Explicaţia blocajelor de circulaţie din Cluj: „10-12 muncitori stau în coada uneltelor ori se foiesc pentru a trece timpul şi a încasa banii”
0
Sutele de evenimente organizate cu ocazia primirii titlului de Capitală Europeană a Tineretului au fost umbrite de blocajele zilnice de circulaţie cauzate de şantierele neflinalizate la cele mai importante străzi. O principală cauză este coordonarea deficitară din partea administraţiei clujene a lucrărilor de infrastructură pornite concomitent în mai multe zone ale municipiului, consideră membri Consiliului Civic Local.
Specialiştii Consiliului Civic Local, ONG-ul care monitorizează activitatea Primăriei Cluj-Napoca, au analizat reproşurile adresate primarului Emil Boc, în cursul şedintelor Consiliului Local Cluj-Napoca din lunile august şi septembrie care s-au concentrat pe “ritmul lent al lucrărilor de infrastructură, blocajele frecvente în circulaţia maşinilor şi a pietonilor calitatea îndoielnica a lucrărilor executate dar şi oportunitatea proiectului cu finanţare europeană în anul dedicat Capitalei Europene a Tineretului”.
“Singurele explicatii pe care le putem înţelege pentru întârzierile în executarea proiectului sunt legate de dificultăţile în coordonarea de către beneficiar a şantierelor dar şi tărăgănarea de către constructori a termenelor de executare şi predare, întrucât le este dificil să tragă sumele bugetate şi să justifice cu devize acoperitoare volumele de lucrări executate. Cum să putem înţelege altfel, dacă pe o distanţă de 20-40 ml vedem zilnic cel puţin 10-12 muncitori care stau în coada uneltelor ori se foiesc pentru a trece timpul şi a încasa banii?”, au concluzionat reprezentanţii Consiliului Local.
Observaţiile Consiliului Civic Local
În conturarea pozitiei specialiştilor Consiliului Civic Local (CCL), după reuniunea din 15 septembrie, au fost concluzionate câteva aprecieri:
•Lucrările proiectate şi executate în cadrul proiectului “Oraşul comoară” sunt oportune şi binevenite pentru căile de transport şi reţeaua de utilităţi a oraşului şi răspund cerinţelor exprimate în timp de CCL, mai ales în ceea ce priveşte introducerea în subteran a reţelelor de cablu de telefonie fixă, de televiziune, de alimentare cu energie electrică dar şi extinderea pistelor pentru biciclete, pentru pietoni si pentru parcarea autoturismelor în afara tramei de circulaţie auto şi pietonală.
•Lucrările pe traseului liniei de tramvai din Mănăştur până la Bulevardul Muncii-Emerson trebuiau finalizate în cursul acestei veri şi întregită fluenţa şi viteza de transport pe întregul sector.
•Atacarea, concomitent în mai multe zone a oraşului, a execuţiei lucrărilor pregătitoare şi a celor de modernizare a fost bine gândită însa nefinalizarea operativă- concomitent cu deschiderea altor zone de lucrări - a perturbat major viaţa oraşului şi a locuitorilor săi, un număr mare de activităţi comerciale au fost închise ori suspendate pe termen lung.
•Capacitatea de coordonare a tuturor constructorilor din partea Primariei Cluj-Napoca (beneficiarul proiectului) s-a dovedit deficitară şi în cele mai multe cazuri a eşuat (proiectele mari au nevoie de control ferm şi riguros asupra constructorilor locali).
•Promisiunile primarului cu privire la termenele de încheiere a lucrărilor pe anumite porţiuni au devenit motive de nervozitate în rândul cetăţenilor întrucât aşteptările lor au rămas neonorate.
•Calitatea lucrărilor reieşită din datele proiectului este la nivelul standardelor europene , acoperirea cu resurse de finanţare este mai mult decât generoasă pentru că s-a fundamentat pe tarife competitive şi complete.
Concluzii
“În acest context singurele explicatii pe care le putem înţelege pentru întârzierile în executarea proiectului sunt legate de dificultăţile în coordonarea de către beneficiar a şantierelor dar şi tărăgănarea de către constructori a termenelor de executare şi predare, întrucât le este dificil să tragă sumele bugetate şi să justifice cu devize acoperitoare volumele de lucrări executate. Cum să putem înţelege altfel, dacă pe o distanţă de 20-40 ml vedem zilnic cel puţin 10-12 muncitori care stau în coada uneltelor ori se foiesc pentru a trece timpul şi a încasa banii? Cum să percepem reacţiile de revoltă şi de tragere de timp a unor lucrători locali, contrariaţi că muncitorii veniti din alte ţări sunt plătiţi la sume duble şi triple? Daca acestea sunt cauzele pentru care sunt revoltaţi clujenii, de ce în Consiliul Local nu sunt discutate aspectele reale ale şantierelor din municipiu şi nu sunt administrate măsurile fireşti?”, se întreabă cei din Consiliul Civic Local.
Citeşte şi