Ce încearcă să-ţi transmită maşina prin semnalele luminoase din tabloul de bord. Semnificaţia tuturor simbolurilor auto

Ce încearcă să-ţi transmită maşina prin semnalele luminoase din tabloul de bord. Semnificaţia tuturor simbolurilor auto

Semnale luminoase din tablou de bord al maşinii  FOTO: autoeconom.ro

Tabloul de bord al maşinii cuprinde mai multe semnale luminoase care de avertizare. Autovehiculele de ultimă generaţie sunt concepute să semnalizeze prin semnale optice sau acustice, diverse simboluri, precum şi prin mesaje scrise.

Simbolurile care apar pe bord şi semnificaţia fiecăruia dintre ele au fost detaliate de mecanicii platformei online autoeconom.ro (sursa foto a imaginilor din text). Materialul scris de aceştia – şi postat pe blogul platformei - explică în detaliu la ce ar fi bine să fiţi atenţi atunci când conduceţi maşina.

Care sunt simbolurile şi ce înseamnă fiecare dintre ele:

1. Lumina de avertizare a defectării funcţionării motorului – de culoare roşie sau galbenă la unele maşini sau literele EDC“ ce înseamnă engine diesel control

Aprinderea acestui semn îl atenţionează pe şofer că motorul nu funcţionează cum trebuie sau că sistemul de control al funcţionării motorului este defect. Soluţia în acest caz e un control urgent la un service auto, în caz contrar există posibilitatea avarierii grave a motorului.

2. Lumina de avertizare a presiunii de ulei

 

Dacă e de culoare ROŞIE

Se stinge imediat după pornirea motorului. Dacă rămâne aprinsă atunci e bine (şi obligatoriu) să opriţi de îndată motorul. Dacă alegeţi să ignoraţi acest avertisment, e bine să ştiţi că puteţi gripa motorul. De ce se aprinde lumina? Apare o lipsă de presiune de ulei din motor, iar motivele pot fi: ulei degradat din cauza neschimbării la termenul stabilit sau contaminării acestuia cu combustibil, îmbâcsirea filtrului de ulei şi funcţionarea necorespunzătoare a supapei acestuia, uzura mărită a lagărelor, şi defectarea pompei de ulei.

Dacă e de culoare GALBENĂ

Înseamnă un nivel foarte scăzut al uleiului, sub nivel minim. Dacă se aprinde acest semnal şi sunteţi în trafic, sfatul mecanicilor este să vă continuaţi drumul până la cel mai apropiat service şi completarea uleiului de motor cu tipul potrivit. E bine de ştiut că în momentul apariţiei acestui semnal luminos poate rămâne aprins o perioadă, dar ignorarea lui poate duce la defectarea gravă a motorului.

La unele maşini, funcţia care te avertizează că ai probleme cu uleiul de motor e una prin cuvinte – apare mesajul „LOW LEVEL OIL“.

3. Lumina de avertizare a supraîncălzirii motorului – de culoare ROŞIE

Aprinderea acestui semnal luminos înseamnă că sistemul de răcite al maşinii voastre nu funcţionează cum trebuie. Dacă becul rămâne aprins şi după ce porniţi motorul şi atunci asta se traduce printr-un nivel scăzut al lichidului de răcire/al antigelului. Trebuie să opriţi urgent motorul, să verificaţi nivelul antigelului şi să mai puneţi antigel până la nivelul maxim.

De ce se aprinde acest semnal? Motive: pierderea de lichid, ruperea curelei de transmisie a pompei de apă, defectarea termostatului (blocat pe poziţia închis), nefuncţionarea sau funcţionarea defectuoasă a ventilatorului de răcire, înfundarea radiatorului de răcire (circulaţia prin interior a agentului de răcire), blocarea curentului de aer prin radiator datorită insectelor, şi altele.

Ce nu trebuie să faceţi: să nu desfaceţi buşonul vasului de expansiune cât timp motorul e cald!! De ce? Vă puteţi opări!

4. Lumina de avertizare a încărcării acumulatorului – de culoare ROŞIE

Porniţi motorul şi acest semnal rămâne aprins (acesta se poate aprinde şi în timpul funcţionării), atunci  problema este la sistemul de încărcare. Motivele: ruperea curelei de transmisie la alternator, defectarea alternatorului, contacte imperfecte, cleme de fixare şi borne oxidate sau întrerupte, fuzibili defecţi, baterie defectă. Puteţi circula cu maşina până la cel mai apropiat service, dar ar fi bine să deconectaţi cât mai mulţi sau toţi consumatorii ca să vă ţină baterie până la service.

5. Lumina de avertizare a funcţionării bujiilor incandescente (numai în cazul motoarelor diesel) sau defectării sistemului de supraveghere al funcţionării motorului prin aprinderea intermitentă a luminii

Aceasta se aprinde la prima pornire, iar durata iluminării depinde de temperatura exterioară (cu cât este mai mică temperatura, cu atât aceasta va rămâne aprinsă mai mult timp). Ce trebuie să faceţi? Să nu porniţi motorul decât după stingerea semnalului luminos. Dacă nu se stinge sau dacă luminează intermitent, specialiştii vă sfătuiesc să mergeţi urgent la service.

6. Lumina de avertizare a sistemului de frânare – de culoare ROŞIE

Dacă nu se stinge după ce porniţi motorul, atunci acest simbol înseamnă mai multe nereguli/defecţiuni precum: lipsa lichidului de frânare din vasul pompei de frână, frâna de mână acţionată sau lipsă presiune de frânare din circuitele de frânare. Verificaţi toate cele enumerate mai sus şi apoi porniţi maşina, iar dacă lucrurile nici asta nu a dus la stingerea becului, atunci mecanicii vă sfătuiesc să mergeţi cu viteză mică la cel mai apropiat service auto.

7. Lumina de avertizare a frânei de staţionare activată sau trasă – de culoare ROŞIE

Dacă acest semnal luminos nu s-a stins înseamnă că frâna de staţionare (de mână) a rămas activată sau trasă. Dacă mergeţi cu maşina şi acest simbol e încă aprins e bine să ştiţi că vă veţi deplasa cu greutate, sistemul de frânare al roţilor din spate se va încălzi.
 

Mai puteţi citi:

Cum alegem fără greş uleiul potrivit pentru maşină. Diferenţe esenţiale între lubrifianţii minerali şi cei sintetici

Site-ul care ştie toate „secretele“ maşinii pe care vrei să o cumperi. „Dacă maşina este praf va fi întotdeauna arătoasă“

Cum să nu te laşi păcălit de samsarii de maşini. Ponturi care-i dau de gol pe ţepari şi te ajută să afli dacă maşina are kilometrajul măsluit

Ghid de verificare a unui autoturism second-hand. Cum să mergi cu lecţia învăţată când cumperi o maşină

citeste totul despre: