Cum a fost posibil accidentul dramatic în care un om de afaceri din Cluj a căzut de la 3.000 de metri. Specialist: „Fiecare paraşutist are asupra lui două paraşute“

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Vlad Lupaş (27 de ani), directorul comercial al unui lanţ de restaurante din ţară şi străinătate, a murit sâmbătă în urma unui salt cu paraşuta din avion de la 3.000 de metri. Poliţiştii clujeni şi o echipă de la Centrul de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile au deschis anchete. Bărbatul avea doi copii, iar al treilea era pe drum.

O sâmbătă de relaxare s-a transformat într-o tragedie în judeţul Cluj: un paraşutist a murit după ce a sărit de la 3.000 de metri altitudine, dintr-un avion uşor, şi nu i s-a deschis paraşuta. Tânărul avea 27 de ani, se numea Vlad Lupaş şi era unul dintre fondatorii lanţului de restaurante Salad Box. 

Făcea paraşutism de 6 ani, avea circa 400 de salturi la activ şi era unul dintre cei mai buni paraşutişti de la Clubul Sportiv SkyDive Transilvania, ce-şi desfăşoară activitatea pe aerodromul de la Luncani. Soţia sa era şi ea amatoare de paraşutism, dar nu a mai sărit în ultimele luni – spun prietenii – pentru că e însărcinată cu al treilea copil.

Ce zice instructorul de la clubul unde zbura

Vlad Lupaş a zburat sâmbătă pentru ultima oară de pe aerodromul Luncani, la Clubul Sky Dive Transilvania, într-un avion mic cu o capacitate de patru persoane. Doru Baciu, preşedintele Asociaţiei Club Sportiv Skydive Transilvania, instructor de paraşutism, ne-a declarat iniţial că este vorba de un „incident ce a dus la un accident“:

„I s-a deschis accidental paraşuta de rezervă şi l-a scos din avion“. După-amiaza ne-a mărturisit că Vlad i-a fost elev şi prieten, că era unul dintre cei mai buni paraşutişti de la club. „Mi-a fost elev. Dureroasă pierdere. Şi prieten. Cam 99% dintre toţi care vin aici suntem prieteni“, afirmă Doru Baciu (foto în drepta, sursa foto: Facebook/Doru Baciu). Potrivit acestuia, Vlad Lupaş era unul dintre cei mai buni paraşutişti de la club. Avea circa 400 de salturi la activ.

Întrebat ce ştie despre nenorocire, acesta a spus că el a sărit cu paraşuta chiar înaintea lui Vlad: „În prima fază, s-a identificat că s-a deschis paraşuta accidental, în avion, şi a fost smulsă de curenţii de aer. Paraşuta de rezervă. (...) Că atunci când a fost smuls de curentul de aer, a smuls paraşuta afară, l-a smuls şi pe el afară şi s-ar fi lovit de fuselaj“, zice acesta.

Baciu a trecut printr-un incident similar în 2004, dar atunci paraşuta i-a rămas deschisă şi a zburat.

Explicaţii despre paraşutism

Directorul Aeroclubului României, George Rotaru, pilot de profesie, cu 4.000 de zbor la activ, a explicat pentru „Adevărul“ câteva lucruri teoretice despre paraşutism. Spune că paraşutiştii sunt mai multe categorii, în funcţie de pregătirea pe care o au.

„Cei care se pregătesc ca să obţină licenţa de paraşutist, cei începători, parcurg un curs teoretic, învaţă, printre altele, ce înseamnă paraşuta, cum este construită, cum zboară, după care se fac nişte salturi. La început, elevul părăseşte aeronava şi paraşuta i se deschide automat. După aproximativ zece salturi automate – când nu deschide elevul paraşuta -, în funcţie de evaluarea pe care o fac instructorii care pregătesc elevul, acesta începe să sară la liber - cum se numeşte în limbajul nostru, adică părăseşte aeronava şi îşi deschide singur paraşuta. După 25 de salturi urmează un examen scris şi un salt de examinare urmărit de un instructor care sare în paralel cu elevul şi urmăreşte cum părăseşte aeronava, cum aterizează. E foarte important pentru că după obţinerea licenţei o să facă asta singur“, explică George Rotaru.

Potrivit acestuia, o zi normală de zbor începe cu o pregătire teoretică în dimineaţa zilei respective, când se stabilesc activităţile şi o serie de responsabili. Când se zboară, în avion e un instructor de zbor, iar la sol e un alt responsabil care urmăreşte cum părăsesc toţi paraşutiştii aeronava, unde aterizează, se asigură că totul este în regulă. 

„Fiecare paraşutist sare cu o anumită paraşută - sunt de mai multe tipuri, sunt mai mari, mai mici, de viteză mai mică, mai mare  - totul ţine de nivelul de pregătire al fiecăruia. Se sare în funcţie de calificarea pe care o are fiecare ca paraşutist“, declară George Rotaru. Acesta mai spune că pentru a sări de la 4.000 de metri altitudine trebuie să ai experienţă şi „câteva sute bune de salturi“.

„Când se sare, fiecare paraşutist are asupra sa două paraşute, paraşuta principală şi cea de rezervă, şi un altimetru, un aparat ce arată înălţimea. Şi mai au un aparat de siguranţă, un aparat prins pe paraşute. Şi dacă se întâmplă ceva, prin absurd, şi paraşutistul nu deschide la momentul potrivit paraşuta aparatul declanşează automat. Un aparat de siguranţă, aşa se numeşte“, afirmă acesta despre cum se petrec lucrurile la Aeroclubul României.

El mai subliniază că e important şi cum e împachetată paraşuta ca să se deschidă „într-o secvenţă corectă ca să se deschidă cum trebuie“. Întrebat dacă la Aeroclubul României s-au înregistrat cazuri când s-a deschis prima paraşuta de rezervă acesta a spus că nu a fost cazul, dar că e posibil. „Teoretic este posibil“, afirmă acesta.

Filmul tragediei

Un şofer care trecea pe DN1 a sunat, în jurul orei 11.00, la 112, anunţând nenorocirea. Purtătorul de cuvânt de la ISU Cluj, Andrei Biriş, a spus că un echipaj de pompieri a fost trimis la Luncani în urma apelului, dar a fost chemat înapoi după ce s-a aflat că o ambulanţă se afla în zonă şi a fost redirecţionată spre locul accidentului. Medicii ajunşi nu au mai putut face nimic pentru tânăr. „Bărbatul a fost găsit fără semne vitale“, a declarat şeful Serviciului Judeţean de Ambulanţă Cluj, Horea Simu.

La faţa locului au ajuns şi poliţiştii. Purtătorul de cuvânt al IPJ, Daniel Graur, ne-a declarat că s-a deschis un dosar in rem pentru ucidere din culpă în cazul tânărului paraşutist.

image

Vestea i-a şocat pe toţi

Vestea a venit ca un şoc pentru familie. Mama paraşutistului nu-şi putea stăpâni lacrimile ieri la locul tragediei. 

Nici prietenilor şi cunoştinţele tânărului nu le vine să creadă că s-a petrecut o astfel de nenorocire. Unii au postat mesaje emoţionante pe pagina de Facebook a soţiei paraşutistului.

Un astfel de mesaj e cel al lui Renee Radu Ariana Morea:

„Andreea, ştiu, cuvintele sunt de prisos în momente ca şi acestea. Orice am spune orice am face nu putem să dăm timpul înapoi. Vreau să îţi spun doar ca Vlad a iubit cerul, atât de mult încât îi plăcea să zboare şi mai apoi să plonjeze în marea cea albastră de lumină. Sărea alături de prietenii lui. Dar astăzi el este în Lumină alături de Creatorul nostru. Cât pentru tine şi copilaşii tăi nu pot decât să îţi amintesc un lucru care să te liniştească. Dumnezeu însuşi prin Cuvântului promite că o să aibă grijă de voi. Fiţi binecuvântaţi“.

Mesajele au venit nu doar din Cluj, ci şi de la amici din Indonezia şi Anglia.


Vlad Lupaş  FOTO Facebook/Andreea Lupaş

vlad lupas foto facebook andreea lupas

Mai puteţi citi:

Prietenii paraşutistului mort la Cluj, mesaje pe Facebook: „Suntem şocaţi“

Prietenii şi cunoştinţele lui Vlad Lupaş, paraşutistul care a murit azi la Cluj, au postat, pe reţelele de socializare, mesaje de susţinere a familiei acestuia.

Mărturia instructorului care a sărit din avion cu câteva secunde înaintea paraşutistului mort la Cluj: „Era unul dintre cei mai buni“

Doru Baciu, preşedintele Asociaţiei Club Sportiv Skydive Transilvania, instructor de paraşutism, spune că Vlad Lupaş i-a fost elev şi prieten, că era unul dintre cei mai buni paraşutişti de la club.

Cine era omul de afaceri găsit mort în Cluj, căruia nu i-a funcţionat paraşuta. „I s-a deschis accidental paraşuta de rezervă şi l-a scos din avion”

Un tânăr de 27 de ani a fost găsit sâmbătă, 15 octombrie, pe marginea drumului de un şofer care a sunat la poliţie. Acesta murise la impactul cu solul, reiese din primele informaţii. La faţa locului sunt procurori care investighează cazul. Reprezentanţii clubului de unde a zburat spun că tânărului i s-a deschis accidental paraşuta de rezervă.

Cluj-Napoca



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite