Utopiile cu care autorităţile îi vrăjesc pe buzoieni: megasfaltarea oraşului, un proiect tărăgănat de şase ani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
La Buzău, autorităţile au bani doar pentru reparaţii
La Buzău, autorităţile au bani doar pentru reparaţii

Buzăul se numără printre municipiile cu cele mai proaste străzi, iar de şase ani primăria tot anunţă începerea unui megaproiect de asfaltare a zeci de străzi. Edilii caută o firmă care să înceapă lucrările de reabilitare a 46 de kilometri de străzi, cu 30 de milioane de euro împrumutate de la BERD, însă demersurile sunt zadarnice. Constructorii de drumuri sunt ţinuţi departe de acest proiect de anumite obligaţii şi garanţii impuse de finanţator.

Infrastructura rutieră a Buzăului este la pământ de mulţi ani, iar autorităţile municipiului se văd nevoite să finanţeze din bugetul propriu reparaţiile sporadice ale carosabilului sau rarele asfaltări pe porţiuni mai mari ale unor străzi. Costurile sunt foarte mari şi bugetul municipiului nu permite investiţia într-un amplu proiect de refacere completă a infrastructurii rutiere.

Anul acesta, de exemplu, societatea de urbanism a primăriei, Urbis Serv, va asfalta străzile Izlazului, Viilor şi Şantierului şi va petici străzile Democraţiei, Şantierului, Saturn linie, Plopilor şi Toamnei. Atât permit banii alocaţi acestor lucrări, după cum spune directorul Urbis Serv, Petre Burada. Alte străzi vor mai avea de aşteptat ani mulţi până când vor fi readuse la standardele normale de exploatare.

Numai un împrumut la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare este în viziunea edililor Buzăului calea de a rezolva problema drumurilor din oraş, iar în acest sens au început demersuri în urmă cu şase ani. Megaproiectul de asfaltare a străzilor din Buzău a fost anunţat de primarul Constantin Boşcodeală încă din 2008. El a decurs însă cum se poate mai prost, fiind un proiect de concepţie nouă, experimental, cu un set nou de reguli impuse de finanţator.

Lucrările ar fi trebuit să demareze la începutul lui 2012, însă niciun investitor nu se arată dispus să se angajeze la un asemenea proiect, pentru că ar trebui să asigure întreţinerea străzilor timp de 12 ani şi să vină şi cu o cofinanţare de 15% din valoarea lucrărilor. Acestea ar trebui ca la înscrierea la licitaţie să prezinte o garanţie de participare, de 660.000 de euro. Mai mult, creditul de aproape 30 de milioane de euro, de la Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, trebuie contractat nu de Primăria Buzău, ci de compania care va derula contractul.

Acestea sunt argumentele pentru care, până acum, niciun contructor nu s-a prezentat la licitaţiile anunţate de autorităţile locale şi nici nu se va prezenta, dacă vor fi menţinuţi termenii contractuali în forma iniţială. 

Ultima încercare a fost în vara anului 2015, când edilii au tresărit după ce au văzut că un număr de 17 firme româneşti şi străine cumpăraseră caietul de sarcini. Cele mai multe erau ţări europene, dar şi o companie din Statele Unite. Nimeni nu a mai participat însă la licitaţie, speriate de conţinutul caietului de sarcini. După acest eşec, autorităţile au anunţat că este nevoie de regândirea proiectului, astfel încât să devină mai lejer. 

”La începutul lunii martie vor fi din nou discuţii la biroul din Bucureşti al BERD şi sperăm că vom mai avansa în acest proiect. Oricum, noi suntem pregătiţi să intervenim pentru refacerea străzilor, din resurse proprii, până când va începe proiectul de asfaltare a străzilor”, a declarat Alexandru Dunel, viceprimarul Buzăului. 

Proiectul utopic, finanţat cu bani de la BERD, presupune reabilitarea a 46 de kilometri de străzi şi 190 de kilometri de trotuare. Există trei categorii de străzi, unele care trebuie reabilitate până la o adâncime de 80 de centimetri, altele care vor fi reabilitate până la o adâncime de 20 de centimetri şi altele la care se va reabilita doar stratul de uzură.

Cele mai multe sunt străzi care vor fi reabilitate prin frezarea îmbrăcăminţii de uzură existente şi refacerea cu strat nou. Este vorba despre străzile: Al. Marghiloman, Victoriei, Strada Mică, Patriei, Vasile Caloian, Vasile Golea, Păun Pincio, Ion Andreescu, Democraţiei, Bdul. Bălcescu, Bazalt, Dorobanţi, Luminii, Columbelor, Independenţei, Verii, Filantropiei, Aleea Sporturilor, Vişinului, Iazul Morilor, Ion Băieşu, Mărăşti, E. Văcărescu, Poet Neculuţă, D. Petrescu, Elocinţei, H. P. Bengescu, I. L. Caragiale, Ion Creangă, D. Cantemir, Păcii, 22 Decembrie, Vasile Grădeanu, Fundătura Şcoalei, Timotei Cipariu, Făgetului, Turdei, Griviţei, Olţetului, Vlăsiei, Progresului, Alecu Russo, Mărăşeşti, Proletari, Carpaţi, Molidului, Unirii Pasaj-barieră, Ostrovului, Ciucurete Petrescu, Fundătura. Gârlei, Traian Vuia II, Vânători, Zambilelor, Ciochinescu, G. Alexandrescii, Răscoalei, Iordache Buga şi Tăbăcari.

Străzile intens circulate a căror îmbrăcăminte existentă se înlocuieşte complet până la adâncimea de 80 de centimetri sunt: Prelungire Dorobanţi, Prutului, Transilvaniei 1/3 şi Constituţiei.

O altă categorie este cea a străzilor puţin circulate, a căror îmbrăcăminte existentă se înlocuieşte complet până la adâncimea de 55 de centimetri. Este vorba despre: Plantelor, Aleea Plopilor, Primăverii, Al. Cel Bun, Prosperităţii, Rahovei, Toamnei, Viilor, Fundătura Virtuţii, Simila, Viitorului (zona Davilla), Independenţei, Gârlaşi, Ţiglari, Leului, Nufărului, Arieşului, Dreapta, Oltului, Speranţei, Sculpturii, Crizantemelor, Martirilor, H.Rădulescu, Lt. Godeanu, Pompiliu Ştefu, Traian Vuia, Aleea Parcul Tineretului, Bistriţei, Plevnei, Scânteii, Parâng, Clujului, Războieni, Zefirului, Caraiman şi Carol Davilla.

Străzi puţin circulate a căror îmbrăcăminte existentă se înlocuieşte complet până la adâncimea de 50 de centimetri sunt: Călăraşi, Călmăţui, Cărămidari, Cerbului, Cercului, Câlnău, Aleea Cimbrului, Coloniilor, Fundătura. Fragilor, Haiducului, Înfrăţirea, Izvor, Liliacului, Aleea Livezilor, Mărgăritarelor, Fundătura Pescăruş, Intrarea Pescăruş, Foişor, Fundătura Sălciilor, Fundătura Salcamilor, Fundătura Slănic, Fnd. Şoimului, Fundătura Uzinei, Intrarea V. Gogu, Fnd. Viilor şi Fundătura Berzei.

Buzău



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite