Cum face un clujean bani cinstiţi din Pokemon Go. Proiectul care-i premiază pe jucători şi promovează afaceri
0Principalul câştig pe care-l au cei circa 80 milioane de utilizatori de Pokemon Go din lume este faptul că sunt scoşi din case şi fac mişcare, neexistând în acest moment niciun avantaj material. Un antreprenor din Cluj s-a gândit să schimbe acest lucru. Proiectul lui Lorand Minyo, Pokemondo, aduce premii jucătorilor de Pokemon Go şi promovează afacerile locale.
Cu o zi înainte ca Pokemon Go să fie disponibil oficial în România, adică pe 15 iulie, IT-istul clujean Lorand Minyo (35 de ani) a lansat platforma Pokemondo.co, care permite monetizarea aşa-zisei isterii a monstruleţilor de buzunar (termenul Pokemon este prescurtarea de la poket monsters – monştii de buzunar-nr).
“Imaginaţi-vă prima versiune a Pokemondo ca un ziar online de mică publicitate. Restaurantele, barurile şi alte localuri îşi adaugă ofertele pentru jucători, iar jucătorii beneficiază de acestea prezentându-se la locaţia respectivă”, explică pentru “Adevărul” întreprinzătorul.
Pentru a înţelege cum fucţionează Pokemondo trebuie să avem câteva noţiuni de bază despre Pokemon Go. Jocul este simplu: după ce ai descărcat aplicaţia, pe ecranul telefonului îţi apare o hartă Google Maps care te informează unde sunt pokemonii. Pentru a-i captura trebuie să te deplasezi fizic în zona indicată de GPS-ul telefonului. Când te afli în apropierea Pokemonului, vei porni camera mobilului şi datorită modulului de realitate augmentată, vei vedea creatura suprapusă pe mediul înconjurător.
Monstruleţii sunt capturaţi cu o pokeminge pe care o vei arunca virtual spre ei. Scopul este să ai cât mai mulţi monstruleţi, pe care îi poţi dezvolta cu ajutorul unor resurse şi îi vei folosi, apoi, în lupta cu alţi vânători de pokemoni pentru a cuceri mai cât mai multe “gymuri” (săli de sport unde poţi să-ţi antrenezi monstruleţii şi să obţii resurse). Pentru a juca Pokemon Go este obligatoriu să ieşi din casă şi să deplasezi cât mai mult.
“Imaginaţi-vă prima versiune a Pokemondo ca un ziar online de mică publicitate. Restaurantele, barurile şi alte localuri îşi adaugă ofertele pentru jucători, iar jucătorii beneficiază de acestea prezentându-se la locaţia respectivă”, explică Lorand Minyo, antreprenor

Aşa arată ofertele de pe Pokemondo.co
Cum funcţionează Pokemondo
Clujeanul Lorand Minyo crede că “ingredientul” care a contribuit esenţial la succesul Pokemon Go este “mecanismul jocului de a forţa jucătorii să facă mişcare într-un mod interactiv şi plăcut”. Practic, mişcarea fizică este principalul câştig pe care-l au vânătorii de pokemoni, întrucât dezvoltatorii jocului nu au prevăzut câştiguri materiale pentru aceştia. Aici intervine ideea lui Lorand, care s-a gândit la o modalitatea de a-i premia pe jucători pentru efortul lor. Practic, aceştia au două posibilităţi de a obţine câştiguri din pasiunea lor.
Pe de o parte, pe siteul pokemondo.co apar diverse oferte speciale care se aplică doar jucătorilor de Pokemon Go din partea unor firme cu domenii diferite de activitate. De exemplu, în acest moment o berărie din Bucureşti a oferit cinci meniuri de prânz gratuite pentru primii cinci jucători de Pokemon Go care ajung la locaţie, un restaurant din Cluj oferă o supă gratuită la fiecare comandă pe care o plasează un jucător, iar un spaţiu de coworking din Cluj oferă 20% reducere pentru jucători. O altă modalitate prin care vânătorii de Pokemoni pot obţine diferite premii este să folosească resursa numită “lure” (în română ispitire-nr).
Această “momeală” pentru pokemoni a fost concepută pentru zilele în care jucătorii nu au chef să iasă din casă. Plasarea „momelii” într-un loc are ca efect atragerea în zonă a mai multor monstruleţi. De exemplu, dacă un jucător îşi activează această resursă în momentul în care se află într-un restaurant, în acel loc vor apărea mai mulţi pokemoni şi, odată cu ei, şi mai mulţi vânători de pokemoni. Rezultatul: restaurantul câştigă mai mulţi clienţi, mai ales dacă ştie să-i atragă pe jucătorii odată ajunşi acolo cu oferte speciale, iar jucătorul care şi-a pus la dispoziţie „momeala” primeşte recompensa pusă la bătaie de restaurant, o cină gratuită de exemplu.
“Cu o zi înainte ca jocul să fie disponibil şi în România am lansat site-ul de prezentare pokemondo.co, iar investiţia a fost de 50 de lei şi două ore de muncă. Această investiţie a fost deja recuperată. Din momentul în care am realizat că există o oportunitate şi am lansat site-ul au trecut 24 de ore, iar validarea ideii a durat încă o săptămână”
Lorand Minyo, antreprenor
Valabil în România şi Anglia
Rolul siteului pokemondo.co este de a-i pune în legătură pe reprezentanţii afacerilor cu vânătorii de monstruleţi. Astfel, pe site te poţi înscrie ca firmă – şi să plasezi recompense şi oferte speciale sau ca jucător – caz în care în care vei fi informat în legătură cu aceste oferte.Firmele ale căror oferte apar pe site trebuie să plătescă o anumită taxă.
“În momentul de faţă există aproape 300 de persoane înscrise în Pokemondo, majoritatea reprezentând afaceri. Business-urile pentru care se pretează sunt diverse, dar aş menţiona baruri, restaurante, terase, muzee şi orice alte locaţii fizice care interacţionează fizic cu publicul şi au o componentă comercială”, a declarat clujeanul pentru “Adevărul”. Antreprenorul susţine că afacerile care au apelat la Pokemondă au înregistrat creşteri ale numărului de clienţi. Pokemondo este valabil în România şi în Anglia şi funcţionează independent de jocul Pokemon Go.
“Deşi am contactat producătorii jocului, nu am primit un răspuns din partea lor, însă timpul este de partea noastră. Ar fi însă pueril ca Pokemondo să fie perceput ca o ameninţare de către Niantic, având în vedere că încasările lor depăşesc 2 milioane de dolari în fiecare zi”, explică Lorand. El crede că Pokemondo aduce un avantaj şi pentru dezvoltatorii jocului: “timpul petrecut în aplicaţie de către jucători şi ulterioara dependenţă percepută a business-urilor”.
Investiţie de 50 de lei şi două ore
Antreprenorul clujean a avut din 2013 şi până astăzi nu mai puţin de patru start-up-uri în domeniul cosmeticelor, sănătate, o aplicaţie de recunoaştere video şi recent, Pokemondo. El crede că ingredientele unui start-up de succes sunt “experienţa eşecului, oameni foarte capabili şi mai presus de toate, timing-ul perfect”.
În ceea ce priveşte sincronizarea, la Pokemondo aceasta a fost perfectă, fiind primul start-up din Europa care a avut la bază Pokemon Go: “Cu o zi înainte ca jocul să fie disponibil şi în România am lansat site-ul de prezentare pokemondo.co, iar investiţia a fost de 50 de lei şi două ore de muncă. Această investiţie a fost deja recuperată. Din momentul în care am realizat că există o oportunitate şi am lansat site-ul au trecut 24 de ore, iar validarea ideii a durat încă o săptămână”. Din punct de vedere al resurselor Pokemondo înseamnă o echipă de cinci persoane “oameni pasionaţi, extrem de capabili şi servere stabile”.
Pokemondo a intrat, zilele trecute, în parteneriat cu cea mai mare agenţie de publicitate din Cluj, Vitrina. Lorand spune că e prematur să vorbească deja despre rezultatele financiare ale afacerii. Cea mai mare provocare cu care se confruntă acum în proiectul Pokemondo este “faptul că o zi are doar 24 de ore”. Deşi a reuşit să transforme Pokemon Go într-o afacere, Lorand nu este un pasionat al jocului: “din păcate, şi în mod ironic, nu prea mai am timp să mă joc. În general petrec câteva minute pe zi, iar in week-enduri puţin peste o oră”.
Cine este Lorand Minyo
Lorand Minyo (35 de ani) şi-a început cariera ca om de marketing şi de vânzări la Trilulilu şi a lucrat ulterior pentru companii precum Jaguar, Land Rover, H&M, Duracell, Pringles, Microsoft, Regus şi HP. Este asociat în companiile Neveli, Tag Worldwide, Evozon, Start-Up Chile, asiqo şi (INC)3. Pe site-ul său se defineşte ca “Entrepreneur, Marketer, Product Guy. Moonshot thinker (Antreprenor, om de marketing, specialist în dezvoltarea produselor. Acel gânditor adept al Moonshoot – un proiect ambiţios, de explorare, întreprins fără nici o aşteptare a rentabilităţii sau a beneficiilor pe termen scurt). Îi place simplitatea în business şi este obsedat de rezolvarea problemelor cu ajutorul tehnologiei.
Citeşte şi:
Pokemon schimbă drumul pentru pieton: cum ar putea arăta străzile viitorului
Mina de aur Pokémon Go: cine câştigă milioane pentru că îţi place atât de mult