Ghid de verificare a unui autoturism second-hand. Cum să mergi cu lecţia învăţată când cumperi o maşină
0Un tânăr cu experienţă în domeniul vânzărilor a scris două ghiduri practice de verificare a maşinilor second-hand care provin din România sau din Uniunea Europeană. Fiecare ghid e gratuit, poate fi descărcat online şi explică, pe înţelesul omului de rând şi până la cel mai mic detaliu, aspectele care ar fi bine să le verifice cumpărătorul unei maşini second-hand.
Cu o experienţă de peste 10 ani în domeniul vânzărilor de maşini, Mihai Cune îşi doreşte o piaţă auto second-hand transparentă şi onestă în care să nu vorbim de oameni păcăliţi şi de samsari. Primul pas l-a făcut în urmă cu aproape jumătate de an când a creat inspectorauto.ro, un site unde poţi vedea online, din orice loc al ţării, istoricul maşinii, iar contra cost poţi cere şi informaţii suplimentare despre autoturismul pe care-l verifici.
„În completarea posibilităţii de a verifica istoricul maşinii online am creat şi un ghid de inspecţie pe care oamenii pot să-l descarce şi să-l completeze atunci când vizionează o maşină pe care vor să o cumpere”, spune Mihai Cune.
Al doilea pas a fost scrierea a două ghiduri practice de verificare a unei maşini second-hand produsă în România sau în Uniunea Europeană (foto în dreapta, credit foto: inspectorauto.ro). Potrivit acestuia, fiecare ghid e scris simplu, pe înţelesul tuturor, are 6 pagini şi 53 de puncte de verificare şi consultarea lor nu vrea să substituie în vreun fel verificarea online a istoricului maşinii şi nici controlul într-un service, etape foarte importante în cumpărarea unei maşini.
Ghidul cuprinde 7 puncte mari în care sunt foarte detaliate toate aspectele care trebuie verificate când faceţi o investiţie într-o maşină second. „Acest ghid este menit să-l aducă pe client mai degrabă în zona raţională a procesului de achiziţie şi să-l îndepărteze de sfera emoţională, care poate mult mai uşor să-l conducă spre o alegere păguboasă”, consideră autorul ghidului.
80% din maşinile aduse în România au kilometrajele date înapoi
Scopul principal al ghidurilor e să-i facă pe oameni foarte atenţi la ceea ce cumpără, să judece la rece toate aspectele şi apoi să achiziţioneze maşina. „Un vânzător care ştie să vorbească şi un automobil curat, aparent îngrijit, pot să apeleze la emoţionalul cumpărătorului foarte uşor, iar acesta să lase garda jos, să fie mai puţin atent la ceea ce e pe cale să cumpere”, spune Mihai Cune (foto în dreapta, credit foto: arhivă personală).
Acesta avertizează că din estimările sale, de care a scris şi pe blogul site-ului creat, aproximativ 80% dintre maşinile aduse în România din alte ţări au kilometrajele date înapoi. Însă, aceasta nu este întotdeauna cea mai mare problemă: 60% dintre maşini au vicii ascunse. Iar acestea nesesizate în momentul cumpărării duc la cheltuieli uriaşe şi neprevăzute.
Care sunt etapele de care trebuie să ţineţi cont când vreţi să cumpăraţi o maşină second-hand
1. Verificarea istoricului înainte de vizionare (să vă notaţi date despre maşină – VIN, adică numărul de înregistrare a maşinii/numărul şaşiului; marca, anul fabricaţiei, tracţiune, rulaj, dacă are timbrul de mediu plătit sau nu etc)
2. Vizionarea maşinii. Începe cu verificarea amănunţită a actelor (verificaţi cartea de service a maşinii, dacă e disponibilă, deşi ar trebui să nu vă puneţi prea multă bază în ea deoarece poate fi uşor falsificată; prezenţa cărţii de identitate a maşinii unde trebuie să vedeţi câţi proprietari a avut, dacă vânzătorul figurează şi el acolo şi să verificaţi dacă VIN-ul trecut coincide cu cel inscripţionat pe maşină)
3. Inspecţia vizuală amănunţită la exterior (cum arată linia caroseriei, cum se închid portierele, caroseria are sau nu rugină, cum arată farurile etc)
FOTO captură ghid
4. Inspecţia vizuală amănunţită la interior (urme suspecte în zonele unde sunt situate airbagurile, cum funcţionează instalaţia de climatizare, prezenţa roatei de rezervă şi a kiturilor de intervenţie în portbagaj)
FOTO Captură ghid
5. Inspecţia vizuală amănunţită sub capota autoturismului (motorul prezintă urme sau scurgeri vizibile de ulei sau alte fluide, în ce stare se află bateria, dacă motorul porneşte la prima cheie)
6. Test-drive sau proba de drum şi ceea ce trebuie urmărit (dacă motorul îşi schimbă tonalitatea odată cu apăsarea pedalei de ambreiaj, cutia de viteză permite trecerea lină din toate treptele de viteză pe loc, dacă volanul sau caroseria vibrează la rularea cu viteze medii sau crescute)
Ghidul poate fi descărcat gratuit de pe site-ul inspectorulauto.ro.
Concluzii
Maşina pe care doriţi să o cumpăraţi trebuie verificată foarte atent. Ar fi bine dacă aţi merge să o testaţi împreună cu un mecanic şi să o luaţi direct de la proprietar, să evitaţi intermediarii. Şi să o duceţi la un control amănunţit într-un service autorizat. Autorul ghidului precizează că kilometrajul nu înseamnă totul la o maşină second-hand şi contează foarte mult starea tehnică a maşinii şi dacă aceasta a fost implicată în incidente grave care au afectat structura sau elemente de siguranţă ale autovehiculului.
Mai puteţi citi: