărcare pentru telefoanele mobile, stâlpi de iluminat cu tehnologie LED de ultimă generaţie care au încorporate sisteme wifi pentru internet în spaţiu public, plus staţii de încărcare pentru bicicletele şi trotinetele electrice.
„Este vorba desspre un poiect pilot care propune bănci cu încărcare electrică pentru telefoanele mobile şi tablete, plus stâlpi de iluminat cu tehnologie LED de ultimă generaţie care au încorporate sisteme pentru WIFI pentru internet în spaţiu public. Proiectul mai prevede şi dotări precum staţii de încărcare electrice pentru biciclete sau trotinete. Dacă se va dovedi un succes, avem în plan să extidem astfel de proiecte şi la nivelul altor străzi din oraş”, a precizat directorul Direcţiei de Dezvoltare din Primăria Cluj-Napoca, Ovidiu Cîmpean, cel care coordonează acest proiect.
Vor apela la fonduri europene
Lucrările ar urma să fie realizate cu fonduri europene nerambursabile prin Programul Operaţional Regional 2014-2020, Axa prioritară 4, Obiecitvul specific 4.1: Reducerea emisiilor de carbon în municipiile reşedinţă de judeţ prin investiţii bazate pe planurile de mobilitate urbană durabilă. Costurile au fost estimate la aproape 6 milioane de lei (5,965 milioane de lei).
Aşa ar urma să arate prima stradă smart din România. Proiectul a fost realizat de biroul de poriectare Planwerk
Totodată, în proiect este prevăzut ca durata de proiectare şi de execuţie a lucrărilor să se întindă pe durata a 9 luni, iar durata de implementare integrală cu toate activităţile suport, adică achiziţii şi publicitate, să nu depăşească 15 luni de la data implementării proiectului.
Autorităţile au aşteptări mari de la acest proiect
Realizatorii proiectului, biroul de proiectare Planwerk, şi beneficiarul, Primăria Cluj-Napoca, estimează că reabilitarea străzii va aduce o serie de beneficii. Astfel, în zonă ar urma să fie înregistrată o scădere a gazelor cu efecte de seră, concomitent cu creşterea numărului de biciclişti şi pietoni. Nu în ultimul rând, se mizează pe reducerea semnificativă a traficului motorizat înregistrat în această zonă şi, implicit, la scăderea poluării, inclusiv a celei fonice.
În premieră naţională, este vorba de prima stradă inteligentă cu toate facilităţile şi dotările de ultimă generaţie, mă refer la strada Molnar Piuariu. Va avea toate dotările unei străzi smart din Europa, de la sistemul de iluminat public şi Wi-Fi, bănci cu încărcare pentru telefoane şi staţii de încărcare pentru bicicletele şi trotinetele electrice. Va fi un model de stradă inteligentă pe care o vom replica şi în alte părţi ale oraşului, fiind un model de realizare a unor astfel de structuri urbane în România Emil Boc, primarul Clujului.