Carnea de peşte, sănătoasă sau toxică?

Carnea de peşte, sănătoasă sau toxică?

Sursa Facebook/CristiDobre

Consumul de peşte înseamnă un aport pentru organism de proteine şi acizi graşi Omega 3, ce reduc nivelul de colesterol, menţin inima sănătoasă şi ajută chiar şi la prevenirea depresiei. Are multe alte beneficii, însă atenţie: pe cât de sănătos pare peştele, pe atât de periculos poate fi în anumite condiţii.

Ştiri pe aceeaşi temă

Peştele este un sortiment de carne cu foarte puţine calorii şi delicios în aceeaşi măsură. Este recomandat în special femeilor gravide, pentru conţinutul ridicat de vitamine A, D, E şi B12, minerale precum fosfor, iod, potasiu şi grăsimi sănătoase, care nu pot fi sintetizaţi în organism şi trebuie aduşi prin alimentaţie.
 
Specialiştii avertizează însă că, pe cât de sănătos poate fi, pe atât de toxic poate deveni. Unele sortimente de peşte conţin cantităţi mari de mercur, care poate fi extrem de periculos pentru gravidă sau pentru femeile care alăptează deoarece nou-născutul este foarte sensibil la acest metal. 
 
”M-am documentat şi am aflat că nu sunt recomandaţi peştii mai mari de două kilograme pentru că cei trecuţi de această greutate conţin un procentaj ridicat de mercur şi plumb acumulat din reziduurile lăsate din poluarea cu resturile de carburanţi de la ambarcaţiunile motorizate. Peştele, chiar dacă este bogat în Omega 3, trebuie ales cu grijă pentru că majoritatea provine din crescătorii, stimulaţi cu hormoni şi antibiotic”, spune chef Cristi Dobre. 
 
Într-un top al celor mai sănătoase sortimente de peşte, realizat de csid.ro, cele mai indicate spre consum sunt macroul mic, anşoa, heringul, sardinele şi somonul. Urmează bibanul de mare, calamarul, calcanul, codul iar pe ultimul loc ar fi rechinul, tonul, macroul mare, peştele spadă şi crapul, pentru că de-a lungul vieţii, concentrează multe toxine în carne. 
 
 
De evitat sunt merluciul şi pangasiusul, peşti cu foarte puţini spre deloc acizi graşi Omega 3 şi cantităţi impresionante de mercur şi alte substanţe toxice.
”Cel mai bun peşte, chiar dacă o să vă surprindă, este macroul. De acesta este aproape imposibil să se prindă toate substanşele nocive, pentru că este un peşte oceanic. Deci, macroul este cel mai sănătos dintre toţi peştii pe care îi găsim pentru consum. Tonul proaspăt este mare şi asimilează multe toxine. De consumat, deci, cel mult 200 de grame pe lună. La copii, nu recomand deloc. Somonul cel mai bun este de Norvegia, însă cel prins în plase, adica cel sălbatic şi nu cel de crescătorie. De cosnumat maximum 300 de grame pe lună. Nu consumaţi  pangasius. În multe ţări din Europa este interzis vânzării, fiind foarte nociv. Este primul din lista neagră a peştilor.” Cristi Dobre, bucătar şef, The Greyhound Inn, Corfe Castle, Marea Britanie 
Înainte să cumpăraţi peştele, trebuie să observaţi dacă au ochii strălucitori, carnea fermă şi solzii nelipicioşi, semne care indică faptul că peştele este proaspăt.
 
De asemenea, felul în care gătiţi peştele este un aspect foarte important 
 
De exemplu, peştele pane au prăjit în ulei devine o adevărată bombă calorică, iar prin uscare şi afumare pierde mare parte din acizii graşi Omega 3. De aceea, este indicat să preparaţi peştele la cuptor, în folie de aluminiu, la grătar sau la aburi.
 
 
Reţetă de macrou la cuptor (Chef Cristi Dobre)
 
Luăm patru bucăţi de macrou căruia îi vom scoate măruntaiele şi vom spăla bine interorul, înlăturând totodată şi pieliţa neagră care este foarte amară.
 
Frecăm cu sare de mare burta peştelui pe interior, după care adăugam acolo 2-3 feliuţe de lămâie şi câteva fire de cimbrişor proaspăt dar şi un cubuleţ de unt.
 
Setăm cuptorul la temperatură mare, maxim 200 de grade; peştii îi vom pune într-o tavă în care avem hârtie de copt şi ţinem la cuptor aproximativ 15 minute.
 
Servim lângă un mix proaspăt de salată la care adăugăm feliuţe de ridiche neagră dar şi roşie, câteva roşii cherry care au o aromă deosebită; stoarcem jumătate de lămâie pe salată şi adăugăm o linguriţă de ulei de măsline.
 
Separat facem un dressing format din unt (150 gr.), 1 linguriţă de capere în oţet, jumătate de lămâie stoarsă,  pătrunjel şi mărar tocat proaspăt, la aprecierea dumneavoastră, sare şi piper după gust. Puneţi deasupra peştelui cam o linguriţă din acest dressing. 
 
citeste totul despre: